Úvaha: Je to tady – splaskává facebooková bublina?
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Úvaha: Je to tady – splaskává facebooková bublina?

Úvaha: Je to tady – splaskává facebooková bublina? | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

1. 6. 2012 03:00 41

Seznam kapitol

1. Facebook akciovkou 2. Bubliny v praxi 3. Pomíjivá sláva 4. Šest rizik pro investora I.
5. Šest rizik pro investora II. 6. Nestabilní mobily 7. Vygeneruje peníze?

Když se blížilo IPO Facebooku (Initial Public Offering, uvedení firmy na akciový trh), noviny přímo vřely články a komentáři. To je dost neobvyklé. Zkuste si vzpomenout, kdy naposledy uvedení akcií nějaké firmy řešily noviny na prvních stránkách, které nejsou obvykle rezervovány pro nudné finanční zprávy...

Reklama

Tak. A nyní tu máme Facebook, jehož akcie už sice klesly, ale jeho P/E je stále na hodnotě 61. Seriózně, 61! To znamená, že se buď chystá masivně expandovat... a nebo máme věřit tomu, že pokud dosáhl plató a zisky se stabilizují, dokáže přežít 60 let, aby se vám investice do akcií zaplatila. Není to kapku crazy?

 Úvaha: Je to tady – splaskává facebooková bublina?
i Zdroj: PCTuning.cz

Řada podstatně informovanějších a chytřejších lidí, než jsem já, rozebírá na internetu situaci Facebooku a jeho rizika. Ve zkratce je jenom vyjmenuji, pokud vás zajímá argumentace do detailu, věnujte nějaký čas úvahám a analýzám, se kterými vám pomůže velký všeznalý bratr od Google.

Nuže, zde jsou bez ohledu na pořadí jejich důležitosti:

Není jasné, kdy Facebook dosáhne plató a zda už ho nedosáhl. Plató je fáze, kdy vaše příjmy přestanou růst, protože jste „prodali housku už každému hladovému na tržišti“ a noví zákazníci nejsou. Plató nelze porazit, nelze růst do nekonečna, jenom ho lze expanzí oddálit. Expanze znamená dostat se na nějaký nový trh, jako je Čína, nicméně například zrovna Čína je za Velkým čínským firewallem a speciálně tamní soudruzi mají extra velkou motivaci sestavit si vlastní sociogram země a moc nenechat lidi, aby se vykecávali s okolím. To samé další lidnaté státy, jako je Irán, kde pochopili, že čím méně toho lidi o světě ví, tím to je pro režim lepší. Jsou tu i jiné potenciální trhy, jako je Afrika, ale tam je zase problém v tom, že i kdyby se ji podařilo zasíťovat pomocí levných technologií, tamní obyvatelstvo stále nemá moc peněz a nejsou pro reklamu až tak zajímaví. (Navíc Afriku pozvolna tiše kupuje Čína.) U Googlu se nyní zdá, že už plató dosáhl nebo dosahuje, další expanze bude náročná a ve velkou expanzi podle všeho nevěří ani investoři, P/E se u Google pohybuje jen u velmi mírně nadprůměrných 17,5.

Není jasné, jak by měl Facebook zvýšit příjem z uživatele. Je super, že máte 800 milionů uživatelů, ale jak z nich dostanete peníze? Reklamou? Reklama byla fata morgana, která poháněla dotcomový boom. Jenomže peněz na reklamu je konečno, pořádnou porci papá Google a tudíž na Facebook zbývá o něco menší konečno, které definuje strop příjmů nezávisle na počtu uživatelů. Uživatelů na Facebooku je hodně, údajně až polovina je virtuální, takže trh je prakticky poloviční, a navíc je třeba oslovovat adresně takové uživatele, u kterých je šance, že reklama zaboduje. Některé firmy, jako General Motors, už z Facebooku stáhly část reklamy, protože ji považují za neefektivní (jen u GM šlo o staženou reklamu za 10 milionů dolarů).

Etické a právní problémy s analýzou sociogramu a data miningem. Pokud má být reklama účinnější, musí Facebook klasifikovat své uživatele. Některé nápady, jako Beacon, se ukázaly jako docela šílené. Facebook ale nějaký systém pro efektivní umisťování reklamy mít musí a nejefektivnější je prostě data mining a vaše profilování. Data mining dělá kde kdo, čtenář, který mě považuje za paranoika, nechť si prohledá inzeráty a laskavě si sám zjistí, které všechny firmy hledají odborníky na data mining. Věřte mi, že to je jenom špička ledovce, protože takových odborníků nemusíte mít v podniku zrovna desítky (pokud nejste investor, pojišťovna a nebo tajná služba). Facebook má ale mnohem cennější data o uživatelích a jejich chování, ke kterým přišel bez valného rozmýšlení na začátku a podle P/E lze soudit, že investoři počítají s tím, že se mu tyto informace podaří zkapitalizovat. Pokud ne, tak očekávání padne a hodnota akcií taktéž. A při současných cenách a trendech se nezdá, že by si Facebook mohl dovolit další propad cen akcií.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama