Úvaha: Tablety a konzole vytlačují hardcore hráče
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Úvaha: Tablety a konzole vytlačují hardcore hráče

Úvaha: Tablety a konzole vytlačují hardcore hráče

Michal Rybka

Michal Rybka

10. 2. 2013 03:00 47

Seznam kapitol

1. Konkurenti PC 2. Osekaný HW 3. Konverze a porty 4. Bez potřeby vývoje
5. Tlak na cenu 6. Uživatelé ale jásají 7. HC hráči vymírají 8. Výkon pro minoritu

Debaty o tom, že „PC jako herní platforma skončí“, se táhnou v podstatě od chvíle, kdy se PC objevilo. Zpočátku bylo PC považováno za pro hry zcela nevhodné – slabé, drahé, špatně vybavené. Dnes se zdá, že to jsou stejné kecy jako ve chvíli, kdy se říkalo, že PC hraní zničí Wii a „nové formy hraní“. Můžeme být ale opravdu pořád v pohodě?

Reklama

Hraní na PC má svůj počátek, který se dá přibližně stanovit na příchod VGA grafiky (1987). Jako herní platforma se etablovalo  v okamžiku, kdy se objevila první opravdu slušná a široce podporovaná zvuková karta, Sound Blaster firmy Creative Labs (1989). Od toho okamžiku začalo konkurovat domácím počítačům své generace, tedy Atari ST a Amize a rovněž i konzolím, které vznikly dávno před PC a jejichž hájemství bylo v některých zemích tak pevné, že PC hraní tam nikdy nepředstavovalo dominantní faktor – jako v USA.

Úvaha: Tablety a konzole vytlačují hardcore hráče
i Zdroj: PCTuning.cz

Buď jak buď, od tohoto okamžiku se začal prorokovat konec PC hraní. Prvním argumentem byla „nekvalita hraní“, což padlo právě s příchodem VGA a Sound Blasteru. Dalším argumentem byla „vysoká cena“ PC. I když domácí počítače své doby byly výkonnější a levnější než PC, PC byla na počátku 90. let už standardně vybavena harddiskem, což značně zvyšovalo pohodlnost hraní. Pozice PC se více upevnila s příchodem CD ROM, protože díky modulární architektuře bylo možné PC jednoduše doplnit o CD mechaniku, což u domácích počítačů tak snadné nebylo. Pozice se utvrdila s příchodem 3D her, které díky vyššímu výkonu smetly z cesty Amigu jako hlavního konkurenta – a to ještě dříve, než přišla skutečná 3D akcelerace. Pak už zůstalo PC v doméně „počítačového hraní“ v podstatě samo (Mac byl bezvýznamný). A začaly debaty o tom, že PC hraní vyhubí konzole, protože se připichují k televizi a ta je větší a navíc před ní můžete hopsat a dělat další opičárny. To se naplnilo jenom částečně.

Úvaha: Tablety a konzole vytlačují hardcore hráče
i Zdroj: PCTuning.cz

A pak přišly další zdroje ohrožení, streamované hraní (které zatím představuje hrozbu zcela virtuální) a mobilní hraní, které je jako ohrožení podstatně významnější. Nelze nijak popřít, že trend výpočetní techniky míří – alespoň u osobních počítačů - od „velkých“ strojů k „malým“. Od mini se k mikro přešlo na konci 70. let. Přechod od stolních počítačů k notebookům nastal ve větší míře během posledního desetiletí. Od notebooků ke smartphonům a tabletům se přechází zrovna teď.

Osobně jsem přesvědčen, že největší riziko pro PC hraní dnes nepochází ani od konzolí, ani od streamovaného hraní, ba dokonce ani od tabletů a nebo od smartphonů. Zdrojem problému je sám Microsoft a jeho snaha o protlačení konceptu Surface. Vypadá to nepravděpodobně, že? Surface je na první pohled podivný kříženec mezi tabletem a PC, který, pokud to mám shrnout jednou větou, přináší komplikovanost PC do světa slabého hardware tabletů.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama