Hlavní stránka Hardware Monitory, LCD panely Philips 246E7QDSW: levné PLS se širokým gamutem
Philips 246E7QDSW: levné PLS se širokým gamutem
autor: Petr Diviš , publikováno 8.8.2017
Philips 246E7QDSW: levné PLS se širokým gamutem

Širší barevný gamut než klasické sRGB byl vždy doménou dražších profesionálních modelů. S příchodem Quantum Dot se však začíná širší barevný prostor objevovat v levnějších modelech. Dnes se podíváme na Philips 246E7QDSW. Ten díky technologii UltraColor dosahuje 101,4 % NTSC gamutu a neutratíte za něj ani 4000 Kč.


Kromě dobrých barev je u LCD monitorů důležitá odezva a inputlag. Vhodné zařízení pro přesné měření inputlagu nemáme a tak tento parametr můžu hodnotit jen subjektivně z pohledu hráče. Po vyzkoušení několika her se zdá, že inputlag bude naprosto minimální. Obraz při rychlém otočení myší reaguje okamžitě.

Odezva je volitelná, takže se nejdříve podíváme na to, jak se chová v testu testufo.com a pak se na jednotlivé nastavení podíváme v praxi. Testufo zdaleka nepokrývá celou škálu barevných přechodů, ale je dobrým testem na rychlé porovnání odezvy různých displejů. Stejně tak si můžete otestovat displej i vy a porovnat si výsledky.

Philips 246E7QDSW: levné PLS se širokým gamutem

SmartResponse – Vypnuto

V tomto režimu není aplikován overdrive a rychlost odezvy je dána samotným panelem. Typická odezva IPS / PLS panelů je 14ms. Výhodou IPS / PLS je vyvážená odezva napříč všemi barevnými přechody. Odezva všech přechodů by tak měla být přibližně stejně dlouhá. Jak můžete vidět na obrázku, tak i bez overdrive je odezva výrazně stabilnější než na VA panelu testovaném minule. Proti tmavšímu pozadí je sice viditelnější odezva fall, ale nevzniká žádný velký tmavých duch.

Ve hrách se toto nastavení projevuje efektem motion-blur. Jakýkoliv pohyb je mírně rozmazán. Hlavně odezva fall se zdá být u některých přechodů delší než jeden snímek (16 ms). Tento režim bude vhodný spíše na sledování filmů, kde na 24/30 fps odezva stačí s rezervou a naopak nehrozí vznik šumu, který overdrive může způsobit.

SmartResponse – Rychlý

Nejnižší stupeň overdrive celkem znatelně urychluje odezvu ve středních odstínech. Hlavně odezva fall se viditelně zkracuje – což je i na obrázcích z ufotestu vidět. Žlutá kabina zanechává o něco kratší stopu a i přechod mezi červeným talířem a azurovým pozadím je výrazně ostřejší. Nikde nejsou viditelné náznaky overdrive artefaktů.

Ve hrách je ale situace mírně odlišná. Odezva se sice viditelně urychluje, ale odezva fall je v některých případech až příliš agresivně zrychlena. Na některých přechodech tak můžeme vidět překmity odezvy fall - vznikají tmavší stíny za světlejším objektem. Ty le vznikají ve tmavších přechodech, takže s 95% je ani nezaregistruje v prvních hodinách používání monitoru. Typickým příkladem odezvy, kde se tento ovedrive projeví viditelně, je přechod z šedé 65 na 35.

Mě osobě tento režim přijde ideální pro jedince, kterým silnější overdrive vadí. Odezva je mírně svižnější a overdrive artefakty minimální. Narazíte na ně jen občas, když se opravdu spíše soustředíte na odezvu a ne na hru samotnou.

SmartResponse – Rychlejší

Tento režim se mě, hlavně po přetaktování monitoru (ukážeme si v následující kapitole), ukázal jako ideální nastavení pro rychlé akční hry. V rozdíl v testufo kupodivu vypadá minimální. Pouze se ještě mírně zkrátila stopa za žlutou kabinou a na nejsvětlejším pozadí můžeme vidět i náznaky překmitu.

Ve hrách, kde se více vyskytují různé střední odstíny, je situace opačná. Tento režim výrazně urychluje odezvu rise i fall. Monitor blur efekt je velmi minimalizován a veškeré textury se v pohybu dokonce mírně zaostřují. To poukazuje na již agresivnější stupeň overdrive. Ten se projevuje opět na odezvě fall ve tmavších přechodech a již zmíněná odezva 65 na 35 zanechává jasně viditelný tmavý stín.

Při hraní rychlých akčních stříleček, kdy nemáte moc času sledovat chování odezvy, vám tento režim bude asi vyhovovat. Díky tomu jsou objekty v pohybu více zaostřeny. U pomalejšího tempa hry si asi viditelného překmitu na odezvě fall všimne každý.

SmartResponse – Nejrychlejší

V testufo už můžete vidět jasný překmit způsobený přilíš silným stupněm overdrive. Za kabinkou i talířem tak můžeme pozorovat inverzní stín. Ten nevypadá sice nijak hrozivě, ale opět berte v úvahu, že testufo testuje pouze základní barevné přechody.

Hraní her je v tomto nastavení opravdu zážitek. Dochází k nepěknému přeostřování textur v pohybu a za jakýmkoliv objektem se objevuje světlý i tmavý stín. Rychlé akční scény si sice udržují slušnou ostrost a motion blur efekt je minimální, ale viditelnost inverzních artefaktů je již výrazná a bude většinu uživatelů rušit.

Tento režim je také naprosto nevhodný na filmy, neboť zesiluje šum a zkresluje barvy v rychlých scénách. Některým hráčům akčních her by mohl vyhovovat, ale pokud hrajete pomalejší hry, tak vás překmit bude na 100 % rušit.

Jako ideální volba na hry se jeví nastavení Rychlý, případně Rychlejší. Na filmy overdrive deaktivujte.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
29 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 14.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.