Monitory s vysokým rozlišením: Proč už je u PC dávno nemáme?
i Zdroj: PCTuning.cz
Monitory Článek Monitory s vysokým rozlišením: Proč už je u PC dávno nemáme?

Monitory s vysokým rozlišením: Proč už je u PC dávno nemáme? | Kapitola 6

Pavel Urbánek

Pavel Urbánek

31. 7. 2014 03:00 50

Seznam kapitol

1. 1366×768 je stále s námi 2. PPI, 720p, 4K - udělejme pořádek v těch rozlišeních! 3. PPD a Retina: správné označení, nebo jen povedený marketing? 4. Jak jsme rostli s rozlišením 5. Hardwarová omezení
6. Operační systém 7. Aplikace, ach ty aplikace 8. Hry a web 9. Existuje řešení? 10. Bude to boj

Rozlišení 4K se začíná drát do domácností, 1600p a 1440p je k dostání už několik let, nyní se objevuje i ve špičkových telefonech. Jak je tedy možné, že přední výrobci dodávají notebooky i stolní LCD s rozlišením 1366×768 bodů? Může za to cena? Vězí za tím zpětná kompatibilita? Nebo je to úplně jinak?

Reklama

Ale až nyní se dostáváme k opravdovým problémům. To, co jsme probrali výše, je v provnání s problémy OS a aplikací naprosto banální problém. Proč? Zatímco výrobní proces, protokoly a specifikace přenosu dat nebo výkon HW se neustále a přirozeně zlepšují, tak na úrovni OS dochází k obrovským konfliktům od konceptu systému až po kompatibilitu se staršími zařízeními.

Domnívám se, že zde leží pravý důvod rychlého zvyšování rozlišení mobilních telefonů v porovnání se stolními počítači. Chytrý mobilní telefon je postaven nad operačním systémem, který se vyvíjí rychleji, nemusí sledovat tak velkou zpětnou kompatibilitu a hlavně je navržen s myšlenkou škálovatelného systému i aplikací. Je totiž naprosto pochopitelné, že se škálování objeví, když chceme používat podobné až stejné aplikace mezi 3palcovým telefonem a 10palcovým tabletem s diametrálně odlišnými rozlišeními.

Windows jako standard sám pro sebe

Mezi tím vším jsou Windows takovým dinosaurem, který za to možná ani tak moc nemůže, ale je prostě v tomto ohledu pozadu, respektive dlouho byl a nyní je už pozdě. Ačkoli zvětšování DPI bylo k dispozici v jisté formě už od dob Windows XP, nebylo zdaleka dokonalé. K tomu je totiž potřeba kompletně vektorové UI (user interface – uživatelské rozhraní). Fonty a okna obecně jsou v tomto smyslu škálovatelná. Problém jsou grafické prvky jako ikony, obrázky atd., které jsou uloženy v rastrové podobě. Zde při jejich zvětšení dojde k rozostření a nebo jiným artefaktům obrazu.

Škálování Windows 7: Systém to zvládá dobře, ale ikonky aplikací mají problém.
i Zdroj: PCTuning.cz
Škálování Windows 7: Systém to zvládá dobře, ale ikonky aplikací mají problém.

Windows 7 to řeší lépe, změna DPI je mnohem „plynulejší“, samotný systém je zde poměrně dobře připraven na vyšší rozlišení. DPI lze upravovat a projeví se už po opětovném přihlášení, není potřeba ani restartovat OS jako tomu bylo u Windows XP. Stále jsou zde háčky jako je například vzdálená plocha, která nemá dořešená rozdílná DPI mezi projenými počítači.

Co je poměrně velký problém, je nemožnost nastavit rozdílná DPI pro různé panely použité v systému. Teď si možná říkáte, že to je zbytečnost, ale není to pravda. Existuje totiž již řada zařízení s vysokým rozlišením, typicky ultrabooků a tabletů, které můžete připojit k externímu monitoru. Zde je kámen úrazu. PPI je pro daný panel několikrát nižší, tím pádem ikonka, co na notebooku má 1 cm, bude mít na panelu klidně 6 cm. To vypadá šíleně a použitelnost jde k nule. Tento problém řeší až Windows 8.1, ale přináší to další komplikace jako přesouvání oken mezi panely a podobně.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama