uvaha-nestastna-valka-atari-vs-commodore
Historie Článek Úvaha: nešťastná válka Atari vs. Commodore

Úvaha: nešťastná válka Atari vs. Commodore | Kapitola 5

Michal Rybka

Michal Rybka

25. 5. 2012 03:00 25

Seznam kapitol

1. Podivuhodný boj 2. Ganiální nápady Amigy 3. Počátek „války“ 4. Ofenzíva konkurence
5. Dětské nemoci 6. Začátek 90. let 7. Třetí se směje 8. Smutný konec

Z historie bychom se měli učit, ale víme, jak to chodí. Jedna ze základních pouček východních bojových umění zní velmi prostě: „Choose your battle.“ Nejde jenom o volbu místa a času, aby vám třeba nesvítilo slunce do tváře. Jde i o hlubší aspekty volby toho, s kým se chystáte bojovat, kdy chcete bojovat a proč chcete bojovat.

Reklama

Samozřejmě, všechno nešlo jednoduše. Jak Commodore, tak Atari měli problémy s operačním systémem, protože grafické operační systémy byly mnohem komplikovanější, než BASIC u osmibitů a hlavně potřebovaly mnohem více paměti. Atari ST mělo mít jako dva nejnižší modely Atari 130ST a 260ST, které měly být z úsporných důvodů osazeny pouze 128 a 256 kB RAM. Do tak malé paměti se ale TOS nevešel, protože sám potřeboval 192 kB. Model 130ST se tedy neobjevil na trhu vůbec a poměrně vzácné počítače 260ST byly ve skutečnosti osazeny 512kB RAM, aby v tom bylo možné provozovat vůbec nějaké programy. Skříně pro typ 260ST už ale byly vyrobené, takže se takto značené počítače objevily na trhu, i když se v podstatě neliší od modelu 520ST, který je vzápětí nahradil.

Úvaha: nešťastná válka Atari vs. Commodore
i Zdroj: PCTuning.cz

520ST, zdroj: www.oldcomputers.net

Operační systém Amigy byl mnohem pokročilejší, uměl preemptivní multitasking a díky čipsetu dokázal věci, které neumí ani dnešní počítače – dokázal například zobrazit najednou „nad sebou“ běžící aplikace s různým rozlišením obrazu. Dnes se taková věc dá dělat jenom emulací. Praktický smysl tam moc nevidím, ale faktem zůstává, že „obraz přímo z Amigy“ dokáže zobrazit věci, které emulátor nedovede. Systém Amigy dokázal vytěžovat jednotlivé čipy, takže jak se Amigisté chlubili, „mohli jste zároveň hrát hru, přehrávat si nějaký zvukový MOD soubor a zároveň formátovat dvě diskety, aniž by to hru jakkoliv brzdilo“. (Zlí pécéčkáři na to odpovídali, že opravdu nevidí důvod, proč by něco takového měli dělat najednou.)

Úvaha: nešťastná válka Atari vs. Commodore
i Zdroj: PCTuning.cz

Příklad multitaskingu

Buď jak buď, systém Amigy byl velmi pokrokový. Bohužel byl taky zabugovaný a zvláště starší verze systému padaly jako švestky. Protože byl po vydání počítače systém vlastně „stále v ladění“, bootovala se Amiga zpočátku načtením systému (Kickstart) z diskety. Amiga 1000 měla zvláštní řešení, kdy se po zapnutí Kickstart načetl do RAM, ta se potom uzamkla jen na čtení a po běžném resetu se potom už bootovalo z RAM. Později byl Kickstart přesunut normálně do ROM, nové verze Kickstartu ale přinášely nekompatibilitu se staršími hrami a bylo to nutné obcházet bootem do staších Kickstartů a dalšími triky. Počáteční nestabilita Amigy byl faktor, který systém rozhodně poškodil a dal body jak PC s DOSem, tak i Atari ST, které byly stabilnější už jenom proto, že multitaskové nebyly.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama