nVidia G-Sync: Spása lidstva, nebo jen falešný prorok? | Kapitola 2
Seznam kapitol
Mezi lidmi, kteří se zajímají o hardware, snad není nikdo, kdo by neslyšel o G-Sync. Podle nVidie je revolucí v oblasti monitorů a zobrazování. Navážeme na článek o synchronizaci GPU a monitoru rozebereme G-Sync včetně vlastností této novinky. Je to opravdová revoluce, nebo jen efektivní marketingový tah? A jak reaguje AMD?
Zatímco pro běžného nenáročného uživatele je LCD s 60 Hz a aktivním V-Sync v podstatě dostačující řešení, na náročného nebo citlivého uživatele může mít tato konfigurace neblahý dopad. Na internetu se objevily i svědectví o tom, že vertikální synchronizace v kombinaci s propady fps na 30 Hz způsobovala některým lidem dokonce nevolnost a bolesti hlavy
Výrobci si tohoto volání komunity všimli a přišli s jakýmsi záchranným opatřením. Proprietární řešení nVidie se jmenuje Adaptive V-Sync a je možné je aktivovat skrze ovladače. Jaké má výhody oproti klasické vertikální synchronizaci? Bez V-Sync máte problém především při fps vyšších než je obnovovací frekvence monitoru, dochází zde k roztrhání obrazu. Pokud fps klesnou pod obnovovací frekvenci, tak to není až tak zlé. Naopak když použijeme V-Sync, tak je problém při nízkých fps. No a nVidia přišla s trikem, jak problém obejít. Adaptivní vertikální synchronizace využívá klasický V-Sync
Zatímco myšlenka je to vskutku rozumná, tak zde narážíme na komplikaci v podobě odlišného chování bufferů při zapnutém a vypnutém V-Sync. Při přechodu z aktivního V-Sync do vypnutého stavu a naopak dochází – respektive podle konkrétní situace může dojít - ke krátkodobým „zaseknutím“
FPS Lock
Zatím jsme prezentovali techniky, které se snažily eliminovat roztrhání obrazu, nebo zvyšovaly plynulost (nicméně ne úplně). Z principu se zpracování obrazu v několika bufferech přidává input lag, který při poklesu fps nepřímo úměrně roste. Ve hrách je to velký problém, pro mnohé naprosto nepřekonatelný. Objevují se tedy i odlišné postupy, jak se vypořádávat s nedokonalostí a desynchronizací grafického a zobrazovacího systému.
Fps lock fps limit
Pomůže tedy fps lock proti roztrhanému obrazu, nebo ne? Ano i ne, lepší by bylo se zamyslet, proč se lidé domnívají, že se zbaví tearingu pomocí omezení fps těsně pod hranici obnovovací frekvence. Z principu nezávislého generování snímků na gpu a jejich vykreslováním na monitor není možné omezením fps odstranit tearing úplně. Protože může i uzamčená frekvence kolísat a navíc není synchronizovaná, tak se nutně projeví i tearing
Má teda smysl používat fps limit? Určitě, mnozí z nás totiž ocení jinou vlastnost tohoto triku. A tou je zajištění určité konstantnosti odezvy input lag je minimální