Úvaha: Když pravidla vývoje brzdí vývoj samotný
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Úvaha: Když pravidla vývoje brzdí vývoj samotný

Úvaha: Když pravidla vývoje brzdí vývoj samotný | Kapitola 7

Michal Rybka

Michal Rybka

15. 4. 2011 03:00 16

Seznam kapitol

1. Produktový cyklus 2. Zrychlený produktový cyklus 3. Čistě virtuální produktová fáze 4. Výrobní pipeline
5. Tik-tak cyklus (tick-tock) 6. Návrh a eliminace 7. Zjednodušování na kost 8. Kreativní chaos

V moderním světě oslavujeme pokročilé vývojové metody, a zapomínáme na efektivní vývojové metody ze staré školy. Je to dáno softwarovým vývojem, který prosazuje „ne-průmyslové“ vývojové postupy. Změna je dobrá, buďme agilní, nebojme se změn, přesypávejme procesy během vývoje! Některé jsou opravdu super, ale...

Reklama

Jednou ze strategií čínské masové výroby je kopírování, ale v případě, že si koupíte kopii, máte něco, co může být stejně dobré jako originál, popřípadě je to krapet horší, protože se používají méně kvalitní komponenty. Docela radikální to ale začne být v případě, že se do redukce designu pustí sami.  Redukce návrhu až na kost, případně „pod kost“, je svérázným rysem čínské designové školy. Čínský výrobce si neláme moc hlavu s tím, zda jsou jeho výrobky toxické a zda se dají snadno vyrábět strojově, protože mu je sletují „tak nějak“ libovolně negramotní pracovníci. Jak jsem zjistil, dost často si neláme hlavu ani se specifikacemi a místo toho, aby jejich výrobky byly navržené jako bezpečné, raději předpokládají, že je připojujete k něčemu fungujícímu zcela podle specifikací, díky čemuž si můžou sami zjednodušit návrh. Možná to souvisí s hrou mikádo, která rovněž pochází z Číny. Z hromady tyčinek ubíráte jednu po druhé tak, aby se ostatní nepohnuly – a to tak dlouho, dokud jich nezůstane tak málo, že se celá hromada sesype.

Úvaha: Když pravidla vývoje brzdí vývoj samotný
i Zdroj: PCTuning.cz

Nedávno se mi stalo, že jsem si koupil USB lampičku, ta chvíli jela a potom náhle jet přestala. Protože řešit reklamaci u něčeho za tři dolary nemá smysl, vzal jsem šroubovák a šel se podívat, co se pokazilo. A pak jsem uviděl příčinu problému: LEDky byly zapojeny paralelně a mimo ně bylo v lampičce už jenom tlačítko a konektor. Naprosto nic, co by zajišťovalo ochranu před přepětím a nebo nějaká regulace proudu – na desce s diodami sice bylo místo pro odpor, ale žádný odpor tam nebyl. A pak mi došlo, že USB zdroj, ke kterému jsem lampičku připojil, byl od iPadu (5V/2A). Čínský design předpokládal, že použijete standardní USB port (5V/500mA), pak by se LEDky neupekly tak rychle. Plná specifikace USB předpokládala, že zařízení vyjednává s hubem o tom, kolik proudu chce. Hub může rozdělovat proud efektivně a je to celé bezpečné. Pokud se nedohodnou, podle této koncepce hub prostě žádnou energii nedává.

Úvaha: Když pravidla vývoje brzdí vývoj samotný
i Zdroj: PCTuning.cz

Snaha zjednodušit a zlevnit výrobu u gadgetů vedla k tomu, že se systém zjednodušil: Pokud se hub se zařízením nedohodne, prostě mu dá maximum. To se ale dnes může lišit: od USB nabíječek pro telefony s méně než 500 mA, přes standardní port s 500 mA, řadu univerzálních zdrojů o 1 A až po iPad s jeho 2 A. Čínská lampička ovšem neobsahovala vůbec žádné ochranné mechanismy, a tak jsem diody upekl, o čemž svědčil odporný štiplavý puch. Právně vzato je to moje chyba, protože se na návodu nikde nepsalo nic o tom, že by se měla připojit k něčemu jinému než je počítačový USB port (a tam by to chvíli vydrželo), ale katastrofa byla víceméně nevyhnutelná. A to je největší problém podobného návrhu: dokud to neselže, nevíte, co je vlastně ošizené – a většina smrtelníků nikdy ani nepřijde na to, že jim zařízení pošlo právě proto, že bylo ošizené někde, kde by to nepředpokládali.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama