Hlavní stránka Hardware Monitory, LCD panely Vzpomínka na VGA aneb čest padlým hrdinům
Vzpomínka na VGA aneb čest padlým hrdinům
autor: Michal Rybka , publikováno 23.8.2020
Vzpomínka na VGA aneb čest padlým hrdinům

Standard VGA byl přelom. Dvacet let nám dovoloval prakticky každý počítač ke každému monitoru, aniž bychom museli řešit převodníky z převodníků. Modrý patnáctipinový konektor najdete na monitorech dodnes. Vrátí se nám podobné časy?


Ze současné situace nemám radost. Líbily se mi prosté časy, kdy jste věděli, že se prostě připojíte k projektoru anebo k monitoru, protože vše podporovalo VGA. Samozřejmě, potíže byly, protože obrazovky i projektory podporovaly jen některá rozlišení a některé snímkové kmitočty, ale to byl problém nastavení, ne problém hardwaru. (Překvapivě – analogová VGA s námi existuje dodnes. Standard WHUXGA dovoluje rozlišení až 7680 × 4800 bodů!)

Dnes musíte vědět kam jdete a k čemu se budete připojovat. Pokud dojdete na prezentaci a zjistíte, že váš notebook má jen DisplayPort a oni mají projektor jen s HDMI, máte problém. Pravda, nejste na tom jako u Apple, kde nezřídka potřebujete dongly na jejich proprietární porty – pěkně mastné dongly, zvláště když uvážíme, kolikrát je reálně použijete.

Co teď? Jedna možnost je přejít na bezdrátový přenos obrazu, což je řešení – pro ty nenáročné aplikace, jako jsou prezentace. Na miroring obrazu z mobilu to stačí, i když jsou tu problémy s kompresí, s lagem, se stabilitou. Apple AirPlay, Google Cast a Miracast spolu soutěží, což není optimální. Chtělo by to nějaký univerzální standard, ale víte, jak to chodí.

Další řešení je zůstat u HDMI. HDMI je univerzální, najdete to prakticky všude, a i když jsou s tím problémy, většinou jsou vyřešené. Komu se chce pořád vyměňovat kabely za jiné? HDMI je dnes to, čím byla VGA kdysi. Samozřejmě, najdeme evangelisty, které rozčiluje fakt, že nemají novou hračku a firmy, které nám nabízí to, co už máme znova – ale většina lidí chce věci propojit a nechat to být.

Třetí možností – a to možná možností opravdu zajímavou – je přechod na USB-C. Samostatný DisplayPort mi přijde jako morbidní vtip, přináší minimum výhod oproti HDMI.

(Adam Vágner: „Ne, tady se do toho musím vložit. Jako morbidní vtip mi připadá spíš používání HDMI na PC. Jediná výhoda, která mě napadá, je, že má, na rozdíl od DisplayPortu, konektory bez zámků, kvůli nimž bývá občas problém kabel z DisplayPortu vyrvat.

Jinak je HDMI dlouhodobě za DisplayPortem pozadu minimálně o jednu generaci. V době, kdy na monitorech umělo HDMI rozlišení 4K na 30 Hz, už zvládal DisplayPort díky propustnosti 26 Gb/s 4K na 60 Hz (mimochodem, 4K na 60 Hz přes HDMI ještě neumí ani IGP u nejnovějších procesorů Intelu).

Dnes zase zařízení s HDMI neumí 4K s HDR bez chroma subsamplingu, protože HDMI 2.0 rozlišení 4K při 10 bitech na kanál bez komprese nezvládá. S DisplayPortem 1.4 funguje HDR bez problémů. A nejspíš jen kvůli tomu, že je HDMI 2.0 všude, zamrzly monitory a televizory se 4K na 60 Hz.

Už DisplayPort 1.4 má ve standardu adaptivní v-sync, který funguje na GeForce i Radeonech, zatímco u HDMI 2.0 je stále jen proprietární FreeSync a standardizovaná verze je až u rozšíření pod HDMI 2.1. Tento standard byl schválený už před třemi lety, ale pořád se mu moc nechce ani do televizorů a u monitorů zatím, až na několik modelů, prakticky neexistuje.

U grafických karet je dlouhodobě problematické připojit přes HDMI tři a více monitorů... A kapitola sama pro sebe jsou kabely, na 4K při 60 Hz je u HDMI problém už s třímetrovými kabely, o pětimetrových nemluvě, zatímco u DisplayPortu bez problémů fungují i na pět metrů levné kabely za tři stovky.

Kdyby výrobci monitorů a televizorů DisplayPortem tolik nešetřili, HDMI bych klidně oželel.)

USB-C je naproti tomu univerzální, použijete ho na cokoliv: Na nabíjení, pro myš, pro disk, na připojení dokiny, externí grafiky, monitoru. USB-C video vychází z toho, že všechna data jsou univerzální – a je vlastně jedno, jestli to jsou data z externí klávesnice anebo data pro displej.

USB-C je velmi zajímavá alternativa: je malé, nedá se zastrčit blbě – ale má problémy s kabeláží, protože podobně jako u HDMI si zde kabely nejsou navzájem rovné. Ale máme ho na počítačích, v laptopech, v mobilech: Co je, sakra, za problém, aby to měly i displeje a televize? USB-C je maličké a lze ho udělat i přístupné například zepředu.

Pokud jde o mě, moje volba je jasná: Kéž se USB-C video stane tím, čím pro nás byla VGA!



Tagy: vga  historie  supervga  hdmi  displayport  usb-c  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
23.8.2020 17:51:34   188.167.250.xxx 1010
s clankom suhlasim.
v podstate na ultrabookoch by stacil mini hdmi alebo hdmi.
podla mna usb-c sa nepresadi.
23.8.2020 21:47:35   93.99.130.xxx 93
Zpravidla na trhu vítězí ne nejlepší.
24.8.2020 06:55:33   77.48.44.xxx 101
Ona je dost rozhodující i cena, nejenom kvalita.
23.8.2020 18:21:47   88.100.110.xxx 730
Hlavní důvod, proč vůbec vznikl standard DP je, že za každý port HDMI se musí platit licenční poplatek, protože HDMI je standard vyvinutý 6 firmami v čele s Philipsem a Sony, tedy tradičními licenčními vyděrači. DP byl vyvinut jako free náhrada pro výpočetní techniku, s lepšími vlastnostmi a možností jednoduché emulace starších formátů. Není problém koupit pasivní redukci z DP na HDMI. Opačně to ale tak snadno nejde. Já tedy volím DP.
23.8.2020 19:00:21   89.190.46.xxx 136
Jo. A v reálu jsou monitory s DP dražší, protože mají jak HDMI, tak DP.
24.8.2020 09:20:14   95.85.212.xxx 22
DP je implementačně o řád složitější než TMDS (DVI, HDMI).
23.8.2020 20:57:06   213.226.209.xxx 21
- tak ono to zas tak horké ani levné s redukcí/kabelem a natož pasivní nebude ;) ..papír snese vše, ale v praxi to není tak růžové jak by mělo být pokud míříme výš a navíc je to v podstatě "optional" DP++
- DP fandím, ale má drobnou nevýhodu v jistých scénářích HDMI vede díky schopnosti fungovat pasivně na větší vzdálenosti bez ztráty hvězdičky ..rozdíl se s narůstající rychlostí přenosu snižuje, ale pořád tam je
23.8.2020 19:47:30   185.99.65.xxx 231
Podlě mě je to docela jasné... HDMI nahradilo VGA v kompatibilitě, DP je technologicky nejdál. Pokud řeším připojení v plné palbě mezi PC a monitorem beru DP a pokud potřebuji fungovat kdekoliv s čímkoliv HDMI je všude a lze na něj jít krom VGA ze všeho.
23.8.2020 21:34:32   81.0.198.xxx 24
No, pokud vím tak jsem v biosech u některých základních deskách viděl možnost posílat audio přes dvi.

A VGA zas tak super nebylo. Pokud jsem chtěl delší kabel do projektoru tak neměl jeden pin kde si pc vyčetl podporované rozlišení. A když jsem to v Alze uvedl jako závadu tak mě upozornili že kabel je dle VESA standardu.
24.8.2020 07:01:32   77.48.44.xxx 60
To audio přes DVI bylo pouze jako specifické řešení určitých výrobců a fungovalo to jenom na jejich redukci do HDMI, rozhodně to nebyl žádný standard.
23.8.2020 22:46:38   46.135.70.xxx 258
V začátcích LCD bylo 90+ % monitorů uděláno tak hloupě, že LCD neměl dva plnohodnotné vstupy, ale DVI-D signál byl vnitřně převeden na VGA signál a následně LCD měl pouze jeden analogový vstup VGA, vše za účelem srazit cenu a stejně většina lidí vůbec DVI výstup neměla. Proto nebyl očividný rozdíl mezi VGA a DVI vstupem
Při zakoupení kvalitního monitoru s dvěma plnohodnotými vstupy byl rozdíl obrazu přes DVI byl tak očividný, že se na to chodili dívat sousedé, poprvé v IT byl pixel zobrazen pouze v jednom pixelu a neměl duchy v sousedních pixelech.
24.8.2020 07:04:18   77.48.44.xxx 25
Tomu se mi nechce věřit, proč by tam byl převodník digital->VGA, když tam mohl být převodník rovnou digitální. Cena cca stejná.
24.8.2020 07:30:44   109.107.210.xxx 132
Protože VGA byl standard, a tak jej monitor prostě mít musel. Zažil jsem to (nutnost použít DVI-A nebo DVI-I) u nějakého Dell LCD z roku 2000.

A souhlas s rnb, od rozlišení cca 1280x1024 začal být rozdíl vidět, zcela očividné to bylo pak u 1600x1200.
24.8.2020 07:35:42   78.102.70.xxx 45
To určitě ne. DVI (TMDS) je implementačně o řád jednodušší, než analogové VGA. Konverovat to na VGA, zvláště v té době, kdy se používali diskrétní AD a DA převodníky nemělo smysl, když každý controller měl i palalelní pixel bus, kam bylo možné přímo připojit TMDS deserializér.
24.8.2020 08:44:37   77.48.44.xxx 22
Přesně to si myslím, že ten digitální vstup byl jednodušší a levnější tak jak byl, než když by se konvertoval na VGA.
24.8.2020 09:17:49   95.85.212.xxx 21
Jednoznačně. Ono obecně je DVI implementačně mnohem jednodušší, alespoň při dnešní technologii. Důvod neprosazení ve v poplatcích, které se museli platit - jak zda TMDS, tak za 8B10B encodér, který byl zřejmě záměrně vymyšlen tak, aby byl unikátní a patentovatelný (8B10B se používá jinak všude, ale tento má unikátní kódovací schéma).
Pro čistě obraz je to jedno, stejně se na úrovni všech čipů pracuje právě s paralelním pixel bus (8b barvy a synchronizace). U analogu ale vzniká pytel problémů s převodníky, nelinearitou, zpožděním....vše se musí kompenzovat a řešit, zatímco u TMDS se jen enkódují barvy a synchronizace a serializují ven. To se nacpe skoro na nic, cca 1000 gates...
24.8.2020 09:58:36   109.107.210.xxx 53
Tak ještě jednou: o konverzi jsem nenapsal ani čárku. Doporučuju zjistit co je to DVI-A
24.8.2020 20:24:23   46.135.74.xxx 23
To nevěříte špatně, důkazem jsou duchy pixelů v sousedních pixelech, které na levných monitorech byly jasně patrné i přes DVI-D vstup a které nejdou vysvětlit nijak jinak, než že je v cestě VGA signál.
25.8.2020 07:53:19   95.85.212.xxx 53
Možná by jste se divil, kolik je možností, kde všude takový problém může vznikat.
25.8.2020 17:33:17   89.177.251.xxx 31
Je vidět, že si v encoderech a decoderech frčíte, ale to, na co si rnb stěžuje u prvních LCD byl smutný fakt, že sice měly DVI, jenže ve verzi DVI-A, takže to byl vlastně jen DVI konektor pro VGA, a rozdíl mezi zapojením analogového VGA signálu přes DSUB-15 a tento rádoby "DVI" byl skutečně naprosto nulový.


U "novějších" LCD panelů už platilo, že pokud jste neměli zatraceně dobrý VGA kabel, ale jen tu tenkou šňůrku, která se dodávala s monitorem, tak kvalita analogového signálu byla dost na hraně a kvalita obrazu byla horší než s DVI-D kabelem, který jste si za drahé peníze museli přikoupit.

U nativně digitálního LCD panelu u analogového signálu přes VGA bez "kalibrace" obrazu (ať už automatické nebo ruční) už opravdu nehrozilo, že by jste si VGA a DVI spletli. Obraz byl klidně o několik pixelů posunutý, pixely se prolínaly a na obraze byl vidět šum. Zatím co s DVI-D kabelem v nativním rozlišení bylo po připojení vše zobrazené korektně, protože to nešlo přes žádný AD převodník, na kterém se už začínalo šetřit.

TO rnb: Mohl ale nastat problém právě v tom, že přes DVI-D nebylo nastavené nativní rozlišení a pak výsledek mnohdy ještě horší než s nativním rozlišením přes analog.
26.8.2020 06:34:11   77.48.44.xxx 10
To je ovšem něco zcela jiného, než že tam byl jakýsi převodník DVI->VGA. Ten monitor v tom případě prostě žádný digitální vstup neměl, a pochybuji, že by to nebylo napsáno v jeho technických specifikacích.
27.8.2020 08:10:31   46.135.77.xxx 00
Rozlišení 100% v pořádku, zde problém opravdu není.
27.8.2020 08:09:13   46.135.77.xxx 00
Prdlačky, duchy v sousedních pixelech jsou v čistě digitální cestě vyloučeny
7.9.2020 19:17:00   178.143.42.xxx 00
džízes!
24.8.2020 07:27:40   109.107.210.xxx 290
Podle mě je DP jasný vítěz. Jde z něj velmi levně redukovat jakýkoli starší port (VGA, DVI, HDMI), má největší šířku pásma, je navržený nejlépe (viz DP MST) a není zatížen licenčními poplatky jako HDMI.

Jako další plus vidím uměřený počet verzí, ne jako HDMI, které jich má snad šest či pět. Plus má DP konektor možnost volitelně použít kabely se zámkem, takže nehrozí vytrhnutí či vykopnutí kabelu.

HDMI je somrák z A/V světa, původně to nebylo počítačové rozhraní.
24.8.2020 08:46:09   77.48.44.xxx 11
VGA z něj redukovat nejde, možná že dřív to šlo, ale dnes už to není zapojené, stejně jako u DVI.
24.8.2020 09:14:55   109.107.210.xxx 82
DP samozřejmě nemá analog, redukcí se míní konvertor. A ten je poměrně jednoduchý a levný.

Podstatné je, že to zvládá z napájení vlastního portu, tudíž není třeba nějaký USB wedge.
26.8.2020 06:36:15   77.48.44.xxx 00
Konvertor je možná jednoduchý a levný (i když levný je kolik?), ale v 90 % stojí kvalita za starou bačkoru. Jde to použít leda jako nouzovka.
26.8.2020 12:21:51   109.107.210.xxx 11
Levný = cca 500Kč u vyzkoušeného a funkčního Dellu (DP na VGA).

Je možné, že nějaký bambusový model z číny na tom bude špatně, ale obecně bych to na 90% neviděl.
24.8.2020 09:25:14   213.226.209.xxx 13
tak redukce na VGA jsou za pár stovek, ale skoro plnohodnotně "převést" na HDMI už vyžaduje aktivní redukci a to tak levné není a navíc je to v podstatě "optional" (vyžaduje DP++) ..uvidíme co přinese DP 2.0

- sice je HDMI somrák (u FHD je většinou v podstatě jedno co se použije jestli DVI, HDMI, DP), ale jde bez problému použít na větší vzdálenost bez aktivních prvků/optiky

prostě každé řešení má své výhody i nevýhody

zrovna ten zámek může být pěkná prekérka .. v pevné instalaci ok, ale zrovna tam kde opravdu hrozí vykopnutí/vytrhutí bych ho nedal .. raději zapojit kabel, než nový panel/počítač
24.8.2020 09:59:41   109.107.210.xxx 30
ad zámek: a proto je jen volitelný. :-)
24.8.2020 09:00:51   88.102.102.xxx 81
U VGA jsem měl akorát problém s kabely. Stačilo aby byl trochu horší a obraz byl rozmazaný. Nevím proč, ale dělalo to.
24.8.2020 09:26:55   213.226.209.xxx 110
protože analog a výsledná kvalita závisela na celém řetězci
24.8.2020 10:03:18   109.107.210.xxx 240
Přesně. Staré VGA kabely bývaly tlusté i centimetr, všechno řádně opletené a uzemněné, samotné vodiče se slušným AWG a koncovky/piny pozlacené plus feritové odrušení. Dnes je VGA kabel špagetka tlustá cca půl centimetru a konektor plastikový výlisek bez feritu a pozlacení...
24.8.2020 11:24:05   78.80.17.xxx 220
DVI je v zapomnění možná pro lidi, co kupují každé tři roky nějaký "cool" monitor. Pro 90% zcela běžného obyvatelstva došla kvalita zobrazovadel na vrchol s nějakými 24", IPS a 1080p rozlišením. A to mohou být monitory 10-12 let staré a svítí dodnes. Z 99% přes DVI.
24.8.2020 11:57:29   89.190.46.xxx 22
Jojo, taky je používám. Jako pomocné ke 43" 4K.
24.8.2020 15:08:03   82.113.55.xxx 11
A to mi pripomnelo, ze jsem si chtel nedavno udelat radost a koupit si nahradu za muj Lenovo L220x (s DVI). Koupil jsem si VA Benq a po 3 dnech jsem ho vratil (ne a ne doladit barvu) a tak jsem opet na svem starem (a spokojenej)
25.8.2020 02:47:36   89.102.130.xxx 00
jo o tom už chce něco vědět, není to bohužel jako ladění starého CRT. Zapeklitá je hlavně položka plného výkonu barev, často to jeden jen napůl v režimu kompatibility a pak to vypadá "vyblitě", také jsem řešil, chce to jen pořádně projet menu
25.8.2020 02:50:19   89.102.130.xxx 25
nezlob se, ale pokud 10-12 let stará obrazovka nebyla užívána tak hodinu denně na prohlídku Seznam.cz tak už bude hodně vysvícený....
24.8.2020 15:01:46   82.113.55.xxx 00
Jak to vlastne dopadlo s Thunderboltem?
Pamaji pred par lety na nejaky clanek, kde to vychvalovali jako reseni ktere spoji napajeni a data do jednoho kabelu + bude mozne zapojit seriove nekolik monitoru za sebou..
24.8.2020 16:38:05   185.131.60.xxx 51
Vznikly na něm nové doky, a přeju tomu, kdo tohle navrhnul, aby se smažil v pekle. Typický zástupce: Dell D6000. Ten USB-C konektor se láme, je potřeba instalovat drivery, Počítač musíš otevřít, abys jej mohl zapnout, prostě šit všech šitů.
25.8.2020 10:27:11   89.245.149.xxx 20
Jako uživatel Dokiny "HP ZBook Thunderbolt 3 Dock" se připojuji k přání pekelného smažení autorům. Konektivita na papíře luxusní, provedení neskutečně čínské.
25.8.2020 11:01:24   88.212.37.xxx 12
Ja som spokojny s TB3. Mam macbook pro s TB3, k nemu 4K display s TB3 a jednym kablom je to prepojene a bateria v mbp sa aj dobija cez ten kabel.
24.8.2020 22:58:13   89.176.30.xxx 1019
Clanek jsem zacal cist s usmevem, ale brzo me to Rybkovo placani usmev z tvare vytratilo. Ten clovek uz by fakt mel nekam zalest, protoze ty jeho vecny narky, jak bylo kdysi vsechno lepsi, uz jsou vazne extra otravne.

VGA je davno prekonany naprosto nepouzitelny konektor pro dnesni rozliseni a obnovovaci frekvence.

Nakonec jsem se ale zase zasmal, a to kdyz v posledni kapitole zjevne uz vytekl i Adam Vágner a pripsal vlastni poznamky, aby si lidi nemysleli, ze s takovymahle hamotinama souhlasi cela redakce PCT.

Takze i moje troska do mlyna:

VGA - pouziva uz 15 let jen magor.

DVI - vyborny digitalni konektor, bohuzel nechyta se na dnesni rozliseni.

HDMI - problem je hlavne v kabelech, pri prechodu na 4K jsem musel vsechny vymenit, pritom predtim jsem uz jednu vymenu u QHD udelal. Nemuze za to ale samotny konektor, ale supaci vyrobci kabelu, kteri to osidi co muzou.

DP - dneska nejlepsi protokol, ale konektor je hroznej, vyrvat ho z grafiky nebo z monitoru je opruz.

HDMI a DP ma vsak jeste jednu zasadni nevyhodu proti DVI-D, podporuji setrici rezim. Kdyz vypnete obrazovku, tak se odpoji. A Windows si s tim neumi poradit, takze vysledkem je neustale rozhaseny obraz, kdyz vypnu monitor a divam se jen na TV take zapojenou ke stejnemu PC.

O USB-C bych pomlcel. Nejak princip univerzalniho konektoru na vsechno nechapu. Kdyz chci pripnout nabijecku, tak chci neco nabijet, kdyz chci zapnout monitor, tak chci asi prenaset datovy videosignal. Nevidim duvod pro univerzalni konektor.

DP nevyzaduje licencni poplatky!!!!! Docela podstatna vyhoda.
25.8.2020 07:50:23   95.85.212.xxx 01
Pokud to opravdu někdo implementoval tak blbě, měl by vám stačit jeden drátek na HPD pin konektoru.
25.8.2020 18:21:42   89.176.30.xxx 20
Nikoliv, davno odzkouseno. :-/
25.8.2020 10:13:40   89.245.149.xxx 52
Tak to já budu mít malý komentář ke komentáři Adama Vágnera. Pojistka je právě velkou výhodou DP. Výrobci PC casů strašně rádi kašlou na malé výrobní tolerance a vyrábí stylem půl milimetr žádná míra. Takže mezi grafikou a case je malá mezera (mám to tak u 2 značkových skříní). Výrobci grafik (obvzláště Sapphire, u ASUS jsme tento problém neměl) rádi umisťují HDMI konektory tak, aby kabel měl překážku ve formě kousku přepážky mezi jednotlivými sloty case. Sečtením těchto 2 chybiček se mi stává, že když připojím HDMI do grafické karty, tak nejde dorazit -> úplně nedoléhá jednotlivé kontakty a občas mi vypadne obraz. Jenže můj AV receiver zase nemá DP vstup. Druhé PC mám taky se Sapphire grafikou, taky s nepřesnou skříní, ale díky DP přímo do monitoru mi vše krásně drží.
25.8.2020 10:42:56   193.86.125.xxx 51
Přesně. Souhlasím s komentářem Adama Vágnera úplně, až tedy na ten "zámek". Ten je na DP úplně super. Kromě toho mi DP připadá i mechanicky lépe udělaný, než HDMI - taky znáte ty polo-vylomené HDMI ve stolech v zasedačkách a taky vás každou chvíli volají, že to vypadává, nefunguje, bla bla ... ? Zlatý DP. Kdyby necpali HDMI všude (nebo aspoň všude cpali i DP) bylo by líp
27.8.2020 10:46:24   185.5.225.xxx 10
no ja z prace znam i hodne vylomenych DP konektrotu na kabelu, jak se lidi pokouseli kabel vyrvat z monitoru.
Nevedi, ze je tam ten zamek...
Pro vetsinu lidi je to "to hádéem"
Dokonce i znicili konektor v monitoru...
25.8.2020 15:27:37   95.105.198.xxx 00
U mna osobne preziva VGA ,HDMI aj DP zaroven.Mam Saphire X380x a 3 rozne monitory pripojene 1x DVI + 1X HDMI +1xDP. Jednu dobu som to mal prijene aj k 3 inym monitorom v eyefinity cez 2x DVI +
1x DP aktivna redukcia na DVI.
29.8.2020 11:58:10   85.207.18.xxx 52
- Pokud nekdo nevidi rozdil mezi VGA a DVI, pak ma nejspis DVI-A (coz je vlastne VGA protahle pres DVI konektor). Nebo nema LCD monitor. U DVI-D, a LCD v nativnim rozliseni, je ten kvalitativni rozdil na prvni pohled.
VGA je neuveritelne haklive na kvalitu D/A prevodniku (u VGA karty), A/D prevodniku (u LCD monitoru) a kabelu. Cim vyssi rozliseni a frekvence, tim vic mazly to je.

- HDMI vzniklo pro A/V, jde vlastne o DVI s ochranou proti kopirovani (filmu) + prenos zvuku. Puvod v A/V je zretelny zejmena u prvnich verzi, kdy je zajimaly predevsim frekvence 24, 25 a 30Hz. Nic vic, pouze to co bylo potreba pro prehravani filmu. Nejake 60Hz, nebo vic, je tehda nezajimalo, v te dobe tak nebyl natocen zadny film.

- DP vznikl jako nahrada za DVI, jde o nastupce na poli pocitacu (kde v originalu nema HDMI co delat).

Za mne je to jednoduchy: mam TV? Pak HDMI. Mam PC? Pak DP.
Cpat neco nekam kam se to neplanovalo, je blbost.
29.8.2020 14:46:43   78.102.90.xxx 20
Prdlajs, monitorů se vstupním konektorem DVI-A je naprosté minimum, je to sběratelská rarita.
30.8.2020 02:21:21   85.207.18.xxx 12
Jako promin, ale rict ze mezi DVI(-D) a VGA nevidi rozdil, to je na 6+ dioptrie. Nebo nejde o DVI-D.
Volil jsem tedy variantu B.
30.8.2020 07:45:15   78.102.90.xxx 12
Volil jsi špatně a přečti si celou místní diskuzi.
30.8.2020 11:51:15   85.207.18.xxx 22
Jenze to je to s cim nesouhlasim.
Tvoje teorie je zalozena na tom, ze aby vyrobce monitoru usetril, tak misto toho aby VGA jen dratove protahl do DVI(-A), tak tam navic jeste pridal DVI-D->VGA prevodnik.
Ale no tak. Takhle se uspory nedelaji. Drat je porad levnejsi nez jakykoliv prevodnik.
30.8.2020 12:03:15   85.207.18.xxx 22
Na cem bysme se shodli, je tak maximalne fakt, ze monitor s DVI-A konektorem byla fakt vzacnost, vetsina na to pouzila DVI-I konektor (ale pouzity byly jen analogovy piny).
30.8.2020 13:37:01   78.45.70.xxx 21
Tvoje pocity a dojmy nejsou vůbec relevantní. LCD na kterých se to dělo, vůbec nemají na DVI konektoru díry pro piny C1, C2, C3 a C4, kde je analogový signál.
30.8.2020 14:00:53   85.207.18.xxx 22
(Budu i nadale ignorovat tvoje arogantni vyjadrovani)

To pak, pokud to tak bylo, mluvis minimalne o generaci mladsich LCD monitorech. Pokud ne vice. Z doby kdy uz nebyla jistota ze grafika ma na DVI konektoru porad VGA vystup.
Priznam se, ze takovy monitor jsem nikdy nepotkal (a to jsem si myslel ze mi pod rukama prosel kdejaky odpad).
30.8.2020 14:21:02   78.45.70.xxx 21
Četl jsi článek Nečetl Četl jsi místní diskuzi Nečetl Osobní zkušenost Nemáš
30.8.2020 18:31:20   85.207.18.xxx 12
Ale ted uz mi vazne zacinas pripominat ono “ internetova diskuze je jako paralympiada...” :-)

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

107 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 48.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.