stavba-domaci-digital-audio-workstation
Hardware Článek Stavba domácí Digital Audio Workstation

Stavba domácí Digital Audio Workstation | Kapitola 5

Jindřich Pirner

Jindřich Pirner

22. 9. 2008 07:00 98

Seznam kapitol

1. Hardwarové požadavky a výběr softwaru 2. Volba správného masterkeyboardu 3. Zvukové karty do domácího studia 4. Near-field monitory 5. DJing 6. Hudební teorie a závěr

V dnešní době plné techniky se fenomén počítače nevyhnul ani hudební tvorbě a produkci. Každý si může v podstatě na koleně vytvořit kompletní skladbu a pokusit se konkurovat na hudebním poli ostatním producentům. A věřte tomu, že konkurovat můžete i s vybavením za pár desítek tisíc. Co koupit do takového domácího produkčního a případně i nahrávacího studia, se dozvíte z tohoto článku.

Reklama

Musím dopředu konstatovat, že osobně neuznávám DJe, kteří hrají cizí hudbu z cizích desek a jen jí míchají dohromady. Ve valné většině případů se jedná o hudební analfabety, kteří proto, že se nezvládnou naučit hudební teorii, ani práci s DAW programem, zůstanou raději u gramofonů. Ale i mezi DJ’s se najdou opravdoví mistři, kteří dobře vědí o hudební teorii a tak dokáží například pomocí pith-shift na gramofonu vytvořit melodii. To už chce ale mistrovství.



Tudíž o jakém druhu DJingu se budeme bavit? Nelákalo by vás si mixovat vlastnoručně vytvořené desky? Mě tedy ano.



Proces je to poměrně jednoduchý – v nějakém z DAW programů (uvedených na začátku článku) si vytvoříte pár vlastních skladeb a ty potom mixujete podle libosti dohromady v  mixážním programu. Ale je zde více možností.


 


Traktor DJ Studio

Traktor je nejoblíbenější a nejspíše také nejlepší software pro mixování více skladeb do sebe a nemusíte se omezovat pouze na dvě „desky“, můžete jich mixovat i víc. Co je ale nejdůležitější, je odposlech druhé desky, který každopádně budete potřebovat. Asi nejlevnější řešení je, pokud jste si již zakoupili některou z uvedených profesionálních zvukovek, použít jako monitor interní zvukovou kartu (či nějakou druhou). Tudíž akorát připojíte sluchátka k interní zvukovce, nastavíte jí v Traktoru jako kartu pro odposlech a můžete směle mixovat. Nevýhoda takového řešení je předně horší zvuk z takového zdroje a potom i nízký výkon sluchátkového zesilovače, který je ve všech integrovaných zvukovkách celkem slabý. Určitě to není dostačující hlasitost pro hraní na živém vystoupení, kde kolem vás duní obrovské reproduktory. Je to spíš na takové domácí řešení svépomocí za vydání minimálních financí, na odzkoušení.



Stavba domácí Digital Audio Workstation
i Zdroj: PCTuning.cz


Traktor DJ Studio + Behringer BCD 2000 nebo 3000

Platforma pro mixování, tedy Traktor, nám zůstává stejný. Akorát byste možná místo mixování myší rádi použili „normální“ mixážní pult a nějaká ta kolečka pro scratchování.



Takovou možnost nabízí například Behringer BCD 2000, nebo novější (a dražší) model 3000, které jsou s Traktorem kompatibilní. Dostanete tak do ruky crossfader, pásmové korekce, pár otočných scratch-koleček a dalších několik drobností navíc, v podobě mixpultu.



Tady je i velká výhoda v tom, že odpadne nějaké řešení odposlechu pomocí druhé zvukové karty, protože BCD2000/3000 nabízí možnost připojit si k němu sluchátka právě k účelu odposlechu. Takto už budete mít pocit, jako byste měli opravdové gramofony. Ještě to nestačí? Tak dobře…



Stavba domácí Digital Audio Workstation
i Zdroj: PCTuning.cz

Traktor DJ Studio + Stanton Final Scratch OPEN

Vůbec nejlepší je si nechat vlastní desku vylisovat, jenomže to stojí stovky tisíc a tuto možnost vůbec uvádět nebudu. Takže co zbývá, když chcete mixovat z opravdových desek, ne jen přes nějaká plastová kolečka? Zbývá Final Scratch. To je malá krabička, která se zapojí mezi libovolné gramofony a libovolný mixážní pult. Na gramofony potom umístíte dvě speciální desky, které dostanete s produktem a hotovo. Již nikdy nebudete muset desku vyměnit za jinou. Na deskách je speciální akustický kód, který Final Scratch zpracovává a posílá potom tyto data dále do hudebního programu. Ve výsledku tak pomocí gramofonů můžete mixovat vaše MP3, WAVy a další, jako by byly přímo vylisované na desce.



Je to úplně to nejultimátnější řešení a zároveň také nejdražší. Pořízení opravdických gramofonů, například od firmy Technics či Vestax, není levná záležitost (cca 10 000 za jeden gramofon).



Kromě Final Scratch, jsou na trhu už i podobné výrobky od konkurenčních firem. Třeba M-Audio Torq, nebo Rane Serato, ovšem ačkoliv tato řešení mohou být lepší, tak s nimi nemám zkušenosti a uvedl jsem Final Scratch proto, jelikož tu byl úplně první, zaslouží si to.



Stavba domácí Digital Audio Workstation
i Zdroj: PCTuning.cz

DJing versus Liveact

Mixování vlastních skladeb není nic příliš složitého a vlastně ani live act není tak složitý. Ovšem elektronická hudba a živé hraní nejdou moc dohromady. V elektronické hudbě se hraje na přesnost, což dokáže počítač lépe, než jakýkoliv živý člověk. Proto hrát na klávesy do skladby, která má třeba 180 BPM, není dost dobře možné.



Pokud hraje z počítače, například na Ableton Live!, pouze jeden člověk, obyčejně se omezuje na přepínání již předem připravených patternů a zvuků. A také na kroucení různými filtry jako s cutoff, hi-pass a tak podobně, podobně jako při hře na gramofony. Je na každém, jaká možnost se mu zdá vhodnější – dobré jsou ale obě. Nicméně kdo je již dopředu rozhodnut, že chce hrát z počítače liveact, tedy živě hudbu „tvořit“, měl by se rozhodnout pro Ableton Live!. Kdo bude spíš v klidu piplat tracky a potom si je jenom na akci bude pouštět a mixovat, tomu bych doporučil kombinaci FL Studio + Traktor DJ Studio.



Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama