AOC G2460PG: levnější rychlé LCD s G-Sync pro hráče
i Zdroj: PCTuning.cz
Monitory Článek AOC G2460PG: levnější rychlé LCD s G-Sync pro hráče

AOC G2460PG: levnější rychlé LCD s G-Sync pro hráče | Kapitola 6

Pavel Urbánek

Pavel Urbánek

14. 10. 2014 03:00 62

Seznam kapitol

1. Představení 2. (Roz)balení a specifikace 3. Design a provedení 4. Ergonomie a porty 5. Kvalita obrazu
6. Inputlag a latence: rychlý jako blesk 7. OSD a zase zaměřovač a zase mizerný 8. Technologická vsuvka: Kolik barev vlastně monitor zvládne? 9. Herní testy, zhodnocení a závěr

144 Hz, G-Sync, minimální inputlag a vše v rozumných 1080p = recept na úspěch. Opět ale „jen“ na stařičké technologii TN. I když patří k nejlevnějším monitorům s G-Sync, ve srovnání s běžnými full HD monitory uvede do rozpaků i náruživého hráče. Co za peníze navíc dostanete a má pro vás smysl připlatit za ultimátní herní monitor?

Reklama

Náročný hráč, který hledá ultimátní monitor na překonání nepřátel, by měl sledovat celkové zpoždění (lag) svého počítače. Toto zpoždění se postupně akumuluje od myši počínaje a monitorem konče. Řada „úzkých hrdel“ se dá nějakým způsobem odstranit. Jak může pomoci správný monitor?

Latence

Tímto termínem označují výrobci a prodejci obvykle dobu pro změnu jednoho pixelu ze stavu A do stavu B (a zpět) – například Gray to Gray (G2G). Tyto hodnoty jsou obvykle definovány samotným panelem uvnitř monitoru. Základní hodnoty mohou být i u rychlých TN panelů několik milisekund. Existují však způsoby jak redukovat tuto hodnotu na výrazně nižší hodnoty. Obecně se označuje jako Overdrive (OD).

Overdrive je běžnou součástí elektroniky herních monitorů a umožňuje jim snížit latenci i k hodnotám na úrovni jednotek ms. Jak? Elektronika při přechodech „přehání“ (jiné úrovně napětí), aby změna nastala rychleji. Když se to ale opravdu přežene moc, tak dochází k nežádoucím jevům v obraze – inverzní ghosting, korony atd.

AOC G2460PG disponuje celkem pěti úrovněmi nastavení Overdrive. Od možnosti OD vypnout až po nastavení Strong. Mezi jednotlivými kroky jsou celkem malé rozdíly, je tedy možné najít optimum. Shodou okolností tovární nastavení je to nejpřijatelnější.

OD Off
i Zdroj: PCTuning.cz
OD Off

OD Medium
i Zdroj: PCTuning.cz
OD Medium

OD Strong
i Zdroj: PCTuning.cz
OD Strong

Inputlag

Latence není jediným faktorem ve zpoždění zobrazených informací na LCD monitoru. Inputlag hraje také významnou roli. O co jde? V podstatě se jedná o zpoždění způsobené elektronikou, jinými slovy dobu mezi vstupem do monitoru a pokynem k nastavení pixelů na určitou hodnotu. Do inputlagu se může promítnout tedy řada věcí, především různé techniky dodatečného zpracování a „vylepšení“ obrazu. To je doménou různých multimediálních LCD panelů a hlavně televizí. V extrémních případech je možné pocítit i stovky milisekund zpoždění, a to už je opravdu moc.

Testovací bech: CRT v souboji s ROG.
i Zdroj: PCTuning.cz
Testovací bech: CRT v souboji s ROG.

Současně je zde také prostor pro zlepšení. Pokud kancelářský monitor dosahuje inputlagu kolem 10 ms, tak herní by se měl pohybovat kolem 1 ms. Ano, je to směšně malá hodnota, ale nezapomínejme na to, že se ve výsledku přičítá ke všem ostatním.

AOC G2460PG: levnější rychlé LCD s G-Sync pro hráče
i Zdroj: PCTuning.cz

Při testu monitoru Asus Swift PG278Q jsme představili novou metodu měření inputlagu speciálně vyvinutou pro naše testy. Na ni opět došlo a testovali jsme jak vůči CRT monitoru, tak proti korejskému taktovatelnému QNIX (z důvodu ověření naměřených hodnot). Výsledky AOC G2460PG jsou opravdu vynikající, zatím ze všech měřených zařízení vykazoval nejmenší celkové zpoždění. Důležité je zmínit, že pro test byl použit základní OD profil (Medium).

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama