20" ScenicView P20-2: postoupí do vily jako monitor roku? | Kapitola 4
Seznam kapitol
Minulá recenze LCD panelu Fujitsu-Siemens P19-2 způsobila, že tento panel byl na několik týdnů beznadějně vyprodaný. Není divu, tento 19" model s rozlišením 1280x1024 se mimořádně povedl - sklidil celou řadu ocenění i v zahraničních mediích. Proto, když jsem se dozvěděl, že se začal vyrábět jeho 20" bráška, který navíc nabízí profesionální rozlišení 1600x1200, model ScenicView P20-2, nemohl jsem odolat abych se mu nepodíval na zoubek..
Podle dřívějších zjištění, komise předpokládala, že kvalita obrazu kandidáta ScenicView P20-2 bude někde v oblasti mezi panely TN a 10 bitovými S-IPS. Výsledky však mírně předčily tato očekávaní...
Technická poznámka: Panel jsme testovali při továrním nastavení "6500K", využívali jsme digitální propojení pomocí DVI. VGA vstup měl (jako obvykle) poněkud horší podání barevných přechodů, kde byly vidět stěží patrné proužky. Mimo speciální kontrolní obrazce byl rozdíl mezi vstupy VGA a DVI prakticky nepostřehnutelný (nikdo neurčil podle obrazu zcela přesně typ vstupu).
Pamatujte na to, že fotografie nejsou schopné na 100% zachytit reálnou situaci - pokud se vám zdá, že popis a obrázek sobě neodpovídají (obrázek je horší) spolehněte se spíše na slovní popis (ten je nezávislý na fotoaparátu a vašem monitoru). Obrázky jsou editované při použití profilu sRGB.
Barvy a podání stupňů šedi
Už první kontrolní obrazec byl bez chyb - barevný rozsah je evidentně bez problémů, bylo možné snadno rozlišit jednotlivé odstíny barev jak ve velmi světlé tak v tmavé části barevných klínů.
Podání barev bylo podle Optimisty dokonce lepší než na průměrném monitoru CRT (poukazoval na to, že stejný obrazec mívá na monitorech obvykle problémy v nejtmavších odstínech). Nebyli jsme si jisti ale musíme uznat, že P20-2 je opravdu malinko lepší (obrazově dokonce nepatrně vítězí nad našim dřívějším šampiónem P19-2).
Dynamika obrazu je opravdu silnou stránkou tohoto panelu...
Byl jsem mile překvapen schopností panelu zvládnout a podat i tmavé a velmi tmavé odstíny. Problém mu nečinil ani jas 2 nebo 1%. Kvůli tomu jsem vyrobil nové testovací obrazce na rovnoměrnost podsvětlení.
Tělová barva je přirozená - nemáte dojem, že se jedná o umělou hmotu...
Pro grafiky bude příjemným zjištěním, že barvy nejsou uměle přesycené (přesaturované) tak, jak je tomu u levných kancelářských panelů na bázi technologie TN (Twisted Nematic).
Odstíny jsou jemně odstupňované a ve srovnání s běžnými kancelářskými panely působí méně výrazným dojmem - Pesimista prohlásil, že on barvičky rád, zatímco Optimista poukazoval, na to že barvy mají být především věrné...
Šedé klíny
I tady model P20-2 zcela uspěl, narozdíl od dříve testovaného P19-20 kdy se v některých oblastech objevily sotva viditelné přechody mezi odstíny šedé.
Shodli jsme se na tom, že s barvami to P20-2 umí a k pomyslnému olympu, který vytyčují profesionální kalibrované panely S-IPS mu chybí jenom malý krůček.
Pozorovací úhly
Výrobce uvádí optimistické hodnoty 178H a 178V což je velmi vysoko položená laťka. Ani tady jsme však panel nenachytali na hruškách.
Horizontální rovina
Vertikální rovina
Zde jsme využili možnosti otočení panelu "na výšku" - pak jsme mohlo fotit stejně jako v předešlém příkladě.
V horizontální i vertikální rovině jsme byli docela spokojení - Pesimista tvrdil, že by bylo férovější tvrdit, že pozorovací úhly jsou 170° vertikálně i horizontálně. Optimista poukazoval na to, že se změnou pozorovacího úhlu téměř neměnily barvy (nevyskytovalo se charakteristické silné zabarvení do oranžova).