blizi-se-soumrak-samostatnych-zvukovych-karet
Hardware Článek Blíží se soumrak samostatných zvukových karet?

Blíží se soumrak samostatných zvukových karet? | Kapitola 3

Pavel Vychodil

Pavel Vychodil

25. 1. 2008 01:00 117

Seznam kapitol

1. Úvod do problematiky 2. Mechanismus sluchu 3. Digitální vstupy a výstupy 4. Testovací metodika 5. Testovací sestava 6. M-Audio Revolution 5.1 7. Trust 5.1 8. Hercules Muse 9. Hercules Fortissimo 4
10. CreativeLabs X-Fi 11. 1. X-Fi Elite Pro 12. Xtreme Music, Fatality a Platinum 13. Xtreme Gamer a Xtreme Audio 14. Terratec 15. Integrované kodeky 16. Co je ASIO 17. Karty Creative si hlídají svůj ASIO ovladač :-) 18. RMAA a poslechové testy

Podle dění na scéně zvukových karet to vypadá na soumrak zvukovek. Kvalita integrovaných zvukových karet většině uživatelů stačí a přicházejí on-board karty, které uspokojí i náročnější posluchače. Pro ty ostatní tu zůstane HighEnd s odpovídajícími cenami v malých sériích. P.S. v tomto testu jsou zastoupené zvukové karty od 600 do 6000Kč.

Reklama

Digitální vstupy a výstupy znamenají, že z a do zvukové karty jde signál v digitální podobě. Ne pokaždé to znamená, že přístroj má jak digitální vstup tak i výstup. Většinou se jedná jen o výstup, který je v běžné praxi využitelnější. Výhoda digitálního signálu je v tom, že ani při přenosu na velkou vzdálenost nedochází k jeho degradaci. Použít v praxi jej můžeme třeba i pro snadnou tvorbu záloh chráněných AudioCD, pokud Vám jej mechanika nenagrabuje. Pokud používáme pro výstup signálu zesilovač, nebo reprosoustavy s digitálním vstupem, je výhodné použít digitální přenos signálu z PC do koncového prvku. (výjimkou je situace, kdy je koncový prvek nižší kvality, než ty, osazené ve zvukové kartě - stačí vyzkoušet při obojím propojení, kdy je zvuk lepší).

Blíží se soumrak samostatných zvukových karet?
i Zdroj: PCTuning.cz


High Endový předzesilovač - osazený regulátory hlasitosti od Wolfson Micro

Odstup SNR (Signal to Noise Ratio) "jen" 105dB , separace kanálů 100dB, THD - celkové harmonické zkreslení 0.0015% cena 190000Kč - myslíte si, že zvukové karty splňují opravdu co slibují? Audiofilům 105dB stačí. A Vám?

Typickým příkladem přístroje, který disponuje digitálními vstupy jsou A/V receivery. Při hledání na webu jsem jich našel mraky. Ceny jsou již od cca 10 000 Kč. I přístroj v této ceně má převod 24/192 event 24/96 (DA převodníky používané v AV receiverech jsou identické s těmi používanými ve zvukovkách (často včetně OPAMP), některé mají DSP čipy pro efekty, běžná je podpora DTS, Dolby Digital, Dolby Pro Logic a dalších technologií domácího kina. Rozdíl AV receiveru proti zvukové kartě je v důrazu na odstínění a kvalitu zvuku. Neposoudím, zda má receiver za 15000Kč lepší zvuk, než karta za 6000Kč se zesilovačem za 20 000Kč (to je věc do diskuse – doufám, že ne flame). Nejvýznamnějšími výrobci AV receiverů jsou pak firmy; Marantz, Onkyo, DenonSony, Yamaha a další.

Blíží se soumrak samostatných zvukových karet?
i Zdroj: PCTuning.cz


AV Receiver Onkyo TX-NR5000E, osazený nejspíše DAC's WM- 8740,
SNR "jen" 95dB, THD "jen" 0,05%, cena - 162 000Kč

Pořád si myslíte, že karta pyšnící se 115dB SNR splní co slibuje? A plastové bedničky (za 1000Kč) s integrovaným zesilovačem mají opravdu 150W hudební výkon? Tohle Onkyo má 7x200W na výstupech. Ostatně highendový WM 8740/1 zatím ve zvukovkách nenajdete. Více detailů z modulární stavby AV receiveru zde.

Sound Blastery X-Fi versus Vista

Doba, kdy základní zvuková karta stála desetitisíce už jsou pryč a zvuk se nenávratně zabydlel i v nejlevnějších počítačích. Díky konkurenci výrobců jsou součástí i nejlevnějších základních desek poměrně kvalitní zvuková řešení. Současná cena lepšího kodeku (bez operačních zesilovačů a pasivních součástek) je do 3 dolarů a tak implementace i kvalitního řešení na motherboard přijde výrobce na pár dolarů. Na nejlevnějších deskách jsou stále integrovaná řešení AC97 (většinou jsou vázána na čipset), nové desky pak mají integrované HD Audio kompatibilní řešení.

Blíží se soumrak samostatných zvukových karet?
i Zdroj: PCTuning.cz


Logo Creative Alchemy, které vrátilo karty od Creative zpět do hry (a to doslova)

Windows Vista používají jiný model ovladačů zvuku než ten implementovaný v XP, Microsoft vynechal rozhraní D3D užívané ve hrách a nahradil jej otevřenějším standardem Open AL. Creative se ale firemního a i herního standardu nevzdal a vytvořil Creative Alchemy. Aplikaci, která obchází chybějící HAL s D3D ve Windows Vista a je požehnáním pro skomírající prodej karet X-Fi. Do lůna Creativu vrací hráče, kteří teď zase mají důvod koupit si kartu řady X-Fi (starší typy Creative záměrně vynechal, ale již pracuje na podpoře i pro ně).

HD Audio

Standart HD Audio navrhnul Intel spolu s Microsoftem v roce 2004. HD audio, nebo též kódovým jménem Azalia podporuje 7.1kanálový zvuk, DVD Audio se 2 kanály 24bit/192kHz anebo vícekanálový 24bit/96kHz.

Blíží se soumrak samostatných zvukových karet?
i Zdroj: PCTuning.cz


Instalace HD Audio karty (též Azalia) používá Unifikované ovladače od MS nezávislé na způsobu připojení karty

Pro uživatele je nejzajímavější funkcí „jack sensing and retasking“, kdy nezáleží na tom, kam připojíte reproduktory, nebo mikrofon a LineIn . Řadič sám pozná, že byl připojen vstup a zeptá se co že to bylo připojeno. Tento koncept umožňuje připojit najednou současně třeba několik mikrofonů nebo LineIn i do zdířek pro výstupy (funkčnost není absolutní a závisí i na implementaci výrobcem karty a ovladačů).

Blíží se soumrak samostatných zvukových karet?
i Zdroj: PCTuning.cz


Jack sensing v praxi - pokud víte co připojujete, nemusíte vědět kam to připojujete (ideální případ)

Všechny HD audio kodeky ale z principu podporují UAA (Universal Audio Architecture), kterou navrhli inženýři Intelu ve spolupráci s Microsoftem a jeho výhodou je nezávislost ovladačů na způsobu připojení karty (tedy i USB nebo FireWire). Proto máte ve WinXP nebo 2000 (ale i Vista) jistotu, že se zvukovkou HD-Audio kompatibilní bude zvuk fungovat. Zvukové zařízení, které je kompatibilní s architekturou UAA, se může plně spoléhat na ovladače obsažené v operačním systému. Dodavatel hardwaru proto nemusí dodávat vlastní ovladač pro své zařízení.

Blíží se soumrak samostatných zvukových karet?
i Zdroj: PCTuning.cz

Díky UAA je jen na výrobci zvukové části, jestli dostanete něco k základním ovladačům navíc. Kvůli této iniciativě má pak málo uživatelů PC potřebu dokupovat si externí zvukovou kartu (stabilita ovladačů od MS je dobrá) a vystačí si s integrovaným Azalia kodekem od firem Via, Realtek, C-Media, Intel nebo Analog devices. Výrobci kodeků a I/O čipů pak navíc doplňují jen podporu EAX/Direct Sound 3D/3DL2/A3D pro hry. Podpora technologií pro domácí kina je prozíravě implementována.

Blíží se soumrak samostatných zvukových karet?
i Zdroj: PCTuning.cz


tabulku jsem nepočeštil, ale benefit HD Audia je zřejmý

Verze EAX3 a vyšší si pro sebe rezervoval jen Creative, který technologii vyvinul a snaží se udržet si především herní část trhu. Svoje řešení nelicencuje a jedinou konkurencí s implementovaným EAX3 a vyššími (nyní EAX5 HD) je Auzen X-Fi Prelude od Auzentechu , která je modifikovanou SB X-Fi ElitePro s vyměnitelnými operačními zesilovači na výstupech. Nedávno byla otestována na XBitlabs, a přesto, že v syntetickém RMAA neexceluje, zvukově ji redaktoři ocenili vysoko (jen její výstup - vstup má identicky řešený s Elite Pro).

Parametry testovaných karet

Papírové vlastnosti všech zúčastněných karet v testu převyšují schopnosti lidského sluchu (výjimkou jsou ty nejhorší z testu) a použité převodníky by mohly být použity i v "HighEndových prvcích", pokud by papírové vlastnosti

a)     platily beze zbytku,
b)     nebyly degradovány dalšími prvky v zapojení.

Bohužel se kvalita zvuku má k papírovým parametrům stejně, jako krása obrazu k pestrosti barev. Za nejpodstatnější proto považuji poslechový test, který je sice hodně subjektivní, ale „barvu“ zvuku a příjemnost (věrnost) poslechu a reprodukce jinou cestou neurčíme. Výrobci dražších karet je optimalizují pro vyšší vzorkovací frekvence, ale při běžném užití v OS, jako je přehrávání CD, Wavů, Flaců, nebo MP3 je obvyklá nativní vzorkovací frekvence 44kHz a rozlišení 16bit. Jen málo karet umožní změnit nativní vzorkovací frekvenci a rozlišení používané pro přehrávání, ale specializované programy toto umožňují (střihové, editační..)

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama