Hlavní stránka Hardware Multimedia, zvuk, TV Úvaha: Smetou Free to Play hry klasickou konkurenci?
Úvaha: Smetou Free to Play hry klasickou konkurenci?
autor: Michal Rybka , publikováno 12.10.2012
Úvaha: Smetou Free to Play hry klasickou konkurenci?

Řada firem vidí pod modelem Free to Play (F2P) budoucnost. V F2P se navíc ukrývá lákavá možnost omezení pirátství a zvýšení zisků ze zemí, kde se dosud za software neplatilo. Také půjde „podojit“ hráče více, než bylo doposud obvyklé. Je tenhle model skutečně tak úžasný a vizionářský, jak je nám pořád všude slibováno?


Aby vás takové publikum uživilo, musíte využít nějaké triky – kupříkladu si vypomůžete reklamou, kterou vnucujete neplatičům a nebo je používáte jako stádo nadháněčů, kteří šíří zvěsti o vaší hře a tím zvětšují celkový počet hráčů, kteří hru hrají a tedy i tu část, která za obsah platí. Problém je v tom, že počet hráčů je konečný a tedy i počet hráčů ochotných platit je konečný. Pokud chcete zvýšit zisky z hry, máte jedinou možnost a to zvětšit celkovou velikost populace, kterou vaši hru hraje. Za každou cenu musíte nahrabat co nejvíce hráčů!

Úvaha: Smetou Free to Play hry klasickou konkurenci?

Vzhledem k tomu, že hráč hraje jenom jednu hru, tak si F2P tituly, které se snaží co nejvíce hráče navázat a udržet, konkurují výrazně více, než normálně placené tituly, které hráč zvládne za pár hodin. U F2P hry se budete snažit hráče udržet co nejdéle všelijakými updaty, vylepšováními, sociálními mechanikami a tak dále. Jenomže čím déle držíte hráče u jedné hry, tím déle je vyřazujete z populace, která může hrát nějakou jinou hru, ať už cizí a nebo vaši vlastní.

To zvyšuje konkurenci nejenom mezi jednotlivými výrobci F2P her, ale taky mezi vašimi tituly navzájem. Váš první hit může mít 20 milionů hráčů, pokud ale nezvětšíte svoji celkovou populaci hráčů, tak můžete udělat stejně dobré 4 další hity, které si ale jenom rozdělí tuto populaci mezi sebe. Místo jedné hry s 20 miliony hráčů budete mít 5 her po 4 milionech hráčů a výnos z toho může být plus mínus stejný, i když vám narostly náklady na vývoj a údržbu. Pravidlo, že více vydaných úspěšných titulů znamená vyšší výnos pro firmu, tu platit nemusí.

Úvaha: Smetou Free to Play hry klasickou konkurenci?

Kupodivu nemusí platit ani pravidlo, že více vydaných titulů znamená silnější marketingovou pozici. U normálních her získáte hráče a reklamou ho upozorníte na jiné své tituly. Pokud jde o klasickou hru, kde hráč v nějakém bodě zaplatí a je „spotřebovaný“, ho posíláte od titulu k titulu, hráč zaplatí, dohraje a za další titul zaplatí znovu. Čím více titulů máte, tím vícekrát hráče skásnete. U F2P modelu, kde z hráče vysáváte peníze průběžně, ho posíláte od jednoho svého titulu k jinému, což je o něco lepší, než kdyby odešel ke konkurenci, ale vás zisk nenarůstá, protože by byl stejný, kdyby prostě a jednoduše zůstal už u toho prvního a platil a platil. Zatímco u běžného modelu placení znamená více her větší zisky, u F2P modelu větší počet her v podstatě představuje jenom uzavřený systém, který má hráči zabránit, aby šel jinam a utrácel peníze jinde. Podstatná je velikost populace, kterou si udržujete, ne počet her, které máte.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
192 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 91.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.