Otestovali jsme... hračku?! Stavebnice vodíkového auta
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Otestovali jsme... hračku?! Stavebnice vodíkového auta

Otestovali jsme... hračku?! Stavebnice vodíkového auta | Kapitola 10

Michal Rybka

Michal Rybka

20. 1. 2012 03:00 10

Seznam kapitol

1. Pro koho to je? 2. Jak funguje palivový článek 3. Řada překvapivých omezení 4. Bio-Energy Discovery Kit 5. Hydrocar Solar Hydrogen Car
6. Fuel Cell Car Science Kit 7. H-Racer 8. Renewable Energy Education Set 9. Co se k nám nedováží? 10. Zhodnocení

Kdysi představovala vrcholný kus dětské touhy „chemická stavebnice“ Junyj Chimik, což byla unikátní možnost, jak se dostat k jedovatým chemikáliím. Dnes, když nadnárodní úředník hlídá naši bezpečnost a zajišťuje, aby banán byl správně zakřivený a bramborák dost bramborový, už takto divoké a nebezpečné laboratoře neseženeme.

Reklama

Zhodnocení

Sestava stavebnic od Horizon Fuel Cell Technologies je opravdu impozantní. Základní pokusy se dají dělat velice snadno, vlastně stačí jenom zastrčit pár banánků. Osobně se mi nejvíce líbí Renewable Energy Education Set, protože nabízí možnost nejrůznějších experimentů jak s palivovými články, tak i s větrnou a solární energií (a nebo to lze zkombinovat). Bylo by super, kdyby k tomu šlo dokoupit něco navíc, jako třeba další solární panely, ale v podstatě si to můžete zkombinovat s díly z jiných stavebnic Horizonu a další součástky (drátky, motorky...) dokoupit v prodejně s elektronickými součástkami. Dovedu si představit, že s nějakými A-D převodníky a programovatelnými moduly se z toho dají sestavit zajímavé věci. Rozhodně by mohli zkusit nějak popřemýšlet nad tím, jak to propojit s Lego Mindstorms, protože s jeho kontrolérem by se daly dělat vážně různé zajímavé pokusy a stroje.

Otestovali jsme... hračku?! Stavebnice vodíkového auta
i Zdroj: PCTuning.cz

Druhé nejzajímavější zařízení je H2GO, přestože jsem s ním měl zpočátku trápení. Je to totiž skutečně funkční vodíkové dálkově ovládané auto a jeho čerpací stanice má jednoduché ovládání, takže se s ním (na vhodném povrchu) dá parádně zablbnout. Auto vypadá i dobře, solární panel je udělaný prakticky a je skutečně možné v létě auto provozovat zcela nezávisle na elektrické síti. Není to taková divočina, jakou zažijete s podstatně levnějšími auty s klasickou baterií, ale je rozhodně pozoruhodné, že to autíčko vážně jede na vodík, i když mu k vyšší rychlosti musí pomoci cheat v podobě kondenzátoru (nebo kdo tam to Turbo dělá).

Třetí nejzajímavější mi přijde Fuel Cell Car Science kit. Je nejlevnější, ale skoro stejně funkční jako Hydrocar – a navíc si auto sestavíte celé sami a zjistíte, jak to všechno funguje. Je to praktická stavebnice, která vám dovolí pohrát si s palivovými články, i když nemáte zrovna moc peněz.

Všechny stavebnice ale mají jasnou výukovou hodnotu. Jejich manuály jsou srozumitelné, i když by mohly být trochu ilustrativnější a obsahovat více obrázků co a kam zapojit. Jinak mě ovšem překvapila jejich střídmost a soudnost – obnovitelné zdroje v nich nejsou nekriticky opěvovány, ale celkem jasně se píše jak by se měly používat. Nikdo tu neoslavuje pole osázená panely místo plodinami, naopak autoři píší, že nejlepší využití solárních panelů je na střechách skladišť a továren, kde pomůžou během dne odlehčit spotřebě ze sítě. Žádné „každý svému okolí elektrárnou“, ale „každý ať si kryje vlastní spotřebu ve špičce!“ Stejnou soudnost projevují autoři i u biolihu, kde vyloženě mluví o tom, jak je nesmyslné pěstovat „palivové rostliny“ místo jídla a podotýkají, že velké množství travin, které rostou i v oblastech normálně nevhodných pro zemědělství, se hodí na výrobu biolihu. V podání Horizonu vypadají obnovitelné zdroje jako normální a smysluplná technologie, na rozdíl od našeho českého solárbaronství a řepkových monokulturních multilánů.

Otestovali jsme... hračku?! Stavebnice vodíkového auta
i Zdroj: PCTuning.cz

Výkony jednotlivých autíček pro vás můžou být určitým zklamáním – jde o poměrně slabé zdroje. Je to ale vlastnost této technologie a je svým způsobem dobré, že se můžete seznámit nejenom s jejími principy, funkcí a výhodami, ale i nevýhodami. Do doby, než se z palivových článků stane skutečně běžná technologie, bude třeba ještě nějaký ten pátek, ale není od věci se s ní seznámit už nyní a být na ni připraven. Alespoň se neztrapníte tím, že se v budoucnosti při pokusu o „domácí opravu“ pokusíte rehydratovat motor svého vodíkového auta přes injektor vodíku...

Za zapůjčení děkujeme společnosti Datart

 
Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama