Úvaha: Copy&Paste + Google. Jak se ztrácí naše znalosti | Kapitola 5
Seznam kapitol
Byl jsem vyzýván, abych napsal nějaký názor na to, jak se nám ITU pokouší cenzurovat internet. Protože o tom teď píše každý. Jenomže stejně jako každý jiný o tom, co se na zasedání ITU odehraje, vím prdlajz a nehodlám jako každý jiný tepat prázdnou slámu. I bez cenzorů má internet problémů dost!
Obrovský problém s pamětí nejsou jenom vzpomínkové klamy, které vám do hlavy napumpují věci, které se nikdy nestaly, ale také prostý proces zapomínání. Potká to každého a proto je tak nutné dokumentovat svoji práci a psát si deníky – bez nich prostě zapomenete, proč jste začali dělat to, co jste dělali a proč jste se rozhodovali tak, jak jste se rozhodovali.
Bavil jsem se s člověkem, který v 80. letech programoval hry pro Commodore C64. Vyprávěl mi, jak se tehdy dělaly ochrany proti kopírování – možností bylo mnoho, protože disketové mechaniky pro Commodore měly vlastní procesor, operační systém a RAM, takže se v té době dělaly takové věci, že jste si z diskety načetli malý kus kódu, v RAM Commodoru dekomprimovali / rozšifrovali vlastní loader, ten jste odeslali do mechaniky a totálně jste přeprogramovali její chování. Disketa měla jenom malý kus standardního formátu, zbytek byla podivnost, kterou jste si sami vymysleli a která nešla načíst žádným standardním kopírovacím softwarem.
Autor si stále zhruba pamatoval, jak se to dělalo, ale už si to nepamatoval konkrétně a nepamatoval si, jak byla konkrétně chráněna ta či ona hra, kterou dělal. V podstatě se dostal do stavu, kdy by nebyl sám schopen zkopírovat hru, kterou chránil systém, který on sám vymyslel. A není jediný: Opakovaně jsem se setkával s tím, že jsem narážel na ochrany, o kterých už si nikdo nepamatoval, jak vlastně fungují. Myslím, že s pořádnou dávkou motivace a kofeinu by se vývojářům z té dané generace povedlo takovou ochranu prolomit, i když by měli potíže.
Je mi ale zcela jasné, že až tato generace vymře, nebude mít nikdo ani potuchy, jak to fungovalo a ve chvíli, kdy daný software nepůjde načíst, se jeho obsah z říše faktů přesune do říše legend. Pak budeme omezeni jenom na tu část softwarového světa, ze kterého piráti v minulosti vyrubali ochrany a který lze díky nim spouštět na standardních emulátorech.