Hlavní stránka Hardware Monitory, LCD panely ASUS ROG Strix XG35VQ: pořádná brána do světa her
ASUS ROG Strix XG35VQ: pořádná brána do světa her
autor: Petr Diviš , publikováno 4.4.2018
ASUS ROG Strix XG35VQ: pořádná brána do světa her

Dnes tu máme na recenzi něco většího. Superširokoúhlý ROG Strix XG35VQ s úhlopříčkou 35 palců. Jeden z nejnovějších herních monitorů ASUS. Displej má úžasné rozlišení 3440 × 1440 bodů s podporou až 100 Hz včetně režimu Freesync. Pořádně jsme jej přes měsíc testovali, a tak přesně víme, co od něj očekávat.


Monitor je určen primárně na hry, i když s poměrem stran 21:9 a VA panelem je vynikajícím parťákem pro filmové nadšence. U herního monitoru je odezva ten nejdůležitější prvek a mě samotného velmi zajímalo, jak se takový obr bude chovat. Zvláště díky rozlišení 3440 x 1440 by mohl trpět na inputlag. Ten se ale nikde neprojevil. Veškeré testované hry reagovaly okamžitě, a to jak v režimu FreeSync, tak i v pevných 100 Hz na Nvidia grafické kartě.

Monitor podporuje velkou škálu pevných obnovovacích frekvencí od 60 Hz do 100 Hz. My se podíváme detailněji na základních 60 Hz a pak na maximálních 100 Hz. Na frekvencích mezi tímto rozsahem se bude monitor pohybovat jen v režimu FreeSync, na který se podíváme v další kapitole.

Odezva a hry - 60 Hz

60 Hz je téměř minimální frekvence kde se bude monitor pohybovat v režimu FreeSync a také při připojení herní konzole. Protože v našich recenzích testujeme odezvu i s možností porovnání pro vás pomocí testu testufo.com, podíváme se detailněji i na tento režim. 60 Hz podporuje každý displej na trhu a tak si v tomto testu můžete snadno porovnat jakýkoliv monitor mezi sebou.

ASUS ROG Strix XG35VQ: pořádná brána do světa her

Monitor kopíruje typické chování VA panelů. V tomto testu se jako vždy odhalí jejich největší slabina - přechody v tmavých barvách. ASUS XG35VQ ale umožňuje nastavit několik úrovní overdrive, a tak je možné si odezvu vyladit podle svého. Úrovně 0 až 4 jsou postupně nastaveny tak, že mírně přidávají na síle overdrive a jen mírně zlepšují odezvu.

V ufotestu můžete vidět, že skok mezi úrovní 0 a 4 je jasně viditelný. Na nejsvětlejším a středním pozadí se jasně zkrátí délka odezvy. U nejsvětlejšího je to ale už za cenu mírného inverzního ghostingu. Za to úroveň 5 rovnou skočí na výrazný ghosting. Jedná se o naprosto nepoužitelné nastavení. Hry pak trpí na výrazné artefakty v odezvě.

Hraní her na XG35VQ je v režimu 60 Hz zbytečné detailněji řešit, ale monitor působil i při vyšších stupních overdrive ( 3 a 4) mírně pomaleji, než minule testované MSI MAG27CQ. A odezva i tak byla více postižena artefakty (hlavně při OD úrovně 4). Je vidět, že AMVA panel je opravdu pomalý. Jako nejlepší nastavení se ukázala úroveň overdrive 3, případně 2, pokud hrajete světlejší hry, kde jsou OD artefakty více viditelné. Vše ale záleží i na citlivosti vašich očí. Někomu může i OD úrovně 5 připadat normální.

Odezva a hry - 100 Hz

Nejdůležitější je odezva při 100 Hz, kdy je možné aktivovat i ELMB režim (v principu to samé jako ULMB u Nvidia verzí). 100 Hz by mělo zajistit už výrazně vyšší plynulost obrazu proti základním 60 Hz. Také ale jsou kladeny vyšší nároky na rychlost panelu a rychlost panelu může být problém. V tomto režimu budete provozovat monitor hlavně na Nvidia grafické kartě. Na AMD je vhodnější FreeSync, na který se podíváme dále.

 AMVA je vůbec nejpomalejší VA technologie ze všech dnes používaných. Časem se sice zdokonaluje v pozorovacích úhlech a mírně i odezvě, ale stále je nemožné od AMVA očekávat super herní výsledky. Snímky se při 100 Hz obnovují každých 10 ms a tak je jasné, že overdrive musí být ještě více silný, než v režimu 60 Hz.

ASUS ROG Strix XG35VQ: pořádná brána do světa her

V ufotestu je vidět, že při 100 Hz se 5. úroveň overdrive dostává na téměř použitelný výsledek. Inverzní ghosting se výrazně zmírnil. Panel totiž ani přes tak agresivní overdrive nestíhá vykreslovat alespoň ty správné odstíny. Nicméně ani tak agresivní síla overdrive nestačí na to, aby zmizel ghosting na nejtmavším pozadí. Na světlém je naopak vidět ona inverze.

Při hraní her, je ovedrive páté úrovně také výrazně rušivý. Sice dojde k zaostření všech textur, ale na hranách vznikají nepříjemné stíny. Tomuto nastavení se vyhněte obloukem. Stejně jako u většiny LCD monitorů, kde jsou maximální úrovně overdrive stejně užitečné, jako semafory v Grand Theft Auto.

Nejideálnější volba při 100 Hz je overdrive úrovně 4. OD artefakty jsou na velice mírné úrovni, viditelné pouze ve světlých scénách a nijak neruší, pokud vyloženě nesledujete každou hranu. Problém je celkově pomalost odezvy ve tmavších scénách. Monitor je i při úrovni OD 4 jasně pomalejší, než naposledy testované MSI se SVA panelem, které navíc muselo odezvu stíhat už na 144 Hz. Světlé scény bez výskytu tmavých objektů naopak jsou svižné jak na TN panelu, ale za cenu mírných překmitů odezvy. 

Na problémové tmavé scény (například tmavá obloha plná hvězd) ani nejvyšší stupeň ovedrive nepomůže, takže zkoušet s ním experimentovat mě přijde zbytečné. Ghosting tmavých barev anebo sytých proti středním odstínům byl vždy podobný. Je jedno zda byl OD na minimum nebo na maximum. Ukazuje se, že tyhle přechody jsou pro VA panely velice problematické - pomalé.

Při běžné činnosti anebo sledování filmů není odezva žádný problém. U filmů doporučuji snížit overdrive na minimum, jinak se může více vyskytovat šum obrazu. Pomalost odezvy se projevuje jen výjimečně a tak ve 24 fps filmech je vše v pořádku. Podívejme se ještě na jedno speciální nastavení - ELMB...



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
24 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 11.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.