Úvaha: Smetou Free to Play hry klasickou konkurenci?
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Úvaha: Smetou Free to Play hry klasickou konkurenci?

Úvaha: Smetou Free to Play hry klasickou konkurenci?

Michal Rybka

Michal Rybka

12. 10. 2012 03:00 48

Seznam kapitol

1. Z historie 2. Free to Play 3. Jdeme dojit 4. Tajné recepty
5. Úskalí F2P 6. Čim víc oveček... 7. Prachy, prachy, prachy 8. Naval Centig!

Řada firem vidí pod modelem Free to Play (F2P) budoucnost. V F2P se navíc ukrývá lákavá možnost omezení pirátství a zvýšení zisků ze zemí, kde se dosud za software neplatilo. Také půjde „podojit“ hráče více, než bylo doposud obvyklé. Je tenhle model skutečně tak úžasný a vizionářský, jak je nám pořád všude slibováno?

Reklama

Kdysi dávno, v temné minulosti, jste si koupili hru a dostali základní balík hraní. Ten jste dohráli – a když se vám to líbilo, přikoupili jste si extra mapy, kampaně a tak dále. Říkalo se tomu „datadisk“, protože obvykle šlo skutečně o data, nikoliv o nový kód. Smyslem datadisku bylo vyplnit čas mezi tím, kdy jste dohráli hru s pořadovým číslem N a okamžikem, kdy se na pultech měla objevit hra s pořadovým číslem N+1.

Úvaha: Smetou Free to Play hry klasickou konkurenci?
i Zdroj: PCTuning.cz

S tím, jak doba nutná pro vytvoření nové hry stále narůstala, se datadisk změnil v jakýsi mezirelease, určitou malou samostatnou hru, která měla i nové mechanismy. Přesto ale nešlo o samostatný titul, museli jste mít zakoupenou i starší verzi. Protože nešlo o samostatnou hru, byl tenhle balíček o poznání levnější. Takhle to fungovalo hodně let, výrobci začali navíc dovolovat i totální konverze, kdy tlupa nadšenců změnila obsah hry zcela k nepoznání a za tento svůj balíček žádala buď velmi málo a nebo nic. Cíl byl jednoduchý: Co nejvíce podpořit prodej původní hry.

Po vydání hry její prodeje obvykle prudce vystřelí a pak začnou dlouhodobě klesat – a datadisky, totální konverze a další balíčky dovolily prodlužovat prodeje původní hry. V různých megapacích, zlatých edicích a podobných velkobednách obsahujících všechno, co se pro hru objevilo, se podařilo vybrat poslední prašule i z váhavců a příjmově pokrýt období, než se dodělá další hra.

Úvaha: Smetou Free to Play hry klasickou konkurenci?
i Zdroj: PCTuning.cz

Opačnou myšlenkou byl příchod shareware, kdy jste si zahráli kus hry – a když se vám líbila, zaplatili jste si plnou verzi. Původní koncept, kdy malá demoverze byla zadarmo a sloužila jako lákadlo pro hráče na koupi plné verze, se časem změnil v koncept odemykání, kdy si stáhnete plnou hru, dohrajete ji do určitého bodu a potom se rozhodnete, zda budete pokračovat a zaplatíte – a nebo se na hru vykašlete. Oproti demoverzi tu byla zásadní výhoda v tom, že jste plynule pokračovali v hraní a obvykle nemuseli stahovat žádná další data.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama