Hlavní stránka Hardware Monitory, LCD panely ASUS ROG PG27VQ: zakřivené TN s G-SYNC a RGB LED
ASUS ROG PG27VQ: zakřivené TN s G-SYNC a RGB LED
autor: Petr Diviš , publikováno 5.2.2018
ASUS ROG PG27VQ: zakřivené TN s G-SYNC a RGB LED

V dnešní době jsou herní monitory běžně osazovány panely IPS a VA typu. I přesto se na trhu vyskytují stále TN panely, nabízející nejrychlejší odezvu. ASUS nám na test zapůjčil jeden z nejnovějších TN monitorů. Model ROG Swift PG27VQ obsahuje 165Hz elektroniku s G-SYNC, rozlišení 2560×1440 a design vylepšuje RGB AURA SYNC.


Barvy a gamut

Protože monitor obsahuje TN panel, nelze očekávat velkou přesnost barev a i samotný barevný gamut bude nejvýše sRGB. Ne že by neexistovaly širokogamutové TN monitory, shodou okolností HP 2408h, který jsem si na porovnání s dnešním TN vypůjčil, má širší gamut. Jedná se ale ještě o staré CCFL podsvícené TNko, kde to bylo snadněji dosažitelné. ASUS PG27VQ obsahuje bílé LED, které jsou většinou rády za plné pokrytí sRGB.  

Po zapojení a zkoušení monitoru to bylo jasné – bude se jednat o klasické téměř sRGB W-LED podsvícení. Kupodivu zelená vypadala pěkně sytě, ale naopak čistě červená táhla spíše do o naoranžovělého tónu. Hlavně celý obraz působil tepleji a táhl do žluta. Ani tovární kalibrace nebude ideální. Nejdříve se tedy pomocí sondy podívejme na pokrytí barevného prostoru. Porovnáme jej s posledním testovaným herním monitorem – Samsung CFG70 s Quantum Dot + LED podsvícením. To byl vůbec první herní monitor na trhu nabízející širší gamut.

ASUS ROG PG27VQ: zakřivené TN s G-SYNC a RGB LED

Odhady od oka byly správné. Zelená je sytá, ale působí trochu limetovějším nádechem, kdežto Samsung táhl více k „pravé“ zelené. Stejně na tom byl i levný Philips 246E7QDSW. ASUS PG27VQ naopak téměř přesně kopíruje sRGB rozsah – pouze jej přesahuje v zelenožluté a naopak ona červená se stáčí k oranžovému spektru a nedosahuje ani sRGB červeného bodu. Rozdíl v podání červených odstínů je tedy proti Samsungu s Quantum Dot obrovský.

U herního monitoru sice přesnost barev není důležitá, ale větší barevný gamut některé hráče potěší. Například více vyniknou barevné prvky na postavách, které se pak lépe zaměřují. Vyzkoušel jsem tedy několik mých oblíbených her, abych ověřil chování barevného podání.

Například začátek hry Crysis nebyl takový zážitek jako na Quantum Dot Samsungu, noční scéna je poznamenána nižším kontrastem a mizerným vertikálním úhlem. Je nutné výrazně předklonit monitor, aby v horní části obrazu bylo něco vidět. Při rozednívání ale východ slunce scénu pěkně zabarví a kontrast přestane hrát roli. Zelené odstíny vypadají celkem dobře, ale nemají až takovou šťávu. Celkově je ale scéna dobře vykreslena. V různých úrovních UT2004 se pak ukazuje největší slabina – červená barva. Ta působí sice sytě, ale táhne se k naoranžovělému odstínu.

Vynechat sem nemohl ani tradiční GTA 5. I to je vykreslováno velice slušně a zelená barva má slušnou sytost. ASUS PG27VQ v této hře působí tak nějak neutrálně. Docela mě obraz překvapil. Na to, že je o TN panel, byly barvy celkem dobré. Pouze ta červená...

Celkově mě tedy barvy ani nenadchly, ale ani neurazily, hlavně tovární nastavení by mohlo být lepší. Naštěstí se i pomocí OSD dalo celkem opravit aby šedá měla neutrální odstín. Kontrast panelu po ruční kalibraci (měřený v několika částech uprostřed displeje) byl pouze kolem 870:1. To je proti VA Samsungu velký rozdíl. Inu, limity technologie TN jsou v barvách značné.

A jak na tom je proti 10 let starému TNku HP 2408h? To sice má ještě nižší kontrast (cca 1:800), ale za tu dobu bych čekal nějaký větší skok. Vždyť takové IPS panely v témže roce dosahovaly přibližně 600:1 a xVA panely se pyšnily pouze max. 1500:1. Obě tyto technologie dnes nabízí i přes dvojnásobek. TN tak nějak se zastavilo. A to nemluvím o barvách, které díky CCFL jsou na starém HP živejší – hlavně ona červená.

Pozorovací úhly

A jak jsou na tom pozorovací úhly? Zatím co levný, ale ne herní, Philips 246E7QDSW v této disciplíně exceloval. VA Samsung ukazoval své limity této technologie. Ani VA totiž zdaleka nenabízí tak stabilní barvy po celé ploše, jako IPS. TN panely jsou doslova známy svým mizerným vertikálním pozorovacím úhlem. Ten se projevuje i běžném kolmém úhlu k monitoru v bežné vzdálenosti od monitoru. Proto jsou TNka naprosto nevhodná pro jakékoliv grafické úpravy.

Pozorovací úhly jsem nejdříve vyzkoušel v klasické scéně ze hry Prey, kterou už znáte z předchozích testů. VA panel zde i při mírném vyklonění mimo ideální osu začne barvy zkreslovat. Začnou se zesvětlovat a ztrácet sytost.

ASUS ROG PG27VQ: zakřivené TN s G-SYNC a RGB LED

Vidíme klasické TNko. Úplně stejně se chová i 10 let staré HP 2408h, až na to, že zbytek úhlů na něm působí snad i mírně lépe, ale to také může být dáno jinak nastavenou gamma a barvami. TN tedy svého maxima co se týče úhlů dosáhlo již před mnoha a mnoha lety. Lepší pozorovací úhly tedy opravdu nečekejte.

Při hraní her pak tyto úhly omezují hlavně ve tmavých scénách, ve světlých scénách se nejedná o žádnou tragédii a sytost barev snad působí i stabilněji než na VA Samsungu. TN totiž trpí pouze ve vertikálním úhlu, horizontální je celkem slušný a ke zkreslování barev dochází až při větším vychýlení. VA naopak je citlivé na všechny směry stejně. Nicméně ve tmavých scénách je pozorovací úhel TN utrpením.

Jak se projevují pozorovací úhly si ještě ověříme na jednobarevné fialové ploše. Foceno je ze stejné vzdálenosti, kde je hlava proti monitoru. Jak sami můžete vidět, ten správný odstín TNko zobrazuje jen v úzkém horizontálním pruhu. Je to přibližně odstín v místě kurzoru (proti IPSku Philips 246E7QDWS).

ASUS ROG PG27VQ: zakřivené TN s G-SYNC a RGB LED

V pozorovacích úhlech tedy i moderní TNko omezuje stejně jako 10 let staré. Pozorovací úhly jsou největší kompromis TN technologie a je s tím nutné počítat.

Podsvícení a podání černé

U zakřiveného panelu je celkem velká pravděpodobnost nerovnoměrného podsvícené anebo průniků světla u okrajů (tzv. backlight bleeding). Dále je tato disciplína velice kusová záležitost a každý kus monitoru může být odlišný. Většinou back-light bleeding bývá způsoben až kvůli tlakům krytu na panel. Bezrámečkový monitor by tak mohl mít výhodu v tom, že na něj ze předu žádný rámeček netlačí.

ASUS ROG PG27VQ: zakřivené TN s G-SYNC a RGB LED

Bílá plocha ukazuje slušnou rovnoměrnost – to je na zakřiveném panelu celkem překvapivé. Bohužel hůře je na tom stabilita teploty barev. Levá strana působí tepleji než pravá a při hraní to bylo občas viditelné. Jedná se tedy o takový průměr.  A jak je na tom černá?

ASUS ROG PG27VQ: zakřivené TN s G-SYNC a RGB LED

Černá plocha je spíše šedá kvůli malému kontrastu. Backlight bleeding u okrajů se nikde neukázal, ale černá rozhodně po celém panelu není stejná. V některých částech je tedy kontrast slabší. Nicméně se jedná spíše o lepší výsledek – díky absenci backlight bleedingu.

Makro fotografie displeje pak odkrývá typické jedno-doménové rovné TN subpixely. Co mě ale nejvíce na panelu vadilo, byla „špinavě“ matná maska panelu. Matný povrch se opravdu nepovedl a na čistě bílé ploše působí jako by byl povrch panelu špinavý. To už jsem dlouhá léta neviděl. Dnes se monitory vetšinou dělají s jemnější maskou.

ASUS ROG PG27VQ: zakřivené TN s G-SYNC a RGB LED



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
21 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 8.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.