Hlavní stránka Hardware Multimedia, zvuk, TV Úvaha: Jak nám operátoři přibili cloud zpátky k zemi
Úvaha: Jak nám operátoři přibili cloud zpátky k zemi
autor: Michal Rybka , publikováno 24.8.2012
Úvaha: Jak nám operátoři přibili cloud zpátky k zemi

Všichni ví, že se na nás valí technologická změna tak obrovská, že ji lze přirovnat snad jen k příchodu PC – náhrada klasických počítačů chytrými telefony. Prodávají se po desítkách milionů, táhnou růst objemu trhu s elektronikou. Výrobci se dělí na ty, kteří je mají, a zbytek, co pláče nad ztrátami a doufá v lepší zítřky.


Smartphony poškozují trh s facebookovými hrami, protože stále více uživatelů hraje za pohybu a ne jenom doma (zvlášť u sociálních her mě překvapuje, že tolik lidí bylo ochotno trávit tolik času u PC, když je daleko logičtější hrát podobné hry na telefonu). Zynga se propadá a obchodně-technické hlavy jí doporučují zaměřit se víc na mobilní hraní. Tenhle přesun zájmu je rychlý a velký – tak rychlý, že ho „klasická herní média“ nedokázala ani pořádně zmapovat, přičemž je tak velký, že investoři Zyngy začínají docela solidně panikařit. Z únorových 14,5 USD na akcii se dostali na současné 3 USD, což nepochybně vytváří hodně velký tlak na vedení firmy, aby s tím něco udělalo.

Úvaha: Jak nám operátoři přibili cloud zpátky k zemi

Jenomže na trhu s mobilními hrami je už teď docela těsno a bude hůř. Mnohem hůř, protože i velcí vývojáři přemýšlí, kdy a jak se na mobily dostat. Na jednu stranu to bude stále jednodušší, protože výkon a schopnosti telefonů stále rostou. Už dnes jsou na úrovni, kdy paměť mobilů překonává paměť v konzolích, úložiště je SSD, mají funkční plně digitální distribuci a grafický výkon současných konzolí by mohly překonat v roce 2013 nebo 2014. To je velký malér pro tradiční výrobce konzolí, protože se jim tak vymkne z rukou kontrola nad tradičním vývojovým cyklem hardware.

Kdyby zde nebyl razantní nástup smartphonů, mohli by existenci současných konzolí ještě protahovat jenom s tím, že je kapičku zintegrují a zlevní a tím pádem se víc vydělá. Tahle legrace přestává fungovat, protože seriózně nemůžete prodávat „konzoli pro hardcore hráče“, která je méně výkonná než jeho telefon! U další generace konzolí se naopak uvažuje, že získají některé rysy typické pro smartphony, jako je čistě digitální distribuce obsahu a „archivace“ her výhradně v cloudu.

Úvaha: Jak nám operátoři přibili cloud zpátky k zemi

Tato změna přináší na druhou stranu velké problémy. Špičkové hry jsou velké a vyžadují velké místní úložiště. Další problém je v tom, že mobilní grafické čipy musí být nejen velmi výkonné, ale taky nesmírně úsporné a v zátěži velmi chladné. Otázkou taky je, jak by měly „špičkové“ hry na mobilech vypadat, protože udělat hru pro klasické a pro dotykové ovládání jsou dvě různé věci. Velmi různé věci. Doposud vývojářům procházelo to, že se hry na dotykových strojích hrály blbě, pokud demonstrovaly grafické schopnosti telefonu, jenomže až budou skvěle vypadající hry normální, začnou si hráči vybírat ty, co se ovládají lépe. A i skvěle udělaná hra nemusí dopadnout až tak skvostně – například SimCity od EA pro iPad je bezpochyby výborně udělaná, hodnocení uživatelů bylo ale jen průměrné a podle ticha, které kolem této verze panuje, si dovoluji odhadnout, že prodeje byly spíše zklamáním.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
235 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 114.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.