Hlavní stránka Hardware Multimedia, zvuk, TV Tisíc knížek na prázdniny v kapse – test levných e-booků
Tisíc knížek na prázdniny v kapse – test levných e-booků
autor: Ondřej Štěpánek , publikováno 11.7.2012
Tisíc knížek na prázdniny v kapse – test levných e-booků

Ať jste vášnivý čtenář nebo pouze příležitostný konzument, bude vás zajímat dnešní článek. Rozhodli jsme se otestovat několik nejlevnějších elektronických čteček a zjistit, jaký je mezi nimi rozdíl a kterou nakonec koupit. Ve srovnání najdete nejenom nejrozšířenější Kindle od Amazonu, ale i verzi Touch, PocketBook, Kobo a Nook.


Čtení elektronických knih pro někoho nemusí mít ono kouzlo sáhnout si na papírovou knihu, ale je to určitě ekonomické a vlastně i ekologické. Doufám, že jsem vás v dnešní recenzi navnadil na nákup některého z těchto zařízení, a to i přesto, že obchody vybraných produktů nepřekypují českými tituly, ba naopak. Uklidnit nás ale může fakt, že nové české e-shopy s elektronickou literaturou „rostou“ jako houby po dešti. Mějme také na paměti, že může čtečka fungovat i jako skvělý pomocník při učení, kdy si nemusíte tisknout kvanta papírů a šetříme tak peníze i lesy.

Tisíc knížek na prázdniny v kapse – test levných e-booků

A co vybrat? Opravdu záleží na každém, jestli hledá čtečku elektronických knih jenom na čtení nebo jestli potřebuje sofistikované zařízení na prohlížení internetu (nejrychlejší prohlížeč jsem zaznamenal u Kindle Touch), či s podporou některých aplikací. Na druhou stranu, pokud potřebujeme víceúčelové zařízení, je nasnadě poohlédnout se po nějakém levnějším tabletu. Každá z testovaných čteček má svoje kouzlo a pro účely čtení jsou všechny dobré, ba dokonce vynikající (až na produkt Kobo, kde se mi v současné verzi korektně nezobrazovaly české znaky).

Kdybych se měl znovu rozhodovat, co koupit místo mého Libretta, rozhodl bych se pravděpodobně pro klasiku v podobě Kindle 4, který je opravdu hvězdou v oboru. I přes horší zobrazování PDF souborů (s tím má problém většina e-booků, kdy se PDF neupraví ale je nutno v něm zoomovat) je to stále špičkový stroj za výborné peníze. Je to asi jen má staromódnost, kdy nadstandardní funkce opravdu u e-readeru nepotřebuji, protože hudbu si můžu pustit na mnohem menším telefonu a po internetu si zabrouzdám na notebooku či tabletu. Vždycky ale může nastat situace, kdy vyrazím na dovolenou a právě e-book bude jediný přístroj, který s sebou budu mít, nebo se ještě nevybil.

Co se týče výkonu a nadstandardních aplikací, určitě ze zmiňovaných vede PocketBook Touch, který může poměrně dobře fungovat jako jednoduchý tablet.

Jasnou výhodou a hlavní myšlenkou čteček knih je ale napodobení tištěné knihy, proto by měly hlavní roli hrát parametry samotného čtení – tedy možnosti zobrazení knihy, rychlost otáčení stran apod. Důležitým aspektem by také měla být výdrž baterie, a to především v případě čtení na cestách. Recenzi bych asi uzavřel tím, že na trhu je nyní široká škála čteček s ještě širšími vlastnostmi, které možná ani nevyužijete. Při výběru tak vždy zohledněte, k jakému účelu si e-knihu kupujete.

Tisíc knížek na prázdniny v kapse – test levných e-booků

A jedno moudro na závěr, jak řekl Jan Amos Komenský:  

„Nemilovat knihy znamená nemilovat moudrost. Nemilovat moudrost však znamená stávat se hlupákem.“

...a proč kupovat drahé a neskladné knihy, když můžeme kupovat e-knihy ;-)

Za zapůjčení e-booků k testu děkujeme společnosti Alza.cz

Tisíc knížek na prázdniny v kapse – test levných e-booků



Tagy: amazon  kindle  touch  kobo  nook  simple  pocket  book  ebook  čtečka  kniha  knížka  srovnání  recenze  test  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
11.7.2012 05:30:26   95.103.212.xxx 811
Chyba asi jeden z najlepsich, Sony PRS-T1. Uvidim ako s nim budem spokojny, ked mi dojde objednavka.
11.7.2012 06:11:59   93.99.208.xxx 50
ten obrázek je boží
11.7.2012 07:07:19   213.81.156.xxx 181
Najlepsia je ta reklama ktora zakryva nazov clanku i s castou obrazku.. super spica umiestnenie
11.7.2012 09:10:54   90.179.170.xxx 196
Od toho je tu AdBlock. Čekal bych že místní "PC guru" budou něco takového používat.
11.7.2012 10:32:45   213.81.156.xxx 67
Nie kazdy to cita z domova, nie kazdy ma sukromnu firmu.. poniektory pracuju vo vacsich korporaciach kde su iste podmienky, ktore sa snazime dodrziavat.. (a mimo to, stavat by sa to nemalo, kazdopadne to pekne pani dali do poriadku co im velmi kvitujem)
13.7.2012 08:25:21   90.179.170.xxx 111
Pokud mají lidé, pracující ve velkých korporacích čas na čtení takto dlouhých úvah v pracovní době, pak bych se rád zeptal, zdali nemají volné pracovní pozice. Ale souhlasím, že by se to stávat nemělo, spíš mě zarazilo, že si na to lidi stěžují zde
11.7.2012 06:23:46   80.95.113.xxx 50
U Kindlu bych ještě zmínil velmi kvalitní syntetizátor angličtiny, takže se dají anglicky napsané knihy jednoduše poslouchat. A pouzdro doporučuji koupit za +/- 100 kč na dealextreme.
11.7.2012 06:32:14   193.164.219.xxx 80
a) Za 2599,- je verze s reklamou, o čemž není v článku ani zmínka. Ne, že by to nějak vadilo, protože se dá jednoduše odstranit.
b) Tlačítka po obou stranách displeje nejsou dobrá jen pro leváky, ale jsou právě úžasná při delším čtení, kdy člověk mění polohu.
c) Když chce člověk pouzdro, je dobré si ho objednat z www.dealextreme.com. Stojí necelých 7 dolarů i s poštovným. To samé mají v Alze za více než trojnásobek (bez poštovného).
11.7.2012 06:39:07   46.149.115.xxx 111
a) reklamu není nutno odstraňovat, protože při nepoužívání kindl účtu tam ani žádná není, a ani při používání se nezobrazuje při čtení knihy, tedy absolutně nezavazí

k článku - je si autor jistý namátkově u Kindle 4 zahlédnutého popisu "miniUSB" konektoru ? že někde fotka s konektory je, někde ne je taky podivné a spíš to vypadá, že autor čtečky fyzicky ani neměl....
11.7.2012 07:03:38   193.164.219.xxx 02
S tou reklamou máte pravdu, ale pokud se nezaregistrujete, tak některé věci nechodí. Například kolekce.
Konektor samozřejmě není miniUSB, ale microUSB.
11.7.2012 07:30:37   90.181.121.xxx 10
drysoft napsal:
Najlepsia je ta reklama ktora zakryva nazov clanku i s castou obrazku.. super spica umiestnenie
Uz se na tom pracuje, zalezi ale na tom, jak rychle prijde nekdo v Impression Media do prace :-)
11.7.2012 07:47:00   213.81.156.xxx 10
Vdaka
11.7.2012 08:02:40   86.61.178.xxx 21
Já mám Sony PRS-505, přečteno na ní tak +- 50 knih a už bych se ke klasické knize nevrátil. Když vzpomínám, jak jsem se 3 roky zpět tahal na dovolenou do Egypta s kufrem knih tak je e-kniha k nezaplacení.
11.7.2012 08:27:52   85.70.225.xxx 10
Tak tak, také nedám na e-knihy dopustit, přinejmenším z toho důvodu, že už prostě doma nemám klasické knihy kam dávat.
11.7.2012 08:21:20   193.179.209.xxx 00
Dnes uz pro Kindle 4 lze jednoduse nainstalovat alternativni OS ktery rozsiruje podporovane formaty a ma mnohem lepsi prohlizecku PDF. Navic jeho instalace neodstrihne uzivatele od vychytavek Amazonu (posilani temer libovolneho dokumentu s automatickou konverzi na kindle adresu, posilani web stranek na Kindle jednim klikem v prohlizeci atd.).
11.7.2012 09:46:31   217.73.19.xxx 10
Mozes dat nejaky link na alternativny os?
11.7.2012 08:53:05   90.176.81.xxx 115
Autor se několikrát zmiňuje o možnosti zvětšit písmo u PDF a stěžuje si, že to čtečky neumí. Co je to ale za nesmysl zvětšovat písmo u PDF? Formát PDF je přece záměrně vytvořený tak, aby bylo vždy stejné formátování strany, tedy aby změny nebyly možné. Na to si ale přece nemůžu stěžovat.
Pokud to některé čtečky umí tak je to tak maximálně díky interní konverzi na jiný formát, ale to umí i třeba kindle (přes konverzi amazonu) a nebo si to můžu udělat na počítači. Každopádně tomu pak ale už nemůžu říkat PDF
11.7.2012 10:59:13   90.181.67.xxx 44
Diplej má rozlišení 800×600, to na přečtění PDF A4 stránky bez funkce zoomu nestačí.
11.7.2012 09:19:03   164.215.124.xxx 25
Lizzardo napsal:
Autor se několikrát zmiňuje o možnosti zvětšit písmo u PDF a stěžuje si, že to čtečky neumí. Co je to ale za nesmysl zvětšovat písmo u PDF? Formát PDF je přece záměrně vytvořený tak, aby bylo vždy stejné formátování strany, tedy aby změny nebyly možné. Na to si ale přece nemůžu stěžovat.
Pokud to některé čtečky umí tak je to tak maximálně díky interní konverzi na jiný formát, ale to umí i třeba kindle (přes konverzi amazonu) a nebo si to můžu udělat na počítači. Každopádně tomu pak ale už nemůžu říkat PDF

To znamená, že pro čtení PDF naformátovaného na rozměr 29,7x21 cm musím mít displej velikosti A4, abych nemusel používat zoom? Vždyť i Adobe Reader má režim přeformátování pro jednodušší čtení, který přeleje text podle velikosti okna.
11.7.2012 09:20:50   164.215.124.xxx 10
Pro zobrazení českých znaků by mělo stačit nahrát do čtečky některý z českých fontů. http://atouchofkobo.wordpress.com/2011/11/14/viewing-a-czech-epub/
11.7.2012 09:33:18   90.176.216.xxx 60
Musím říci, že za dobu, co mám starší verzi Kindlu (asi rok a půl), jsem přečetl více knížek, než za celý život Čtu prakticky všude a to zejména díky perfektní mobilitě zařízení. A také čtu v podstatě každý den před spaním. Kindle v kombinaci s originálním pouzdrem s lampičkou je naprosto skvělý. A čtením neruším spoluležící osobu, což bych si u klasické knihy nemohl dovolit. Avšak i přesto si občas koupím papírovou knihu, protože přeci jenom papír má trvalejší hodnotu a pocitově je to taky něco jiného...
11.7.2012 10:03:12   46.226.16.xxx 60
Bude i test drahých e-booků (9.7" 1200 x 825)? Co jsem postrádal, když jsem si kupoval e-book, byla recenze jak zvládají čtečky komiksy a mangu. Prostě vzít nějaký archiv se scanlations a zkusit jak si s tím čtečka popere. Jak dokáže konvertovat barvy na odstíny šedi, zvládne škálovat obrovská rozlišení, zvládne dvojlisty, zvládne podsložky v archivu, zvládne názvy souborů/složek v exotických jazycích, umí si pamatovat poslední prohlíženou stránku.
11.7.2012 10:19:09   85.93.124.xxx 20
Ted mam Kindle DX, jestli myslis ten... Je pomalejsi nez 4ka, ale ten display je vytecny. Ty 6ti palce mi opravdu prijdou malinke a na tomto se da dokonce
cist cela A4. Takze asi tak..
11.7.2012 10:17:52   217.198.112.xxx 820
"Tisíc knížek na prázdniny v kapse – test levných e-booků"

Pokud nekdo testuje HW, tj. eink ctecky a rika tomu e-book, pak si zaslouzi facku.
11.7.2012 10:21:31   195.212.29.xxx 50
asi pred mesiacom som si nechal doniest kindle4 s reklamou. skor ako mi kindle dosiel som si dokonca aj vygooglil ako odstranit tu urcite otravnu reklamu. po precitani 2knih mozem zodpovedne povedat ze reklama mi vobec neprekaza(je mi jedno co to zobrazuje kym mam kindle v obale). pri citani knih sa reklama nikdy nezobrazuje. kindle mam registrovany kvoli funkcii zasielania knizky na kindle priamo cez calibre(emailom).
najlepsie na celej veci je ze odkedy som si kupil ebook reader som zacal zase citat knihy. len skoda ze tie scifi knizky su v podstate iba v "piratskych" zbierkach.

ak porovnam kindle4 s mojim starym nookom wifi(1. generacia) tak je to velky krok vpred. baterka sa repidne nevybija ked je zariadenie vypnute, stranky sa refreshuju ovela rychlejsie a kindle je o poznanie lahsi a mensi - aj ked displej ma taku istu uhlopriecku. vykladovy slovnik je pri citani anglickych knih obcas tiez dobry pomocnik. dokonca som pocul ze existuju ceske slovniky ktore sa daju v zariadeni pouzit. ale osobne si vystacim s tym anglickym vykladovym.
11.7.2012 11:15:37   144.57.128.xxx 10
Hodí se čtečka na toto?
Chtěl bych si koupit taky nějakou čtečku. Primárně bych to používal na učení angličtiny. Tzn. rád bych do toho nahrál anglické knížky a chtěl bych, aby to umělo zobrazit při najetí na slovo český překlad (a v ideálním případě aby šlo dané slovo někam uložit, třeba na procvičování). Asi je to sci-fi že. Dále bych do toho chtěl nahrát normy, abych je měl trvale po ruce. Jelikož je tam dost obrázků, očekávám, že bych to musel prohnat přes nějaké nářadí, abych řekl PDFku co jsou slova a co obrázek. Projektové dokumentace jsou samozřejmě blbost tam nahrávat. To chápu. Na to je lepší asi tablet.
Díky
11.7.2012 17:27:46   89.173.61.xxx 40
hitmanous napsal:
..
http://www.amazon-kindle.cz/anglicko-cesky-slovnik-pro-amazon-kindle-ficuryna-tydne/

da sa taktiez aj ulozit slovo. funkciou highlight(zvyrazni) si ho ulozi do 'poznamok a zvyrazneni' jednotlivej knihy. cize si citas knihu, nezname slova si prekladas do cestiny a zvyraznujes. hocikedy sa mozes k neznamym slovam vratit cez prezeranie zvyraznenych slov. okolo zvyrazneneho slova sa ti zobrazia 1-2 vety, cize to mas aj s kontextom.

pdfka vie kindle4 otvorit. co sa tyka konvertovania zatial som vzdy pouzil calibre - http://calibre-ebook.com/anglicko cesky slovnik na kindle uz je.
>
13.7.2012 19:13:22   94.112.65.xxx 00
Tak slovníky nejsou problém. Česko anglickej se dá nahrát. V Kindlu je přednahranej Anglickej výkladovej slovník (já teda mam veri přímo od Amazonu, nevím jhak je to s těma co se prodávaj tady) Funguje to přesně jak chceš, najedeš na slovo a dole vidíš překlad...

S těma normama bude problém, je to PDF a konverze jsou vždycky kompromis a pokud je tam něco jiného než prostý text tak výsledek konverze bývá nejistý... Pokud jsou PDFka priorita, koukni po tabletu..
11.7.2012 11:30:22   93.181.106.xxx 40
Rozhodně číst!
Protože tím si současně rozšiřujeme slovní zásobu a zlepšujeme slovní projev.
Bohužel autor článku zjevně moc nečte a jeho slovní a písemný projev tomu plně odpovídá, jinak by nemohl vytvořit paskvil typu "...byly ujduty už v 70. letech..."
Jinak mi v článku chybí nějaké čtečky od PockeBook, které sice nepatří k úplně nejlevnějším, ale v ČR k těm nejrozšířenějším, vzhledem k tomu, že podporují široké spektrum formátů, tzn. obejdou se bez konverzního programu (např. Calibre) a samozřejmě plně podporují češtinu.
11.7.2012 11:33:52   93.181.106.xxx 10
Dodatečně se omlouvám za poslední větu v předchozím příspěvku - kapitolu o PocketBook jsem na první pohled přehlédl.
11.7.2012 12:29:33   193.179.209.xxx 00
x3m napsal:
Mozes dat nejaky link na alternativny os?
http://ebookforum.sk/viewtopic.php?f=92&t=4043
11.7.2012 13:04:39   151.88.22.xxx 216
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
11.7.2012 15:33:29   89.29.115.xxx 62
Takže klasický tablet...
26.7.2012 07:34:16   62.209.192.xxx 00
hmm a jakou to ma vydrz? Prave ze e-booky maji tu vyhodu ze vydrzi nesrovnatelne dele nez cokoliv s klasickym displayem
11.7.2012 17:19:50   213.151.213.xxx 00
Ja pouzivam Jinkie Hanlin v5 a uplna spokojnost, v baleni bolo aj kvalitne pevne puzdro, precita to takmer vsetko. Uz nekupujem nic ine ako E-book, skoda ze esete tie ceny tych E-bookov niesu na prijatelnejsiej urovni.
11.7.2012 17:29:31   89.173.61.xxx 00
hopla, nejako sa mi prehodila prva veta na koniec prispevku. ale myslim ze sa to da ajtak pochopit ;)
11.7.2012 18:17:14   151.88.22.xxx 01
Mers napsal:
Takže klasický tablet...


nikoli tablet,nemá dotykový displej
11.7.2012 19:33:30   193.164.219.xxx 70
Víš, rybajdo, nikdo ti to nechce říci na plnou hubu. Ale jde o to, že to co máš, je jako čtečka naprosto k ničemu. To, že se na tom dají číst knížky a dokonce to jako čtečku prodávají, neznamená, že to je použitelná čtečka. Možná před pěti lety by se o tom ještě trošku nechalo uvažovat, ale dneska jsme jinde. Když si vyzkoušíš čtení na e-inku, nenapadne tě už nikdy číst na normálním displeji a přesně z tohoto důvodu nikdo soudný nebude testovat čtečku s LCD.
11.7.2012 20:36:01   178.248.61.xxx 38
Nesouhlasím. U mě právě přechod z e-inku na tablet proběhl, takže nikdy je silné slovo... A ano na beletrii je kindle mnohem lepší, ale na odbornou literaturu plnou schémátek se naprosto nehodí...
12.7.2012 01:33:28   89.173.61.xxx 41
podla mna je e-ink zatial jedina moznost ako citat (textove) knihy digitalne. nehovorim o prelistovani 3knih za rok na ipade. jedina alternativa by mohol byt pixelQi tablet. ale Notion Ink bol nakoniec iba vaporware
12.7.2012 22:36:40   78.102.164.xxx 22
To je urcite pravda, ze na odbornosti se schematama a grafama ctecky moc nejsou, ale nejak netrpim dojmem, ze by si lidi kupovali ctecky prave na tenhle typ literatury ... spis na klasicky knizky. Na pdf, web a grafiku vubec se tablet ci lepsi mobil hodi rozhodne vic nez jakakoli ctecka.
14.7.2012 18:18:33   85.70.212.xxx 12
Samozřejmě. Moje reakce byla hlavně na to rezolutní tvrzení - "LCD nikdy" přičemž existuje nemalá část publikací, kde si prostě z principu fce dnešní e-ink ani neškrtne. Proto mi to přijde stejně zaslepeně špatné jako kupříkladu označit traktory za překonané, protože na silnici mě veskrze vždy zdržují...

Naopak mi přijde e-ink jako zajímavá technologie, které do budoucna fandím. Bohužel (nejen) pro mě je v dnešní podobě nepoužitelný a LCD mým nárokům sedí více. Ale neodvážil bych se propagovat svoje řešení jako jediné správné. Třeba je Rypajda fanda komiksů či jako já na tom čte knihy odborné...
12.7.2012 12:14:47   193.179.209.xxx 21
Číst se dá i na LCD. Ja za 8 hodin v praci prectu mraky textu z LCD a je pravda ze pak mi muj Kindle prijde jako vysvobozeni od LCD. Pokud bych, nemel za sebou tech 8 hodin tak mi asi LCD ctecka vadit nebude (ostatne cetl jsem na PDA i telefonu v dobe kdy jeste zadny eInk nebyl) Jedine v cem LCD nemuze konkurovat je cteni na primem svetle, slunci atp a spotrebe. Tam je eInk prozatim neprekonan. Kontrast je uzasny a bezna vydrz 2 az 3 tydny pri castem cteni je pro zarizeni s LCD nedosazitelna.
12.7.2012 22:29:17   78.102.164.xxx 00
"Novinkou oproti předchozím kolegům je rozšířená záložka menu „Experimental“, kde se nachází tři „vychytávky“. Je to již zmiňovaný MP3 přehrávač" - ale toto umel uz kindle 3 s klavesnici. Jinak dotykovej ebook bych asi nechtel, mne ty tlacitka po obou stranach kindle vyhovujou zatim nejvic.

"...a proč kupovat drahé a neskladné knihy, když můžeme kupovat e-knihy ;-)" - nevim moc jak v CR, odmitam se orientovat na tak roztristenym trhu, ale mam dojem, ze e-knihy nejsou vzdy levnejsi, takze jim zbyva jen ta skladnost (:
13.7.2012 03:15:53   74.140.48.xxx 10
A ja si rikal, proc po me chce kamarad, abych mu v USA koupil Kindle Touch. On je tu o tisicovku levnejsi nez v Cesku
14.7.2012 10:10:22   195.113.82.xxx 19
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
14.7.2012 10:22:56   89.102.4.xxx 45
Přijde mně zarážející, že v takovéto recenzi Vám chybí čtečky Wooky, jakožto jediné čtečky od české firmy, specializující se pouze na český trh. Nemyslíte, že by čtenáře zajímalo spíše něco z naší domoviny?
17.7.2012 09:41:09   193.179.209.xxx 30
Chicken napsal:
Přijde mně zarážející, že v takovéto recenzi Vám chybí čtečky Wooky, jakožto jediné čtečky od české firmy, specializující se pouze na český trh. Nemyslíte, že by čtenáře zajímalo spíše něco z naší domoviny?
Asi proto ze Wooky je levny cinsky tablet doplneny ceskym systemem ktery ctenare znacne omezuje.
23.7.2012 20:36:12   78.45.200.xxx 25
To jsou perly...

"Kindle 4, který je opravdu hvězdou v oboru" - čtečka, která zvládá v podstatě pouhý jeden formát, v česku navíc nerozšířený? Ač má K4 své kvality, nazvat ji hvězdou v oboru, to je moc.

"Skleněný displej" u Pocketbooku - na to přišel recenzent jak?

Test polovičatý, autor by měl těch 28 Kč vrátit :-) Co takhle zmínit rychlost čteček (tomu rychlému webovému prohlížeči u Kindle věřím stěží, Kindle 4 jsem se zbavil kvůli pomalosti), věnovat se čtení PDF, přímo porovnat displeje, apod.

Dobrý test vypadá podle mě nějak takto - http://www.ebook-ctecky.cz/blog/2011/11/ceska-recenze-e-book-c tecky-sony-prs-t1/
15.3.2013 12:30:12   212.4.155.xxx 00
Kindle4 mám a je to pecka. Malý, skladný, vydrží baterka, perfektně čitelný. Akorát až budu kupovat nějakou novou čtečku tak by mě zajímalo jak je to s audioknihama, jestli jsou nějaké čtečky co umí předčítat a jestli by šly s těmihle bluetooth sluchátky který jsem si koupil k počítači.
http://www.megazone.cz/sluchatka-c98/bezdratova-stereo-slucha tka-s-mikrofonem-i1/ Jestli existuje nějaké čtečka s bluetooth?

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

63 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 28.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.