Úvaha: Vzpomínky na budoucnost aneb kam nás dostalo scifi
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Úvaha: Vzpomínky na budoucnost aneb kam nás dostalo scifi

Úvaha: Vzpomínky na budoucnost aneb kam nás dostalo scifi | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

3. 6. 2011 03:00 28

Seznam kapitol

1. Soft a hard scifi  2. Myšlenka vs. koncept  3. Samozřejmost největším problémem 4. O důležitosti kontextu 
5. Vizualizace virtuálna  6. Software budoucnosti přítomností  7. Vlastní vylepšování  8. Mozek nenahradíš 

Vývoj jde stále kupředu a už dnes se máme lépe než zítra. Jak ale vypadala představa našich předků o budoucnosti, tedy dnešní realitě? A kam se můžeme posunout my? Zabruslíme do historie, která nás viděla plně automatizované a virtuální. Něco se vyplnilo, něco byla utopie a něco teprve ještě přijde, až se naučíme pracovat s kontextem.

Reklama

Ve srovnání s tempem, kterým se vyvíjí v posledních čtyřiceti letech gadgety, se zdá, že počítače ve svém vývoji stagnují. Může za to jediný muž, Douglas Engelbart, který si v době elektrických psacích strojů, děrných štítků a pásek a podobných heblů (jenž představují spíše „solidní kovářskou práci“ než to, co byste hledali na palubě startekovské Enterprise) vysnil počítač dosti futurózní, ale přesto tak relativně snadno vyrobitelný a hlavně nekonečně prakticky pojatý, že ho používáme bez valných změn dodnes. Grafická obrazovka typu WYSIWIG (What You See Is What You Get – pojem týkající se doby, kdy výstup na tiskárnu byl důležitější, než na obrazovku a zobrazovat věci tak, jak budou vypadat na papíře, bylo velmi neobvyklé) byla doplněna zobrazováním navzájem se překrývajících aplikačních oken (velmi revoluční myšlenka na svou dobu), to v jemné grafice a ovládané myší, kterou jste volili příkazy v menu.

To všechno byla tak neskutečně revoluční myšlenka, že ji bez podstatných změn převzali všichni konkurenti vyrábějící počítače. Teprve moderní dotykové mobily mění pravidla hry díky změně ovládání a sadě nových senzorů (kamery, gyroskop, GPS) a počítač je rázem něco jako trikodér.
 

Úvaha: Vzpomínky na budoucnost aneb kam nás dostalo scifi
i Zdroj: PCTuning.cz

Jak je možné, že vývoj tak katastroficky zamrzl? Podle mého mínění je problém v tom, že se příliš mnoho vývojářů zaměřilo na čistě scifi koncepty. Zásadní scifistická představa o počítačích budoucnosti spočívala v tom, že se předpokládalo, že budou komunikovat s uživatelem mluvenou řečí, a nebo alespoň budou přijímat příkazy vyslovené mluvenou řečí (jako například palubní počítač Lemova pilota Pirxe, který poslouchal mluvené příkazy, ale výsledky zobrazoval v digitronech). 

V řadě kontextů to dává zcela jasný smysl: když něco řídíte a nebo pilotujete, je daleko jednodušší a bezpečnější komunikovat s řídícím systémem mluvícím slovem – a to, že vám systém něco říká, zatímco vykonáváte rutinní činnost, dodává komunikaci na důrazu. Alarmů lze najednou rozsvítit neomezeně mnoho, ale větu můžete formulovat jenom jednu. 

Tato myšlenka, i když se v ní postupuje jenom pomalu, ilustruje skutečný zájem „čistých milovníků scifi“ mezi počítačovými vývojáři: hlasová komunikace je pro ně alfou i omegou, i když, po pravdě řečeno, představuje patrně nejkomplikovanější problém, který v AI existuje. Nejde jenom o prosté porozumění řeči, rozeznání mluvícího, dekódování fonémů a jejich složení do slov, ale i interpretaci detekovaného textu, která není triviální. Ve většině jazyků je jazyk závislý na kontextu, v různých kontextech znamená ta samá věta něco jiného, její význam lze modifikovat položením důrazu a zcela ho změnit intonací a nebo doprovodným gestem. 

Úvaha: Vzpomínky na budoucnost aneb kam nás dostalo scifi
i Zdroj: PCTuning.cz

Každý, kdo „na sucho“ (jenom na základě přímých řečí) překládal filmový dabing, jasně ví, že se mu bez problémů může povést přeložit dialog tak, že je to sice správně, ale v kontextu filmu to naprosto nesedí. Začít můžeme zcela základním problémem s určením rodu mluvčího, určením, zda se jedná o nadsázku a nebo ne („Já tě zabiju!“ nese zcela jiný náboj v detektivce a jiný v rodinném sitcomu) a nebo o sarkasmus, tedy konstatování, které obvykle znamená přesný opak toho, co sděluje (Sheldonův počítač, co ho má místo mozku, s tím má neustále problém).

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama