Hlavní stránka Hardware Monitory, LCD panely Jak budeme testovat LCD monitory aneb kde už lidské oko nestačí
Jak budeme testovat LCD monitory aneb kde už lidské oko nestačí
autor: Kuchař Martin , publikováno 23.8.2006
Seznam kapitol
1. Důvody pro změnu
2. Měření
3. Další testy
4. Hodnocení monitoru
Jak budeme testovat LCD monitory aneb kde už lidské oko nestačí

Jistě jste si na stránkách PcTuningu přečetli alespoň jednu recenzi LCD monitoru a víte, jak metodika testování probíhá. Jelikož ale doba pokročila a rychlost současných panelů je velmi vysoká, bylo potřeba přijít s novou metodou, která dokáže zcela objektivně změřit veškeré parametry současných i budoucích LCD displejů. Jak tedy bude vše vypadat si ukážeme v následujícím článku.


Aby bylo možné panely porovnávat na základě naměřených hodnot, je potřeba určit jasné kritéria pro jejich hodnocení. čtenář bude díky těmto údajům schopen porovnat dva panely prakticky okamžitě po shlédnutí udělených bodů a v případě zájmu se teprve zaměřit na danou část celé recenze.

Je jasné, že pro ohodnocení panelu není možné udělit pouze jedno celkové skóre neboť každý uživatel dává přednost jiným kritériím - pro někoho hraje zásadní roli odezva zatím co další uživatel ocení spíše věrné podání barev. Právě kvůli těmto potřebám jsme byli nuceni sestavit metodiku hodnocení v několika krocích, které si nyní podrobně rozebereme. V každé kategorii bude možné získat až 50b, které budou udělovány nebo odebírány podle níže uvedených kritérií.

Kategorie jsou: Odezva - Podání barev - Možnosti polohování a provedení - Podsvícení - Porty a příslušenství - Celkem

V samostatné kategorii pak bude vždy uvedena cena v poměru k získaným bodům, která může u mnoha uživatelů hrát nemalou roli.

Odezva bude hodnocena velice snadno. Většinu uživatelů zajímá průměrná hodnota reakční doby, která je v praxi nejčastěji sledovatelná - proto jí přidělujeme váhu celých 30b z možného bodového ohodnocení. Zbylých 20b si mezi sebe rovným dílem dělí maximální a minimální doba odezvy - 10b je samozřejmě 0ms a méně a hodnota 0b je pak nastavena na 35ms což je hodnota, se kterou se u moderních LCD již prakticky nesetkáme. Pokud z těchto hodnot spočítáme vážený průměr, tak jsme schopni velice přesně daný panel ohodnotit.

U podání barev je potřeba nahlížet na více faktorů, které mají na výsledný efekt jistý vliv. Dithering bude ohodnocen max. 15b a podle jeho intenzity se budou procenta odečítat. Podobně je na tom i situace s přílišnou pasterizací, která má váhu celých 20b. Stejným bodovým postihem jsou ohodnoceny položky viditelného proužkování a malou hloubkou barev - obě po -7,5b.

Homogenita podsvícení se určí tak, že pouze zjistíme, kolik procent z celého panelu je podsvíceno s intenzitou mezi 85% a 100%. Zjištěná hodnota je přepočítána na body (100% = 50b a 0% = 0b) a vynesena do grafu.

Možnosti polohování a provedení jsou pro mnohé uživatele zcela zásadní a proto je potřeba jim věnovat patřičný prostor. Zde budeme začínat na 50b a za každou vlastnost se budou body odečítat. Velmi velkou váhu má funkce PIVOT, za kterou může panel ztratit až 15b. Následuje výškové nastavení, kdy za každý cm zdvihu pod 30cm panelu odčteme 0,5b. Náklon je ohodnocen -0,25b za každý 1° pod 15° při náklonu vpřed a u náklonu vzad je mezní hodnota 50°. Za složitou manipulaci či horší stabilitu ve zvolené poloze ubereme panelu pokaždé po 2,5b.

Pozorovací úhly budou hodnoceny na základě poklesu jasu a kontrastu a podle posunu barevného spektra. Jelikož jsou v tomto testu použity celkem 4 fotografie, tak každá bude mít celkem 12,5b možného postihu, které se navíc rozdělí mezi barevné podání (5b) a stabilitu jasu a kontrastu(7,5b).


UPRAVENO na základě diskuse pod článkem:

Porty a příslušenství - tato část je lehce složitá neboť každý uživatel klade v této oblasti odlišné požadavky. I přes to jsme se ale rozhodli udělovat body i pro tuto kategorii. Za jakýkoliv DVI port bude uděleno 7,5b, za každý další DVI pak 5b a za D-SUB 4b. Jako speciální porty budou hodnoceny Komponentní vstup - 7,5b, SCART 5b, S-Video 4,5b a kompozitní 3b. Pokud bude testovaný monitor navíc vybaven televizním tunerem, tak za kombinaci analogového a digitálního získá celkem 8b a pokud bude disponovat pouze analogovým tak 5b v případě digitálního 6b. V případě že je panel vybaven reproduktory a jedním audio vstupem/výstupem budou mu uděleny 3b, v případě dvou vstupů/výstpů 4b a za každá navíc +1b. Posledním kritériem je USB Hub kdy za tři porty získá panel automaticky 3b + za každý další port po 1b.

Poslední kategorií, která bude uvedena  samostatném grafu bude poměr ceny k výkonu. Běžnou malo-obchodní cenu daného panelu podělíme celkovým počtem bodů, čímž okamžitě získáme velmi objektivní a směrodatný ukazatel. Mnoho uživatelů si v dnešní době vybírá HW právě podle tohoto kritéria a tak by byla veliká škoda jej do recenzí nezahrnout.

Jak budeme testovat LCD monitory aneb kde už lidské oko nestačí
Takto bude vypadat celkové hodnocení testovaného panelu.

Na závěr tohoto odstavce zbývá jen říci, že toto ohodnocení je natolik přesné a jasně dané, že není prakticky možné dosáhnout plného počtu bodů (250b) a je potřeba si uvědomit, že i bodový zisk rovnající se hodnotě 180b je více než výborný. Myšlenka grafického ohodnocení je především v tom, aby byli čtenáři schopni rychle a snadno porovnávat dva nezávislé články.

Závěr

Doufám, že budete s novou metodikou plně spokojeni a pokud máte jakékoliv návrhy, tak je neváhejte zmínit v diskusi. Pokud bude nápad zajímavý a přínosný, pak není problém jej do nové metodiky dodatečně zapracovat tak, aby byly s výsledkem spokojeni naprosto všichni čtenáři.

Závěrem bych si dovolil poděkovat serveru TomsHardware.com díky kterému bylo možné sestavit celou tuto metodiku - bez jeho skvělých článků by nebylo uskutečnění těchto plánů prakticky skoro možné.

Také děkuji společnost ETC s.r.o. za zapůjčení digitálního paměťového osciloskopu ETC M524.

Jak budeme testovat LCD monitory aneb kde už lidské oko nestačí



 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
23.8.2006 08:49:02   84.47.9.xxx 2229
Tak po Swethardware aj vy Tymto sa vas nechcem nijako dotknut, som skutocne rad, ze bude dalsi web, kde bude objektivne hodnotena napr. homogenita podsvietenia., odozva... Len prosim nespravte taku chybu ako SHW a netestujte shitove 19ky, radsej slusne 17ky v tej istej cene. Vela stastia.
23.8.2006 08:58:22   80.65.176.xxx 1617
Souhlas, radeji nejake testy kvalitnejsich 17 a i 19tek... Zatim mam totiz pocit, ze co LCD, to nejaka krpa, kvuli ktere si ho nakonec nechci koupit, i kdyz o LCD uz stojim delsi dobu
23.8.2006 09:13:29   80.82.152.xxx 2021
Pro mě je zase směrodatnější test levných 19" a 17", protože když člověk staví počítačovou sestavu tak je limitován financemi, navíc běžný uživatel kvality S-IPS až tak neocení.
Ihmo i v zástupcích nejlevnější třídy lze najít (s ohledem na poměr cena/výkon) velmi dobré monitory, stejně tak jako úplné "šmejdy".

Jinak novou metodiku chválím, koukám,že jste ji převzali ze stejného serveru jako SHW.
23.8.2006 09:16:44   194.108.132.xxx 1413
TomsHardware je opravdu dobry zdroj a maji vetsinou propracovane metodiky, takze je hrich neinspirovat se jejich postupy...
23.8.2006 09:21:50   84.47.9.xxx 1526
A prosim ta, na co ti bude tych 5 cm navyse, ked rozlisenie je to iste? Mozno ze ten monitor pouzivas ako TV a pozeras nan z 3m, ale ja nan potrebujem hladiet zo 70cm. A to sa mi tych 17'' zda v pohode.
23.8.2006 09:53:16   80.65.176.xxx 2715
Tech 5cm navyse mi bude proto, ze proste se mi to lip cte a i na prehravani filmu to pouzivam. Neni to tezke pochopit.
23.8.2006 09:59:45   80.65.176.xxx 1712
Jasne, rozumim a chapu, ze na cene zalezi. Nejen u monitoru.
Ovsem zrovna u monitor nechci kompromisy. Monitor menim po X letech, a jde o moje oci a pohodli pri praci. To radsi misto Core 2 Duo koupim Celeron D a rozdil investuju do monitoru.
I mezi levnymi jsou dobre kousky, ano. Ale vyjimecny kousek se mezi levnymi - bohuzel - nenachazi.
23.8.2006 08:59:18   212.158.200.xxx 1614
Osobne bych dal prednost testovani slusnejch 19". Tim myslim libovolny neTN a vsechny VA, IPS s lepsi odezvou nez 50ms )
23.8.2006 10:02:13   82.119.239.xxx 1412
uplny suhlas, taktiez pokukujem po 19" LCD (17" ma prilis vysoke rozlisenie v porovnani s uhloprieckou, vsetko je krpate a bolia z toho oci). Pouzivat ho budem predovsetkym na fotky, takze nechcem ziadne TN ani 6 bitovu farbnu hlbku. Na druhej strane taktiez nepotrebujem Eizo s 10 bitovou farebnou hlbkou a zbytocne vysokou cenou. Kazdopadne test uvitam.
23.8.2006 10:15:24   213.199.128.xxx 1414
BTW kdyz jsme u toho TN, VA, IPS nebyl tu na to clanek? Jestli ne, tak by to bodlo. Ja jsem tak nejak akorat pochopil, ze bud budu mit slusnou odezvu, ale spatne barvy, nebo profesionalni barvicky, ale na headshot v UTcko/CSku muzu zapomenout.
23.8.2006 10:32:25   82.119.239.xxx 1314
Asi tak. Aj ked na druhej strane herne testy novych lcd (s nie TN obrazovkou) dopadli celkom dobre, co sa tyka rychlosti odozvy tak zmeny bodov boli volnym okom nebadatelne a bez prelinania textur. TN obrazovky sice maju rychlejsiu odozvu, avsak maju maly kontrast a zle farby (cierna nie je cierna a zlta nie je zlta), co je v hrach tiez dost dolezite.
23.8.2006 10:05:07   213.199.128.xxx 2320
Jezismarjapanonanebi! Jaky 17"tky!?! Prosim, prosim, netestujte 17" ani 19" to ma doma muj deda (budiz, pokud tady bude neco zajimaveho, ale tady to opravdu neni moc slozite vzhledem k vyrobcum panelu). Zamerte se na 20"-24" monitory se zajimavou cenou. Varianty jak 4:3 tak hlavne sirokouhle. Doufam ze mi to neuniklo, ale doufam ze se budou testovat hry a filmy. Jelikoz si nejaky ten 22" panel chci poridit, hlavne kvuli vyssimu rozliseni nez 1280x1024, docela me to zajima, hlavne jak na tom hry budou vypadat v nenativnim rozliseni, sam jsem v ruce bohuzel takovy display nemel. Doufam, ze novejsi hry - hlavne ty pod DX10 budou samozrejme pocitat s nativni podporou sirokouhlych monitoru. A vubec nebyl na tuto problematiku uz napsan na pct nejaky clanek? Diky, L.
23.8.2006 10:21:24   213.199.128.xxx 1715
jde taky o to, ze uz mam doma stazene full HDTV videa/filmy, ale mam pouze rozliseni 1280x1024 na starem 19" LCD monitoru. Kvalita je sice genialni, ale proc nemit full HDTV s full HDTV rozlisenim
23.8.2006 10:35:52   82.119.239.xxx 1313
budu sa aj starsie filmy distribuovat v HDTV rozlieseni?
23.8.2006 11:05:32   213.199.128.xxx 1215
to nevim, nevidim duvod proc ne (pokud to neni vylozeny oldschool), ale asi az s nastupem BluRay apod. Stahovat po netu je to hruza, LOTR v HDTV ma cca 50GB.
23.8.2006 10:22:11   80.95.121.xxx 1512
jjj 19" testovali vsude, 17" uz je za opicema(mam ho pres 3 roky) a ted je cas na 20"... Nejlépe ale 4:3, takových testů tu moc nebylo a je to ideální uhlopříčka a ideální poměr stran....
23.8.2006 10:29:09   213.199.128.xxx 1413
no to je prave to, ja se porad nemuzu rozhoupat mezi 4:3 a sirokouhlym monitorem. Na praci/filmy je lepsi sirokouhlac, ale ja porad (bohuzel) parim hry, kde je lepsi klasika, tak nevim. Budoucnost je ale podle me jasne v sirokouhlem monitoru. Skoda ze pitoma LCD technologie umi poradne jen jedno nativni rozliseni. Ja bych chtel na filmy full HDTV rozliseni a na hry nizsi, pri vysokem rozliseni se neda hrat na urovni.
23.8.2006 11:08:56   212.80.90.xxx 1614
4:3? Nejsou nahodou panely LCD 5:4?
23.8.2006 11:56:35   84.42.140.xxx 1413
Kolik chcete za LCD panel o uhlopříčce 21+" utratit, jsem-li tak smělý? Cena kvalitního panelu o takové úhlopříčce začíná totiž zhruba na 25 kKč. Pokud preferujete úhlopříčku nad kvalitou, testy nepotřebujete.
23.8.2006 16:55:06   194.51.116.xxx 1214
Ne ne, 20" zacinaji hluboko pod 8 tisicy - vys je to zatim bohuzel neprimereny skok. Ja jsem ochoten utratit 20k. Jestli se do toho vejde neco kvalitniho, jdu do toho. Testy rozhodne potrebuji, hlavne LCD panely zlevnuji rychleji nez stare brambory.
23.8.2006 11:21:13   81.90.170.xxx 1514
? radši si vyberu mezi levnějšíma 19kama a koupím 2 než jednu hyperkvalitní 17ku.
23.8.2006 09:00:18   86.133.103.xxx 1813
testujte taky 20.1" wide i normální LCD pls
23.8.2006 09:07:26   195.47.82.xxx 1512
No konečně! Už jsem pomalu přestával chodit...jediné články, které mě zaujaly byly o Core 2 Duo a HTPC. Takže už se těším na Vaše recenze! ;-) Jen prosím opravdu se zaměřte na kvalitní 19" a širokoúhlé 20"!
23.8.2006 09:22:25   193.179.202.xxx 1718
Hned zítra se můžete těšit na test pořádného 20'' širokoúhlého panelu, který se zdá být velmi žhavým želízkem...
23.8.2006 09:51:26   147.32.113.xxx 1513
opravdu nechápu, proč to pořád mažete
23.8.2006 09:54:00   194.108.132.xxx 1514
Protoze jsou Vase prispevky naprosto OT a jenom se tady snazite vyvolat flame.
23.8.2006 10:05:55   147.32.113.xxx 1422
Ano můj první příspěvek byl z kategorie rejpavých.

Vadí mě to, že PCT chybí dostatek vlastní invence.

Nevidim nic špatného na tom připomenout si co jste udělali, a jak se zachovali.

Tím jak pan Kuchař hned odpověděl na můj rejpanec, jako bych byl jenom ranní vtipálek (jako by o ničem nevěděl), že on nic nezkopíroval a já jsem mluvil jsem z hladu, jenom prezentujete vaši kvalitu.

Pokud je ale vaše jednání takové, tak se možná ani nevidim.
23.8.2006 10:15:17   194.108.132.xxx 1716
Na prevzeti metodiky ze zahranicniho serveru neni nic spatneho. Moznosti THG (TomsHardware) jsou daleko za moznostmi jakehokoli ceskeho media, a tak je jasne, ze vzdy budou mit v tomto ohledu navrch.

SHW take prevzal jejich metodiku mereni, coz neni spatne...je to jen ku prospechu veci, protoze tak stoupa kvalita ceskych webu a recenzi na nich uvedenych. Samozrejme dlouhodobe nebylo mozne, abychom setrvavali u zastaralych postupu a postupne se dostali do role dinosauru.

Z tohoto progresu budou profitovat prdevsim ctenari...revnivost kolegu z konkurencniho media nyni ponechme stranou, protoze ani oni ani my si nemuzeme narokovat postupy, ktere vytvoril profesional na THG...muzeme pouze podekovat za inspiraci k vlastni praci a zacit tvorit clanky o LCD monitorech s novou moderni metodikou....
23.8.2006 10:21:02   147.32.113.xxx 1311
děkuji za odpověď
23.8.2006 11:32:17   194.108.127.xxx 1520
Jeane, cos cekal clovece, kdyz jsi nepohodlnej, tak te Stefek smaze, to je klasickej postup ze svetahardware, kdo by rekl ze kdysi jeden z nejkvalitnejsich webu o hw ridej takovy svin*.

A panove, nes*rte me, vite ze kdyz budete mazat, budu psat, kdyz date ban, obejdu ho, rozsirite ho, stejne ho obejdu, tak uz me laskave znova nemazte, kdyztak pridam cislo, zatim smazano 1x
23.8.2006 11:46:15   194.108.132.xxx 1315
Zkuste si polozit otazku, proc jsou Vase komentare mazany...neni to o nepohodlnosti. Vase komentare pod jmenem "uuuuuu" jsou velmi arogantni a velmi utocne. Diskuze je bohuzel nutne obcas cenzurovat a ridit, protoze nekteri prispevovatele se nejsou schopni vyjadrovat slusne a pod rouskou anonymity a svobodneho projevu si mysli, ze mohou na internetu rikat kdekoli cokoli...
23.8.2006 23:27:02   194.108.127.xxx 1316
Ano, ale utocnymi se staly az potom co jsem byl na svethardware opakovane neopravnene smazan a byl na me dan ban a ostatnim diskutujicim bylo lhano o mem jednani a take jim bylo receno ze mohu byt rad ze jsem nebyl postizen, coz jsem ale byl, ale uz jsem o tom nemohl nikomu rict (jen docasne ;) ) a to uz neni jen moderovani ci cenzura, to je lez a zbavovani se nepohodlnych lidi.
Kdyz jsem se vyjadroval slusne, bylo se mnou jednano neslusne, a v pripade mazani nemuze byt o svobodnem projevu rec kdyz redakce zneuziva svoji moc bez ohledu na moralku nebo dokonce zakon pouze ve svuj prospech.
Jsou to casto i redakce ktere si mysli ze si mohou delat cokoliv, problem je ze ony maji to co ctenar nema - moc, a tak mu nezbyva nic vic nez rvat a nadavat a opakovane upozornovat verjnost kdyz redakce jedna nekorektne v nadeji ze s tim pod tlakem verejneho mineni prestane.
25.8.2006 09:56:24   83.240.30.xxx 1413
tak ublizenyho vola jako si ty jsem uz dlouho nevidel. bez si pobrecet do mamincinych sukni... a vidis, nemaji te radi ani tady.
23.8.2006 10:16:31   213.199.128.xxx 1213
kterej v*l dava blabol, to se mi snad zda?
23.8.2006 10:25:00   80.95.121.xxx 1312
super! a ještě můžete časem pšidat nějáké 4:3 modely, ta plocha 4:3 modelu se pši vzájemném porovnání s 16:10 modelem stejné uhopříčky zdá být daleko větší....
23.8.2006 10:38:36   213.191.96.xxx 1514
Hádám, že to bude NEC 20WGX2 správně?
Přesně takto postupovali na SWH. Nejdřív podobný článek a prvni test NEC 20WGX2. Já v tom ale nehledám spojitost :oD
23.8.2006 09:23:11   62.177.113.xxx 1615
Alespon budou recenze porovnatelne s temi na SHW. Doufam ze budete volit kvalitni panely (Zacit muzete treba Samsungem 215TW ;)), na ktere nejsou recenze jinde (kdyz uz mate se SHW sesynchronizovane hodnoceni panelu, mohli byste jeste sesynchronizovat ktere panely hodnotit ;))
23.8.2006 10:34:01   213.199.128.xxx 1212
asi uplne hloupa otazka, ale vi nekdo proc je sirokouhly monitor 16:10 a sirokouhle televize 16:9? Proc to neni sjednocene?
24.8.2006 08:27:08   217.77.161.xxx 1415
16:10 protoze dve A4 vedle sebe - odpovida to to ten listum A4.
Coz je samo normalne pitomost, protoze program, ktery s temi A4 pracuje - treba Word ma kolem jeste prvky okna, posuvniky, palety apod, takze to nevyjde.
24.8.2006 10:53:09   194.51.116.xxx 1413
aha, tak diky, to me nenapadlo
23.8.2006 11:13:49   80.95.121.xxx 1314
"""Porty a příslušenství - tato část je lehce složitá neboť každý uživatel klade v této oblasti odlišné požadavky. I přes to jsme se ale rozhodli udělovat body i pro tuto kategorii. Pokud monitor disponuje dvěmi DVI porty pak získává celých 10b. Je-li vybaven USB HUBem pak za každý port získává 3b (5portů = 15b), za dva audio vstupy s možností volby přidělujeme dalších 10b a nakonec za S-Video 5b a cinch dalších 5b. Z oblasti SW vybavení udělíme dalších 5b takovému panelu, který bude umožňovat ovládání svých vlastností skrze USB rozhraní a přiložený software."""
navrh
1, jakykoliv DVI 7,5 bodu, dalsi DVI-I 5,5 bodu dalsi DVI-D 5 bodu, dalsi D-Sub 4 body

2, videovstupy Komponentní vstup 7,5 bodu scart 5bodů, svideo 4,5 bodu, kompozitní 3,5bodu

3, TV tuner analog+ digital 8 bodů, analog5.5 bodů digital 6 bodů

4, audio vstupy - uvažoval bych je jen když má monitor tv tuner nebo nějáký videovstup
1 Audio vstup a poslouchatelné reproduktory nebo audio výstup 4 body, 2 Audio vstupy a poslouchatelné reproduktory nebo audio výstup 5 bodů, 3 Audio vstupy a poslouchatelné reproduktory nebo audio výstup 6 bodů
23.8.2006 11:29:24   193.179.202.xxx 1214
dobry napad - tohle sem mi zda hodne logice a ma to perfektni hodnotu... zkusim to nejak zapracovat
23.8.2006 11:32:24   80.95.121.xxx 1514
:-) to jsem rád, že se můj nápad uchytil a že to nebylo zbytečné to po druhé psát :-)
23.8.2006 11:51:08   80.95.121.xxx 1412
a ještě možná by se dalo ubrat na ovládání po USB na 3,5 bodu a spíš bych se zaměřil na to co všechno ten monitor umožňuje nastavit- třeba 5 body(nikteré monitory neumí nastavit ani jas podsvícení pomocí trubic, nemají možnost sRGB...), a něják tam zakomponovat HDMI vstup kdyby se do budoucna žačaly objevovat panely s tímto vstupem.... dal bych mu 4 body + 2.5bodu za audio pokud by splnoval tu podmínku výstupu nebo poslouchatelných reproduktorů...(jen 3 body za audio proto, že to audio audio nejde pak použít k ničemu jinému než HDMI ) Stejně tak scart by měl mít v sobě audio vstup a přidal bych mu 3,5 body protože audio jde ze scartu dostat přechodkou na cinch...

jinak už se dost těšim na tu první recenzi....
23.8.2006 15:06:40   212.65.229.xxx 1315
pridavat body za prislusenstvi navic mi prijde trochu od veci..
repraky, tv tuner, usb hub apod zbytecne navysuji cenu panelu. Pritom vsechny zminene komponenty je mozne koupit samostatne. Zbytecne se tak navysuje cena panelu. Usetreny peniz (verze bez tohoto prislusenstvi) bych radej vrazil do lepsiho panelu.

Nic proti dalsim vstupum/vystupum.
23.8.2006 11:19:21   80.95.121.xxx 1916
Psal jsem krásně dlouhý komentář ale psal jsem ho tak dlouho, že už mě to automaticky odhlásilo a komenář byl v pr.... Tak jsem sice napsal novou verzi ale o hodně kratší a bez vysvětlení proč bych to tak dělal..... NEŠLO BY S TÍM NĚCO UDĚLAT? ABY SE AUTOMATICKÉ ODHLÁŠENÍ PROVÁDĚLO NAPŘÍKLAD PO HODINĚ NEČINOSTI? Opravdu mě to naštvalo daleko víc, než kdyby mi tu nějáká lama nadávala.... :-( :-(
23.8.2006 11:43:44   193.165.8.xxx 1415
nullPROSÍM HLAVNĚ TESTUJTE NĚCO VELMI ODLIŠNÉHO NEŽ SVETHARDWARE.CZ . NEZAPOMEŇTE, ŽE JSME NA PCTUNING, NE NA PCSTANDARD. DÍK.
23.8.2006 12:07:51   193.179.202.xxx 1214
bohuzel uplne odlisne veci se testovat nedaji - HW je porad jen jeden a do etstu se snazime vybirat zajimave kousky, ktere jsou bud vyhodne z hlediska pomeru ceny k vykonu a nebo maji neco navic oproti konkurenci... stejnou metodu vetsinou voli i ostatni servery a tak se muze casto stat ze se na vice webech vyskytne recenze stejneho kusu HW...
23.8.2006 13:16:40   62.209.198.xxx 1714
Tak v první řadě musím pochválit snahu redakci tohoto serveru. Ať tak, či onak se snaží o zdokonalování.
V druhé řadě nemohu souhlasit s názory typu ne/dělejte...17,19,Wide. Prostě se nejde zaměřit jen na úzké pásmo produktů. Každý potřebuje něco jiného. Někdo dokonce prosazuje, že LCD jsou o dost lepší,než CRT a naopak. Já například potřebuji věrné podání barev, ostrý obraz, možnost měnit úroveň jasu a kontrastu podle typu využití,dobré pozorovací úhly,ale i odezvu.(kancelářské programy,filmy,fotky, občas hry). Pro tyto všechny vyjmenované vlastnosti dobře poslouží kvalitní CRT, zvláště když bych se snažil vybrat LCD podobných kvalit za podobnou cenu! Ale protože je dnes tendence k širokoůhlému podání obrazu a CRT s velkým rozlišením schopným zobrazit kvalitní video, či fotografii se v 16:9 neprodávají jsem nucen sledovat vývoj jiných zobrazovacích technologií, jokožto i například LCD. A protože někomu stačí obyč 17" LCD 5:4 s TN maskou a rychlou odezvou na hry,(například často monitor s PC převáží a přenos CRT je věc..) nebo jsou tu lidé jako já a jsou náročnější, měly by být recenze různých typů.
23.8.2006 13:55:53   85.207.41.xxx 1312
Sice uz to bude perfektni klon SHW, ale hlasuji pro pridani testu kvality interpolace.
25.8.2006 00:14:18   195.47.91.xxx 1212
Musím se přidat, interpolace je podle mě velice důležitá (a opomíjená) vlastnost monitoru. Velice by jste (nejen) mě velice potěšili. Asi nejdůležitější je myslím hodnocení interpolace u širokoúhlých panelů, kvůli jejich vysokému rozlišení. Přeci jen jaká grafická karta to utáhne v nových hrách? (v horizontu několika let žádná) Tak doufám, že interpolaci zařadíte.
23.8.2006 13:57:15   81.19.4.xxx 1713
.... chlapi, vy, tam nahoře, neříkejte mi, že jste z těch LCD mašin (za jakoukoliv cenu) tak odvázaní, že CRTčko je pro Vás úplně vyřazená záležitost. To přece není možné. kdo má hlavu na krku a požaduje také všeobecnou kvalitu (má vysoké nároky v celém pásmu využití) nezbývá ještě stále, než kvalitní CRT. A na ty jste se úplně vybodli. To mě mrzí, protože nyní více, než dřív, kdy jsou nabídky CRT omezeny na minimum, je třeba dát vědět, co je ještě kvalitní ke koupi. Osobně jsem nedávno velmi trpěl při výběru a nakonec chca necha volil dražší CRT iiyama, protže mě za slušnou cenu žádné LCD neuspokojilo.
23.8.2006 15:15:56   212.65.229.xxx 1414
LCD chci kvuli:
- zabira min mista na stole a nemusim na nej tak cumet z 30cm.
- mensi spotreba? (LCD 30-40W, CRT (tady opravu jenom strelim, pokud nekdo znate presnejsi udaje, sem s nimi prosim) 100+W
- setrim oci
- snadnejsi manipulace (LAN party, akce ...)

CRT chci kvuli:
- rychlejsi odezva
- vernejsi obraz

Takze ne, CRT pro me neni mrtve, ale pro bezne pouziti (web, 2D, neFPS hry, neprofi FPS hrani .. ) mi staci (co do kvality obrazu) nejake lepsi LCD a pak uz nasleduji jenom sama pozitiva a socialni jistoty.
23.8.2006 17:10:11   213.226.208.xxx 1515
Vcelku souhlasím, ale na pár věcí jste zapoměl. Napíšu jen CRT.
+ pozorovací úhly téměř 180°
+ nemá vadné pixely
+ imho rovnoměrnější jas
+ obraz se nemusí interpolovat při změně rozlišení
+ pro mne příjemnější obraz (z LCD mne bolí hlava)
- problémy s geometrií
- konvergence
- rozostřený obraz v rozích
- relativně malá obnovovací frekvence proti LCD
- pro optimální kvalitu obrazu se musí zahřát
- stíny od drátků u kvalitních modelů (Trinitron, Diamondtron)

1.9.2006 23:46:22   193.179.27.xxx 1314
Opravdu kvalitní LCD má dnes už opravdu víc předností než kterýkoliv CRT. (Do nedávna tomu tak ještě nebylo). Dnes kupovat CRT už bych si vážně hodně rozmyslel.
LCD:
+ rozměry
+ digitální vstup
+ geometrie a ostrost obrazu
- fixní rozlišení
- zranitelnost
- odezva

CRT:
+ volitelné rozlišení
+ bitelná konstrukce
- velikost a váha
- pouze analogový vstup
- obnovovací fekvence
- ostrost obrazu

Ostatní parametry se dají dobře srovnat a vychází asi tak na stejno. Jsou CRT, jejichž geometrie je stejně dokonalá jako u LCD. Ostrost však nikdy taková není. Naproti tomu vadné pixly na moderních displejích už příliš neuvidíš. V podání barev dokáží dens displeje velmi dobře konkurovat CRT. I úhly pozorování nejsou už tak velký problém.

Bolení hlavy je často dáno obrovským kontrastem displejů. Nesmyslná honba výrobců za kontrastem (dnes už 1000:1) je vedena právě pozorovacími úhly.
Přitom při kalibraci displeje s kontrastem 450:1 je třeba kontrast stáhnout tak na 60% Pak je teprve obraz tak jak má být a rozhodně oči nebolí.
Optimální kontrast se totiž pohybuje okolo 200:1
23.8.2006 16:10:19   193.86.3.xxx 1414
Jsem moc rád, že zavádíte tuhle novou metodiku, předpokládám, že nyní se budete chystat testovat touto novou metodikou prní panely. Já bych se přikláněl k LCD panelu Samsung 215TW. Dá se pořídit za 14 000,- včetně DPH, je to 21" monitor s rozlišením 1680x1050, jedná se o S-PVA panel, 1000:1 kontrastní poměr, 300cd/m2 svítivost, 8ms(G/G), 178°/178°, mimo D-Sub a DVI má navíc i CVBS a S-Video, kvalitní stojan s funkcí PIVOT, .... zkrátka co víc si za ty peníze přát?! Pokud by se Vám náhodou poštěstilo dostat ho na test, myslím, že by ta recenze mohla mít velkej úspěch. Takže díky a držím palce
23.8.2006 16:18:09   88.103.244.xxx 3815
1. Není nutné ale když už se fotí uvítal bych makrofoto (nebo lépe přes mikroskop) LCD obrazovky ve vypnutém stavu a při zobrazení bílé, některé monitory mají dost zvláštní antireflexní vrstvu která způsobuje interference na pixelech, tak proto.
2. Taky bývá u různých LCD různá aktivní plocha subpixelů i když rozteč je papírově pořát stejná - výsledek - zase nepříjemný vjem (při malé ploše subpixelu). (mikroskop nutný)
3. Akustické projevy, nepoznají se v kanceláři kde hučí několik PC ale doma ano, pokud například píská nějaká cívka dost to může vadit, často se jedná o jev u celých séríí
4. Měření snímkového spoždění, nepozná se dle odezvy, vzniká tak že monitor načte 1 nebo dva snímky z grafického výstupu počítače a pak s obrazem teprv pracuje, optimalizuje Overdrive atd., některé monitory můžou mít i větší "cache" na snímky. Projeví se celkovým spožděním obrazu vůči ději - například ve hře a dává tak výhodu soupeřům /stejný spožďovací efekt jako velký ping při hraní po síti se vzdáleným herním serverem/
5. Vliv teploty na odezvu, zajímalo by mě jak je velká změna odezvy v rozsahu teplot 10-40stC, taky vliv tepelně "přitápějícího" overdrive, výbojek a elektroniky (v toto ani nedoufám protože vyžaduje rozebrání LCD panelu a měření displaye separátně, nadto overdrive jde vypnout jenom u některých panelů a to se ještě nepozná kolik se na lepší odezvě učastnil overdrive a kolik zvýšená teplota)
6. PLS MOC, testujte pozorovací úhly i na ŠEDÉ ŠKÁLE ! co některé montory dělají s pozorovacími úhly na pastelových barvách ... je hnus velebnosti.

a. Testujte proboha novinky
b. Který 20" monitor umí bezinterpolační stretching obrazu ? (to je zvětšení rozlišení 800x600 na 1600x1200 (2x800) prostým zmnožením pixelů bez přepočítávání[žádný rozmaz])
c. PLS Oddělit bodování (sumarizaci bodů) obrazu od ostatních položek
d. NECHCETE UDĚLAT REGISTR VLASTNIKU LCD ? wiki databazi kde by každý mohl (jako registrovaný) zadat co si koupil a dát vlastní hodnocení a komentář, na výběr by měl ze značky typu atd. doplňoval by jenom vlastní hodnocení v kategoriích a komentář (nové značky a typy by doplňovali dobrovolní moderátoři)
Ušetřilo by to dost času co nejeden člověk stráví procházením fór a čtením mnoha balastu.
23.8.2006 19:23:57   87.244.199.xxx 1814
Trochu ma prekvapilo tvrdenie redaktora, že TomsHardware bude vždy pred akýmkoľvek českým WEB-om. Zbytočne sa nepodceňujte a nepadajte na r*ť pred zahraničnými autormi. Napr. tá sonda je až úsmevne jednoduchá, nemá žiadne kompenzácie linearity, stabilizáciu prac. bodu, atď... Kto je trochu rádioamatér, dokáže takú sondu vymyslieť bez problémov za jeden večer. Teraz nezhadzujem, sonda na meranie v pohode stačí, len sa netreba podceňovať. A ešte k tomu osciloskopu, ( podobné tvrdenie bolo aj na SHW), niečo v zmysle či postačuje 100 MHz osciloskop. Nuž 100 MHz osciloskop zosníma dve vzorky po sebe v čase 0,01 mikrosekundy a my sa bavíme u LCD o milisekundách. Vy ste potvrdili, že 100 MHz stačí, ale smelo môžem upresniť, že 1 MHz osciloskop by stačil rovnako.
23.8.2006 21:32:04   88.100.249.xxx 1312
Jak testujete tu kvalitu vyfocených barevných přechodů? Máte nějaký hyper kvalitní věrný monitor?
24.8.2006 08:25:01   217.77.161.xxx 1414
Ze by na display digitalniho fotaku? :-)

Tipnul bych si nejaky CRT monitor ... asi nebudou miot nejake zkalibrovane profi EIZO LCD za 50 000.
25.8.2006 00:30:50   213.226.208.xxx 1314
Bral bych fotky z toho CRTcka, protoze fotak si taky trochu upravi barvy. Mel bych lepsi porovnani, takhle mi vsechny nafocene snimky pripadaji vybledle proti tem referencnim.
30.8.2006 23:26:11   147.229.220.xxx 1212
Tak nevím, kde jste všichni dali oči, ale pokud vím, tak vodorovná čára je "horizontální" a svislá je "vertikální", a ne jak to je napsáno u obrázku "Reakční doba fall při změně na šedou s hodnotou R=G=B=175".
1.9.2006 22:29:25   193.179.27.xxx 1514
Hezká snaha o vypracování metodiky (chválím). Jen se nemohu zbavit dojmu, že tomu něco chybí.
Předně zcela nechápu test podání barev. To chcete vyfotit digitálem rozsvícený test na monitoru a pak co?! Jak to chcete vyhodnotit?! budete se na to koukat, jestli se Vám to líbí?!
To je metoda, která se dá přirovnat tak ke snaze okopírovat digitální fotografii tím, že jí vytisknu na inkoustovce a pak výsledek vyfotím digitálem, místo toho abych dal příkaz "copy".
Snímání barev ovlyvní mimo jiné:
a) okolní osvětlení a odrazy při focení
b) optika foťáku
c) snímač foťáku
d) obrazový procesor foťáku
e) následné další zobrazení
Odchylky se sčítají, takže výsledek je blábol, který ani nelze nijak hodnotit.

Na jedné straně se nimráte v nejhlubších detailech křivek odezvy monitoru, na druhé sraně nejste schopni pořídit slušný spektrometr a změřit barevnou hodnotu zobrazené škály přímo na monitoru?

Nemluvě o hodnocení. Jako by odezva bylo to nejdůležitější! Podle toho co čtu si dovedu představit,jak asi v takovém testu dopadne špičkový studiový monitor s HW kalibrací vedle kancelářského průměru. Zatím totiž vždy byla kvalita zobrazení vykoupena (celkem logicky) horší odezvou.

A mimochodem: Rovnoměrnost podsvícení zcela zásadně souvisí s barevným podáním, takže nechápu, proč se hodnotí zvlášť, zatímco proužkování je součástí hodnocení "podání barev" ?

Nějak taky nemohu najít hodnocení pozorovacích úhlů...

Připadá mi, že jste si pořídili mašinku a teď hledáte, jak jí využít. Chtělo by to trochu serioznosti. Buď chcete dělat testy vědecky, pak tedy se vším všudy, nebo máte za cíl upzorňovat laickou veřejnost na kvalitní a cenově dostupné výrobky. Na to by to chtělo ale trochu víc komplexnosti a nadhledu a méně nepodstatných křivek a grafů.
1.9.2006 23:06:58   193.179.27.xxx 1814
Ještě malá poznámka k hodnocení příslušenství:
Monitory s audiem jsou určeny pro specifickou čás trhu. V podstatě jen do kanceláře.

Každý soudný člověk přece dobře ví, že zvuk z 3cm silného LCD kde jsou "bedýnky" od sebe vzdáleny maximálně 50cm nemůže být žádný zázrak a za 300,- si může koupit bedničky,co mu budou hrát podstatně lépe.

Má snad seriozní špičkový výrobek ztrácet body na tom, že do sebe neintegroval něco, co by mu dělalo jen ostudu a navíc to vůbec nesouvisí s jeho hlavní funkcí?

Nebo snad chcete testovat i kvalitu zvuku?

Tato "výhoda" se navíc VŽDY" projeví i na ceně, takže to vlastně žádná výhoda není.
Možná právě naopak. Odkrývá totiž záměr výrobce umístit výrobek do výše uvedeného segmentu na trhu, což obvykle není příliš lichotivá vizitka.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

245 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 116.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.