creative-gigaworks-t3-neni-treba-vzdycky-surround
Hardware Článek Creative Gigaworks T3 - není třeba vždycky surround

Creative Gigaworks T3 - není třeba vždycky surround | Kapitola 2

Jindřich Pirner

Jindřich Pirner

24. 2. 2009 06:00 58

Seznam kapitol

1. Creative SLAM a první dojmy 2. Zvukové předpoklady, zpracování 3. Hlasitost a umístěni v prostoru 4. Srovnání se studiovými reproduktory 5. Závěr a zhodnocení

Na trhu se bez většího hype objevila nová řada reproduktorů GigaWorks T3 od společnosti Creative, která slibuje špičkový zvuk v kategorii 2.1. Může se pochlubit novou technologii trojitého subwooferu SLAM, šetrným stand-by módem a kvalitními satelitní reproduktory připomínající pověstné Cambridge SoundWorks. Jestli opravdu stojí za ty nemalé peníze se dozvíte v našem testu.

Reklama

Tuhle část jsem pojal jen jako seznámení s reprodukčními předpoklady, ale hlavní dojmy a postřehy ze zvuku jsem umístil téměř na konec článku, do poměrně netradiční části "Srovnání se studiovými reproduktory". Zde tedy jen tak ve stručnosti zopakuji co jsem již nakousnul. Takže co mě překvapilo nejvíce, je subwoofer, který je poměrně hodně rychlý a výkonný zároveň - to jsou dvě veličiny, které se u konzumních repro pro domácí poslech zase tak často nevyskytují. Rychlost basáku je klíčová vlastnost pro to, aby to nebrblalo a nerezonovalo (tam jde o kvalitní konstrukci, která zde je) a vy jste basy slyšeli neslité dohromady, ale hezky přesné a energicky pumpující. To je zde zvládnuté poměrně hodně dobře, jeden z těch nejlepších subwooferů na trhu v této cenové je to určitě.

Satelity jsou vybaveny slušnými dvoupalcovými reproduktory, nicméně rozměry samotné konstrukce, ve které jsou umístěny, jim nedovolují hrát tak excelentně, jak by mohly hrát, kdyby byly usazeny ve větší konstrukci. Tady se už ale naráží na fyzikální omezení a pokud umístíte reprák do něčeho o velikosti kelímku od jogurtu, na zvuku se to částečně nějak podepsat musí. Jak, to vysvětlím konkrétně později, ale tohle je asi právě ten problém, nad kterým si musejí inženýři lámat po večerech hlavy.

Creative Gigaworks T3 - není třeba vždycky surround
i Zdroj: PCTuning.cz

Creative má celkem asi nejlepší předpoklady ze všech masových výrobců pro to, dělat zvukově kvalitnější repro, než ti zbývající - vždyť jim patří firma vyrábějící vynikající a cenově dostupnou profesionální zvukotechniku E-MU, nebo-li Creative Professional a také koupili výborné Cambridge SoundWorks. To jsou zkušenosti a technologie, které dvěma hlavním konkurentům, tedy Logitechu a Geniusu, zcela scházejí. A navíc, Creative už několikrát vzal ze svých filiálek (tehdy řádově dražší) profesionální technologii a pustil jí lacino mezi masy (např. E-MU čip v SB Live! atd.). SLAM sice asi vykoumali sami hoši z Creativu, ale je to možná i výsledek konzultací s Cambridge SoundWorks, ti jsou ale odborníky spíše na pidi-satelitní reproduktory, v kteréžto oblasti byli považování za naprostou špičku v oboru. Kromě firmy BOSE neměli Cambridge SoundWorks v tomto segmentu valnou konkurenci.

Konektory kompletně ve zlatě

Součástí dodávky jsou i vysoce kvalitní cinch a TRS konektory. Veškeré konektory co v balení najdete, jsou potažené zlatem a navíc, cinche mají luxusnější nezvyklou konstrukci, připomněla mi americké zpracování konektorů třeba u výrobků Apple. Tedy vše krásně zaoblené, žádný obyčejný šunt. Takové kabely se jednoduše v normálním elektru neseženou. Kabely jsou tedy na tuto kategorii reproduktorů velmi dobré, ale odpovídající ceně. Dát tam šuntové káblíky za 30 korun by asi nepůsobilo dobře, řekly si chytré hlavy v Creativu a udělaly to bezvadně.

Creative Gigaworks T3 - není třeba vždycky surround
i Zdroj: PCTuning.cz


Satelitní reproduktory

Celé jejich provedení, jak už jsem zmínil, mi připomíná práci Cambridge SoundWorks, akorát v designu od Creative. Satelity stojí na tenkých nožičkách, které stojí na dostatečně rozměrné základně, která má pogumovaný spodek. Vše tedy drží na svém místě.

Samotné dvoupalcové středo-výškové reproduktory jsou kryty textilní mřížkou, kterou lze bez problémů sundat. Potom se vám naskytne pohled na stříbrné repráčky. Někomu se to více líbí bez té ochranné mřížky, někomu s ní. Mě to bylo nějak jedno, na repráky moc nekoukám, spíš je poslouchám. Nicméně, po designové stránce vypadají velmi seriozně a luxusně, rozhodně neudělají na žádném stole ostudu. A ony tyhle satelity jsou určeny svou konstrukcí výhradně k umístění na stůl - jsou totiž nahnuté mírně směrem nahoru, takže se předpokládá, že budou umístěny pod úrovní uší, nikoliv nad ní, nebo přesně v úrovni uší. Je to poměrně logické, už i vzhledem k tomu, že něco tak hezkého by byl celkem hřích nemít důstojně umístěné na stole na odiv.

Creative Gigaworks T3 - není třeba vždycky surround
i Zdroj: PCTuning.cz

Možná by nebylo špatné, kdyby se satelity daly naklánět nahoru a dolu podle libosti, to již ale dnes asi není příliš zvykem (ale nejsem v tomhle moc v obraze). Naposledy jsem to viděl u 2.1 repro od Yamahy, které jsem měl. Yamaha už samozřejmě dávno skončila s výrobou konzumních audio zařízení, tudíž se to již nedá koupit, což je škoda.

Pro zajímavost: tehdy, někdy v roce 2001, stály tyto 2.1 od Yamahy asi 3000,- Kč a hrály nějak podobně jako tyto T3, akorát subwoofer nebyl tak moc výkonný, ale byl stejně kvalitní.

Je tedy myslím dobrá vizitka pro Creative T3 o nich říci, že hrají lépe nebo srovnatelně, než vynikající, avšak již se nevyrábějící, 2.1 repro od Yamahy.

Creative Gigaworks T3 - není třeba vždycky surround
i Zdroj: PCTuning.cz

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama