Hlavní stránka Hardware Monitory, LCD panely Zakřivený BenQ XR3501 – hráčův splněný sen
Zakřivený BenQ XR3501 – hráčův splněný sen
autor: Pavel Urbánek , publikováno 14.12.2015
Zakřivený BenQ XR3501 – hráčův splněný sen

Ještě donedávna bylo nutné při výběru monitoru dělat kompromisy – buď rychlý herní, nebo s lepšími pozorovacími úhly a barvami. Teď můžete mít obojí najednou. BenQ XR3501 nabízí velkou úhlopřičku, na hry a filmy ideální formát 21:9 – a zvládá až 144 Hz na AMVA panelu s rozlišením 2560 × 1080 bodů – to vše navíc pěkně zakřivené.


Pokud BenQ XR3501 nepodával jednoznačně přesvědčivé výkony v kategoriích pracovního/multimediálního použití, tak ve hrách je to král. Koneckonců napovídal o tom už titulek článku, takže asi žádné překvapení. Co ale dělá z tohoto kousku hardwaru (periferie) ultimátní herní nástroj?

Vezměme to pěkně popořadě. Na první místo bych zařadil vynikající obnovovací frekvenci 144 Hz. Takto vysoká hodnota zajišťuje opravdovou plynulost a nepřímo i redukuje zpoždění celého panelu a tím pádem zvyšuje rychlost reakce hráče na dění na monitoru. 144Hz panely ale nejsou ničím světoborným, už několik let máme k dispozici celou řadu kusů s frekvencemi přes 100 Hz.

Kombinace se svižným AMVA panelem ale posouvá tento panel opět o kousek blíž k hráčově nirváně. Monitorů, které by se mohly chlubit „IPS-like“ panelem a 144Hz obnovovací frekvencí je jak šafránu. XR3501 ale není průměrem v podání barev mezi prémiovými panely. Naopak v továrním nastavení překonává i mnohé profesionální modely.

Komu ani předchozí dva body nestačí, bude dále přesvědčován ideální volbou rozlišení. Na práci je 1080p prostě málo i na ultraširokoúhlém panelu obzvlášť na velké úhlopříčce. Pro hry je to ale zcela naopak. Zatímco si můžete všimnout toho, že high endové grafiky a procesory jsou občas testovány na 4K rozlišení, tak fakticky uživit 144Hz panel, který má 3440×1440 nebo nedej bože 4K je prostě nemožné. Někdo by mohl navrhnout multi GPU řešení, ale to také není zdaleka optimální řešení. Naopak 2560 × 1080 je pro dobré grafiky zvladatelné i přes 100 fps, takže monitor bude plně využit.

A co to zakřivení nebo širokoúhlost? Jsou to machrovinky, nebo užitečné vlastnosti? Začněme u poměru stran 21:9. Herní výhodnost je bezesporná, protože hráči dává větší přehled o tom, co se děje. Platí to pro strategie, FPS i RPG – za předpokladu, že to hra podporuje. V některých (FPS) hrách dokonce získáváte výhodu proti ostatním, protože viditelnost objektů je dána kvádrem/krychlí, kde hráč je uprostřed jedné ze stěn. V rozích obrazu je tím pádem jeho dohled nejvyšší. S širokoúhlostí roste tak i dohled. Dobře udělané hry hry tomu ale zabrání.

Zakřivení je kapitola sama pro sebe. Jednoznačně jde o machrovinku, která má ale i výhody a potenciální limitace. Pro herní účely je tato novinka přínosem, obzvlášť pak u takto velkého a širokoúhlého panelu. Příkladem můžou být závodní hry nebo střílečky, kdy zakřivení umožňuje hráči se do hry ještě více ponořit. A není to jen dojem recenzenta, ale i matematika – zakřivení rozšíří zorné pole mnohem více než pouhý širokoúhlý monitor. Odhadem tak jakoby sledujete plochý panel o poměru stran 3ku1 nebo i více – záleží na vzdálenosti od monitoru.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
46 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 15Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.