Úvaha: Smetou Free to Play hry klasickou konkurenci?
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Úvaha: Smetou Free to Play hry klasickou konkurenci?

Úvaha: Smetou Free to Play hry klasickou konkurenci? | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

12. 10. 2012 03:00 48

Seznam kapitol

1. Z historie 2. Free to Play 3. Jdeme dojit 4. Tajné recepty
5. Úskalí F2P 6. Čim víc oveček... 7. Prachy, prachy, prachy 8. Naval Centig!

Řada firem vidí pod modelem Free to Play (F2P) budoucnost. V F2P se navíc ukrývá lákavá možnost omezení pirátství a zvýšení zisků ze zemí, kde se dosud za software neplatilo. Také půjde „podojit“ hráče více, než bylo doposud obvyklé. Je tenhle model skutečně tak úžasný a vizionářský, jak je nám pořád všude slibováno?

Reklama

U freemium modelu se speciálně líčí na zvláštní kategorii hráčů, které se poněkud neelegantně říká „velryby“ (whales). Je to hráč, který má prachy a neváhá je použít, protože na to prostě má a má rovněž sklon k impulzivním nákupům. Impulzivní nákup je hrozná věc, jdete kolem obchodu a než se nadějete, máte tašku plnou krámů, které vám k ničemu nejsou, jenom je donesete do bytu, který je plný podobných blbin a nesmyslností. Úkolem designéra F2P her je maximálně podchytit a odrbat podobné hráče. K tomu se využívá celá škála triků, přičemž se využívá, že podobní hráči obvykle nejsou moc trpěliví (prodává se zrychlení procesů), musí mít prostě něco extra (prodává se vybavení, které nelze normálně získat) a také jsou velmi citliví na sociální facilitaci nákupů (čím víc přátel o něčem mluví, tím větší mají cukání to koupit taky). Jednoduše se zneužívá nutkavého jednání hráčů pro to, aby je vývojář mohl obrat o pár dolarů navíc.

Úvaha: Smetou Free to Play hry klasickou konkurenci?
i Zdroj: PCTuning.cz

Už tyhle techniky, samy o sobě, vytváří dojem, že jde v podstatě o poměrně neeticky pojatou konstrukci her (a nadšení vydavatelů, kteří se jinak s takovou láskou tulí ke svým milovaným DRM v nás ten dojem jenom posílí). Protože jádrem designu je obírání hráčů o peníze, z hlediska klasických herních designérů je to něco mezi „hrou a automatem“, takže se na tento typ her dívají trochu z patra. F2P vývoj má svoje vlastní pravidla, která stojí za to prostudovat – odklání se od technického perfekcionismu a zaměřuje se na vývoj „elementů, které apelují na hráčovo emoční uspokojení“. Musíte přestat myslet jako designér, který chce dělat dobrou hru a nebo dobrý příběh a začít uvažovat jako drogový dealer, který musí zahákovat svého klienta a vytáhnout z něj onen pověstný „první dolar, po kterém bude každá další platba snazší a snazší“. Proto je dobré nabídnout hráči jednu nebo několik velmi levných věcí, které mu při hraní velmi výrazně pomůžou – například tím, že mu za jednorázovou platbu nabídnete dvakrát rychlejší růst postavy. (Samozřejmě, je to tak, že hru designujete s tímto dvojnásobným růstem v mysli a ve skutečnosti necháte freeloadery, ať se mastí s postavou, která roste poloviční rychlostí oproti té, na kterou hru ladíte. Kdo neplatí, ať se potrápí!)

Úvaha: Smetou Free to Play hry klasickou konkurenci?
i Zdroj: PCTuning.cz

Určitý problém je v tom, že to s vysáváním závislých klientů nesmíte přehnat, protože vám zcela realisticky hrozí žaloby v případě, že nějaký klient propadne nákupnímu tranzu, který si posléze rozmyslí. Některé F2P firmy proto zavádí stropy pro utrácení peněz – o jedné velmi známé F2P vývojářské firmě se traduje, že si nastavila denní mez na 150 USD od jednoho hráče. Jako optimum pro oškubání velryb se doporučuje mířit ještě níže, zhruba na částku 100 USD za měsíc, tak velryby můžou krvácet relativně nepozorovaně a velmi dlouho. Pokud to přeženete, hrozí vám, že se klient probere a po přehodnocení nákladů na hraní vás opustí. A jako F2P vývojář velryby potřebujete, protože nějaké peníze získáte pouze od 2 až 7 % zákazníků. Je sice pravda, že i špatná reklama je reklama, jako se ukázalo u Monster Island HD, jenomže o abnormálně velké částky můžete přijít kvůli požadavku na refundaci ze strany hráče. Pokud si horní mez příjmů oříznete, hráč má mnohem menší šanci vyhrát případný soudní spor. I na takové věci musíte myslet!

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama