Úvaha: Hloupneme. Přicházíme o kutily a samostatnost
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Úvaha: Hloupneme. Přicházíme o kutily a samostatnost

Úvaha: Hloupneme. Přicházíme o kutily a samostatnost | Kapitola 6

Michal Rybka

Michal Rybka

7. 9. 2012 03:00 103

Seznam kapitol

1. Život za Strany 2. Vymírání staré gardy 3. Dnešní praxe 4. Morální zastaralost
5. Uzavřenost a integrace 6. Kde být kreativní? 7. Přicházíme o dovednosti

Počítačové kutilství bylo za mých mladých let velmi rozšířené. Každý počítačový kroužek začínal s výukou binární logiky, pak se výuka přesunula do oblasti logických obvodů a nakonec se potěr počal třídit na ty spíš softwarově orientované. Dnes takové dovednosti téměř nemáme, žijeme až hotovými produkty.

Reklama

Jediná věc, která dnes jde jednoduše, je programování. Asi bych měl mít radost: Když se mládež v technickém kroužku roztřiďovala na „elektroniky“ a „programátory“, já si jednoznačně zvolil software. Částečně proto, že jsem manuálně krapet levý a částečně proto, že tvorba zařízení je finančně náročnější, než programování. Jenomže nepotřebujeme jenom samé programátory, potřebujeme schopné techniky, kteří umí vymyslet a navrhnout celý systém, který se pak naprogramuje. Kde a na čem se ale další generace naučí vymýšlet vlastní stroje a zapojení?

Úvaha: Hloupneme. Přicházíme o kutily a samostatnost
i Zdroj: PCTuning.cz


zdroj: superstar4.com

S tím, jak se počítače mění ze zařízení „na tvorbu“ postupně na zařízení „na konzumaci obsahu“, pozvolna mizí i motivace k výuce programování. Když svému děcku pořídíte tablet, v podstatě nemá motivaci něco si na něj naprogramovat, spíš ho motivujete k tomu, aby se nějak dobylo k vaší kreditce, aby za co bylo stahovat filmy a hry. V počítačovém pravěku se alespoň naprosté minimum programování musel naučit každý, už jenom proto, aby si zobrazil obsah diskety a nastartoval hru. Překvapivě velký počet děcek to vedlo k tomu, aby o programování zjistilo více, část z nich se naučila programovat, menší část si naprogramovala i svoji vlastní hru a ještě menší část se potom stala profesionály. Někdy velice hardcore profesionály.

Úvaha: Hloupneme. Přicházíme o kutily a samostatnost
i Zdroj: PCTuning.cz

Dnes je cesta k programování komplikovanější, protože zařízení jsou stále více spotřebitelská, stále jednodušší a stále více odstiňují uživatele od principů, na kterých fungují. Udělat si vlastní softwarem řízené udělátko pomocí userportu na Commodore 64 bylo nepoměrně jednodušší, než když se dnes něco podobného zkusíte udělat na PC přes USB. A některé platformy vám vůbec tvorbu a spouštění vlastního software bez vývojářské registrace nedovolí. První krok k tomu, aby se další generace dostala k technickým znalostem, je dnes podstatně větší a těžší, než měla moje generace. To považuji za frustrující, jenomže nevidím řešení, protože se tento trend spíš zrychluje.

Před lety jsem experimentoval s výukovou hrou Colobot, což byla zajímavá 3D střílečka s možností programování vašich robotků, což vás učilo základy objektově orientovaného programování. Bylo to docela vychytané, ale relativně složité a nemělo to až takový úspěch. Přitom je právě tohle klasický projekt, který by měla EU dotovat místo všelijakých těch multimediálních blbin, ve kterých jenom mizí společné evropské peníze. Bylo by rozumné, kdyby se podobný projekt zaplatil a dal zadarmo všem školám, žákům i rodičům k dispozici, rozhodně je to lepší, než přeskupovat nudné psané učebnice do stejně nudné interaktivní podoby (která stejně nebude moc interaktivní). Jenomže tam prostě nejsme, zatím se jen klábosí o úpadku technického vzdělávání.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama