creative-gigaworks-t3-neni-treba-vzdycky-surround
Hardware Článek Creative Gigaworks T3 - není třeba vždycky surround

Creative Gigaworks T3 - není třeba vždycky surround | Kapitola 3

Jindřich Pirner

Jindřich Pirner

24. 2. 2009 06:00 58

Seznam kapitol

1. Creative SLAM a první dojmy 2. Zvukové předpoklady, zpracování 3. Hlasitost a umístěni v prostoru 4. Srovnání se studiovými reproduktory 5. Závěr a zhodnocení

Na trhu se bez většího hype objevila nová řada reproduktorů GigaWorks T3 od společnosti Creative, která slibuje špičkový zvuk v kategorii 2.1. Může se pochlubit novou technologii trojitého subwooferu SLAM, šetrným stand-by módem a kvalitními satelitní reproduktory připomínající pověstné Cambridge SoundWorks. Jestli opravdu stojí za ty nemalé peníze se dozvíte v našem testu.

Reklama

Vliv hlasitosti na kvalitu zvuku

Tuhle mini-kapitolku jsem zařadil, protože mě i v tomto ohledu sestava příjemně překvapila. Zkoušel jsem u různých skladeb dát hlasitost na maximum a k mému překvapení nedocházelo, až na výjimky, k žádnému praskání či zkreslení. Na absolutní maximum už mi moje hudba praskala, ale na to, že jde o repro pro běžné použití, to zvládá rozsah hlasitosti ve všech polohách bravurně. Podobně dobře na tom nebyly žádné bedny, co jsem v poslední době testoval. Zkoušeli jste si někdy pustit 5.1 repro na plnou hlasitost? Většinou to praská a nedá se to poslouchat. V případě T3 je zvuk pořád dobrý.

Ovladač hlasitosti

Malý černý kulatý útvar vypadá jako krabička na krém či pudřenka, ale jde o ovladač hlasitosti. Na dotek jde o velmi příjemnou věcičku - otočná horní strana je z lehounce pogumovaného plastu, takže se to příjemně a přesně otáčí. Otáčení není krokové, ale plynulé, což je asi u volume kontroleru nejlepší. Spodní část je už velmi silná guma, takže to na stole drží jako přibité.

Tohle regulační kolečko ale umí víc. Ze přední strany má na sobě jeden vstup a jeden výstup na klasické 3,5mm jacky (chcete-li TRS konektory). Jedno je výstup pro sluchátka a druhé AUX vstup, například pro váš MP3 přehrávač. Skvělá konektivita je tudíž zajištěna a myslím, že nikdo nemůže požadovat víc, už jen ten výstup na sluchátka není u ostatních výrobců samozřejmostí. Sice by mohly být vstupy dva, ale to už bych chtěl moc.

Creative Gigaworks T3 - není třeba vždycky surround
i Zdroj: PCTuning.cz

 Vypínání boxů probíhá tak, že kolečko se musí stáhnout až na nejnižší hlasitost a pak dojde k vypnutí, tedy spíše asi k přepnutí do stand-by módu. V tom okamžiku uslyšíte v subwooferu cvaknout nějaké relé a vše se vypne, dioda na kontroleru zhasne. Jedno ze známých řešení vypínání zvuku, které sice osobně nemám příliš v lásce a raději bych tam viděl obyčejný čudlík, ale opět šťourám do zbytečných detailů. V praxi mi vypínání tímto způsobem vůbec nevadilo, ba naopak, vzhledem k tomu, jak je to kolečko příjemné na dotek, jsem s ním kroutil rád ;)

Na závěr o tomto regulátoru ještě pro úplnost - připojuje se k subwooferu kabelem, který má konektor podobný např. s-videu, jde jistě o nějaký Creative standardní konektor, to je nepodstatné. I tato koncovka je samozřejmě pozlacená.

Umístění v prostoru

Poslední dobou jsem se pouštěl do diskuzí o vhodnosti těch kterých reproktorů do toho kterého prostoru - mnozí možná namítají, že je to zbytečnost, ale prostor, ve kterém jsou jakékoliv reproduktory umístěné, hodně ovlivní jejich přednes. V budoucnu si povíme v jiném článku něco o samotné domácí akustice, ale nyní to vezmeme jen z obecného pohledu.

Zejména si uvědomte poslechovou vzdálenost. T3 nejsou vhodné pro poslech z více jak dvou metrů. Tím pádem nejsou moc vhodné pro nějaké rádoby domácí kino v obýváku, tam se uplatní lépe nějaké 5.1 řešení. Jsou určeny jako bedýnky k PC, tudíž se očekává, že budou umístěny na stole, u kterého budete sedět, tudíž metrová či půlmetrová poslechová vzdálenost je ideální. A nemyslete si také, že ač je subwoofer poměrně výkonný, uděláte si s ním s kamarády v kulturáku diskotéku, to také ne. Ozvučí s přehledem normální pokoj, tak 4x5m, ale nějaký větší prostor, jako třeba tělocvičnu, hospodu či tak podobně, nikoliv.

Jsou to zkrátka reproduktory na doma, do pokojíčku či do pracovny. Jako vždy, u směrových reproduktorů, je třeba dbát na správné umístění satelitů, které je zmiňováno jinde, ale pro pořádek ho uvedu ve zkratce i zde - tedy satelity jsou mírně nakloněné nahoru, takže pro optimální poslech musejí být na stole. Subwoofer potom samozřejmě patří na zem. Pokud nechcete příliš rušit ostatní v jiných místnostech, tak umístění u stěny není příliš vhodné, to je lepší ho dát od stěny dál. Se subwooferem permanentně řezajícím sousedům do stěny mám své zkušenosti a to určitě ne pozitivní.
Možná někomu podobné rady přijdou zcela zbytečné a mimo mísu, ale různé reproduktory jsou dělány různé, lidé mají doma různý nábytek a třeba někoho zajímá před koupí i to, že jsou reproduktory určeny výhradně na stůl. Když už dobré repro, tak i dobře umístěné, ne?

Příkon sestavy

U minulého testu reproduktorů několik čtenářů požadovalo změření příkonu, takže jsem se rozhodl v tomto vyjít vstříc. Měřil jsem měřákem od nejmenované značky. Je to věcička, která se zapojí do zásuvky a do ní se zapojí měřená věc. Zatím jsem testoval pouze momentální příkon ve špičkách, ve Wattech. Předně, jak již bylo na začátku zmíněno, Creative tuto sestavu označil jako velmi energeticky šetrnou, pokud je ve stand-by módu. Nevím, co přesně Creative myslí tímto stand-by módem. Pokud tím myslí vypnutí sestavy pomocí stažení volume na minimum, po kterém cvakne v subwooferu nějaké relé, tak mohu konstatovat, že v tomto módu mi mé testovací zařízení ukazovalo příkon 0W. Jelikož v tomto módu se mi neukazují desetinná místa, mohu se pouze dohadovat, zda je to příkon naprostá nula, nebo to může být třeba něco jako 0,04W a tak podobně. Je to zkrátka hodně málo, nebo vůbec nic. Příkon na maximální hlasitost se odvíjí od puštěné skladby, jak moc se zaměstnává subwoofer a satelity. Při klidnějších pasážích a s méně basy hodnoty pochopitelně klesaly. Naměřené maximum bylo 47W, asi by se to mohlo vyšplhat na 50W. Opět jako testovací song posloužila Katty Perry a její Hot'n Cold. U méně progresivní hudby byly hodnoty menší. Na tuto maximální hlasitost už jsem ale měl problém vydržet v místnosti. Pokud byla sestava pouze zapnutá, tedy nepřehrávala zvuk, příkon byl konstantně na 11W. Výjimečně se tato hodnota pohybovala kolem 9-12W. Ve zkratce - maximální příkon je 47W, minimální, tedy ve vypnutém (a nejspíš stand-by) módu, je někde pod 1W, tudíž v mých podmínkách neměřitelné. Na normální, přibližně poloviční hlasitost, je příkon něco mezi 12W až 20W.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama