creative-gigaworks-t3-neni-treba-vzdycky-surround
Hardware Článek Creative Gigaworks T3 - není třeba vždycky surround

Creative Gigaworks T3 - není třeba vždycky surround | Kapitola 4

Jindřich Pirner

Jindřich Pirner

24. 2. 2009 06:00 58

Seznam kapitol

1. Creative SLAM a první dojmy 2. Zvukové předpoklady, zpracování 3. Hlasitost a umístěni v prostoru 4. Srovnání se studiovými reproduktory 5. Závěr a zhodnocení

Na trhu se bez většího hype objevila nová řada reproduktorů GigaWorks T3 od společnosti Creative, která slibuje špičkový zvuk v kategorii 2.1. Může se pochlubit novou technologii trojitého subwooferu SLAM, šetrným stand-by módem a kvalitními satelitní reproduktory připomínající pověstné Cambridge SoundWorks. Jestli opravdu stojí za ty nemalé peníze se dozvíte v našem testu.

Reklama

Protože T3 hrají velice dobře, dělalo mi trochu problém nějak více zhodnotit zvuk. Je to z toho důvodu, že u většiny lepších beden máte pocit, že to už nemůže hrát lépe, ale jen do doby, než to přímo srovnáte s něčím lepším. To jsem tedy udělal také, ale ne z důvodu, že bych chtěl vyloženě hledat na T3 chyby, prostě jsem jen chtěl zkusit přímý srovnávací test s mým studiovým repro Fostex PM1-MKII v ceně přibližně 10 tisíc. Podle ceny se lze dobře orientovat, protože často platí, že dražší reproduktory hrají lépe. Je to i tento případ, ale to se dalo čekat a jiný závěr není možný, to mě ale nezajímalo, mě spíš zajímalo, jak se projevují odlišné konstrukce.

Creative Gigaworks T3 - není třeba vždycky surround
i Zdroj: PCTuning.cz

Přímé srovnání tedy spočívalo ve spuštění jedné skladby na obou dvou reprodukčních soustavách naráz, tak byla možnost okamžitého porovnávání co a jak hraje. Fostexy mám poměrně již naposlouchané, vím co umějí a co neumějí (protože jsou 2.0, mají omezení ve spodním pásmu), ale důležité je, že na letmé srovnání jsou vhodné.

První, čeho jsem si při porovnání všimnul, bylo jiné podání výšek a středů u Creative. Testoval jsem na songu Katy Perry - Hot n' Cold. V tomto tracku je to postřehnutelné již při vyšší než velmi nízké hlasitosti. Jde o mírný efekt "jako z plastového kelímku", trochu se to dá přirovnat také k efektu, který dělá horší MP3 komprese. Zprvu jsem tohle dával za vinu tomu, že jsem to měl připojené k EEE 901 netbooku, jenže jeho zvukový výstup znám, a není zase nějak špatný. Abych ale tuhle možnost eliminoval, připojil jsem to vše na studiovou E-MU 1212m. Efekt zůstal totožný, zvukovkou to nebylo. Satelity u T3 mají slušeně velký, 2" středovýškový reproduktor. Ten ale v praxi hraje převážně výšky, které jsou kvalitní, ač ne úplně průzračné a na středech je znát víc právě ta "kelímkovitost". Ale vcelku jsou to věci, které nepostřehnete až do chvíle, než si pustíte takovéhle srovnání.

Creative Gigaworks T3 - není třeba vždycky surround
i Zdroj: PCTuning.cz

Hit od Katy Perry jsem nevybral úplně náhodou, jsou v něm rychlé basy, moderní průrazný digitální zvuk, jasný beat. Celkem ideální, jinak by se správně mělo testovat na různé druhy muziky (na to existují speciální CD - z toho lze ale opět popsat akorát subjektivní dojem, textově) a měřit speciálními mikrofony - což není zrovna levné, ale do budoucna to plánujeme, viz. info dále.

Podání basů je u mých studiových repro lepší až při vysokých hlasitostech, jinak to nějak ukrutně nebasuje. To je zase nevýhoda 2.0 konstrukce, kde basy hrají pořádně, až když se to pořádně "vohulí". V tom případě to ale řeže víc, než T3. Ty ale i na nejvyšší hlasitost basují parádně, ten subwoofer se prostě povedl, stejně jako celý zbytek sestavy, jde o nadstandardní kvalitu v tomhle segmentu, tedy v segmentu PC bedniček. Nelze objektivně srovnávat studiové repro s PC bedničkami, ale já tohle zkusil jenom proto, že ty T3 hrají prostě tak dobře, že dokud jsem si to zároveň živě neporovnal s těmi mými dražšími, nemohl jsem přijít na to, co zvuku vytknout. Přímé porovnání s něčím dražším a lepším většinou spolehlivě pomůže při popisování zvukového projevu.

Nástin budoucí testovací metodiky

Pracujeme na tom, aby budoucí testy reproduktorů obsahovaly jednotně vypadající grafy akustického projevu, tedy frekvenční charakteristiky reproduktorů.

Měření bude probíhat speciálním měřícím mikrofonem. Je ale nutné připravit stálé testovací místo a techniku, což musíme teprve zajistit. Takové testy nejsou standardně obsahem podobných recenzí na reproduktory a jsou prostorově a časově náročné, tedy i drahé. Testy zato ale mají i časosběrnou povahu naměřených dat.

Creative Gigaworks T3 - není třeba vždycky surround
i Zdroj: PCTuning.cz

Výsledný graf může vypadat třeba jako na přiloženém obrázku. Bílá čára je z měřícího mikrofonu, ta zelená je z obyčejného, té si není nutno všímat. Jde o nějaký rutinní test akustického projevu beden.

V praxi bude tohle dobré k lepšímu porovnávání jednotlivých námi recenzovaných reproduktorů, tudíž bude možné si dát několik grafů vedle sebe a zjistit, jak na tom které reproduktory v kterých pásmech přesně jsou. Pro nás to bude dobré podle mého názoru hlavně z toho důvodu, že budeme moci srovnávat nově vydané reproboxy s těmi staršími a jasně tak zjistit, jestli nové série nehrají náhodou hůř, než ty staré - což se často stává. Díky těmto grafům nebudeme muset ty bedny fyzicky skladovat nebo nakupovat, přesto budeme moci srovnávat velmi dobře.
Jde o mou iniciativu, vedení to po mě nežádalo, ale já v tom vidímdobrou věc, pomocí které dotáhnu recenzování reproboxů na jinou úroveň, která myslím v našich končinách nemá obdoby. Podrobnější technické informace bych si rád, minimálně do doby, než se takový první test objeví, nechal pro sebe.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama