Úvaha: Je to tady – splaskává facebooková bublina?
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Úvaha: Je to tady – splaskává facebooková bublina?

Úvaha: Je to tady – splaskává facebooková bublina? | Kapitola 7

Michal Rybka

Michal Rybka

1. 6. 2012 03:00 41

Seznam kapitol

1. Facebook akciovkou 2. Bubliny v praxi 3. Pomíjivá sláva 4. Šest rizik pro investora I.
5. Šest rizik pro investora II. 6. Nestabilní mobily 7. Vygeneruje peníze?

Když se blížilo IPO Facebooku (Initial Public Offering, uvedení firmy na akciový trh), noviny přímo vřely články a komentáři. To je dost neobvyklé. Zkuste si vzpomenout, kdy naposledy uvedení akcií nějaké firmy řešily noviny na prvních stránkách, které nejsou obvykle rezervovány pro nudné finanční zprávy...

Reklama

Někde hluboko za všemi těmito argumenty je zcela prostá věc: pokud má být Facebook vnímán jako výhodná investice, musí vydělávat peníze. Vydělávat peníze je horší, než expandovat a mluvit o perspektivách, musíte mít opravdovou strategii, jak firma vygeneruje zisky.

 Úvaha: Je to tady – splaskává facebooková bublina?
i Zdroj: PCTuning.cz

zdroj: http://field-negro.blogspot.cz

Dotcomová bublina byla založena na tom, že firmy stále jenom expandovaly, investovaly, získávaly tržní podíly, ale nebyly schopné získat takové příjmy, aby se uživily, natož aby opodstatnily nafouknuté ceny svých akcií. Můžete „zatápět pod kotlem“ a nafukovat ceny akcií, ale to nejde donekonečna, jednou firma musí vydělávat – a pokud vydělává méně, než investoři čekají, dojde ke splasknutí ceny, neboli ke korekci. Firma může ztratit dost podstatnou část své hodnoty a možná bude nucena přiškrtit svůj rozvoj tak, aby odpovídal skutečným ziskům, což může být docela drsné. To se v poslední době děje například v HP, které rostlo a rostlo, až se dostala do bodu, kdy prostě musí propustit nějakých 30 000 lidí, protože má velké náklady na provoz.

Očekávat, že Facebook stále poroste a bude na špici desítky let, je šílené. Neustále se budou objevovat konkurenti, kteří budou vznikat stejně, jako vznikl Facebook – levně, rychle a budou rychle penetrovat ven. Likvidovat je a nebo kupovat bude neustálý boj, bude to drahé a přitom není jasné, kde na to Facebook bude brát peníze. Jediný způsob, který mě napadá, je kapitalizovat sociogram a informace, které na sebe uživatelé řekli. To může být neetické a dost pravděpodobně to povede k soudním sporům. A to bude taky drahé.

Zuckerbergův příběh je úžasný v tom, že to je klasická „success story“ o tom, jak nerd k penězům a štěstí přišel – a rozhodně se stojí za to podívat na The Social Network. Je to opravdu zajímavý příběh, ale zdaleka nekončí. Je dost možné, že se ze „success story“, rychlého zbohatnutí, svatby a onoho klasického „žili šťastně až do smrti“ přesune pozvolna do reality, kde cena akcií bude o dost nižší a Facebook bude muset tvrdě bojovat o své místo na slunci. Ale jaká je ta „správná hodnota“ akcií Facebooku, na které se ustálí?

Podělte se o svoje názory v diskusi!

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama