Hlavní stránka Hardware Multimedia, zvuk, TV PlayStation 4: Revoluce, nebo úpadek konzolí?
PlayStation 4: Revoluce, nebo úpadek konzolí?
autor: Michal Rybka , publikováno 22.2.2013
PlayStation 4: Revoluce, nebo úpadek konzolí?

V noci se středy na čtvrtek byla v hrubých rysech představena nová konzole Sony PlayStation 4. Názory se rozcházejí, někdo je nadšený z hardwarové specifikace, jiný je jí naopak zklamaný. Někdo byl nadšený z herních dem, jiný je považoval za nudné. Možná proto si také někdo stačil všimnout, že mezi předvádějícími nebyla jediná žena.


V jiných směrech mi fantazie chyběla, hlavně v razantní podpoře streamingu a v sociálních aspektech hraní. Ano, čekám nárůst streamovaného hraní, ale opravdu by mě nenapadlo, že tah na branku přijde od Sony, u nich bych řekl, že naopak budou konzervativně bránit lokální hraní. Nějaké sdílení mezi PS4 a Vita bych očekával, ale koncept sdílení tady jde mnohem, mnohem dále. Sdílení úspěchů z her přes sociální sítě? Ano, ale to, že můžete ostatním streamovat jak hrajete a nebo je přizvat, aby vám radili? Ne, to jsem nečekal.

Takže co vlastně víme o hardwarovém vybavení PS4? Předně víme, že nová generace konzolí znamená velkou výhru pro AMD, které budou dodávat srdce systému, obsahující osmijádrový x86 procesor a grafické jádro. Mimo to by konzole měla mít ještě nějaký další malý koprocesor, který by se měl starat o stahování obsahu i v případě, že systém je vypnutý.

PlayStation 4: Revoluce, nebo úpadek konzolí?

Přestože se proslýchalo, že u PS4 Sony využije snadnou škálovatelnost Cell procesorů, vypadá to, že Celly míří do zapomnění, podobně jako Emotion Engine u PS2. Není divu, programátoři si trvale stěžovali na to, že architektura PS3 je komplikovaná a programování pro Cell je těžké. Skutečných možností Cell procesoru začali využívat teprve nedávno. Zdálo by se, že po pracném získávání zkušeností je budou moci snadno zúročit tím, že se nový procesor naškáluje (je možné snadno propojit 4 Celly). Nicméně je to tak, že architektura PS4 připomíná více než kdy dříve normální PC.

PlayStation 4: Revoluce, nebo úpadek konzolí?

Mně osobně je to kapku líto, Cell mi připomínal architekturou transputery, pro které jsem před mnoha a mnoha lety trochu programoval – a ty mi zase připomínaly neuronové sítě (pokud jste se kdy zabývali umělou inteligencí, patrně jste masivně paralelním systémům taky alespoň na chvíli podlehli). Jenomže přestože tyto procesory měly některé velice pěkné vlastnosti a dokázaly nabízet vysoký výkon pokud jste dokázali úlohu patřičně naporcovat, pro programování her ideální nebyly. Tam je mnohem praktičtější využívat symetrický multiprocessing, čemuž osmijádrová x86 architektura vyhoví podstatně lépe. Za veliké plus můžeme považovat 8 GB RAM, byť sdílených, protože právě malá velikost paměti byla u předchozích konzolí velmi limitující faktor a komplikovala život jak grafikům, tak zvláště programátorům.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
219 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 73.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.