nVidia G-Sync: Spása lidstva, nebo jen falešný prorok?
i Zdroj: PCTuning.cz
Monitory Článek nVidia G-Sync: Spása lidstva, nebo jen falešný prorok?

nVidia G-Sync: Spása lidstva, nebo jen falešný prorok? | Kapitola 6

Pavel Urbánek

Pavel Urbánek

2. 6. 2014 03:00 17

Seznam kapitol

1. Opakování je matka moudrosti 2. Adaptive V-Sync nebo FPS Lock? 3. G-Sync 4. G-Sync hardware a cílové panely
5. FreeSync – z nouze ctnost od AMD? 6. Stinné stránky G-Sync a FreeSync 7. G-Sync ve 3D, SLI nebo na více monitorech 8. G-Sync: Ano nebo ne?

Mezi lidmi, kteří se zajímají o hardware, snad není nikdo, kdo by neslyšel o G-Sync. Podle nVidie je revolucí v oblasti monitorů a zobrazování. Navážeme na článek o synchronizaci GPU a monitoru rozebereme G-Sync včetně vlastností této novinky. Je to opravdová revoluce, nebo jen efektivní marketingový tah? A jak reaguje AMD?

Reklama

Začneme od G-Sync, protože ten je pro nás momentálně nejzajímavější. Pomalu se totiž začínají objevovat příležitosti pořídit G-Sync kartu a monitory by u nás v dohledné době mohly být dostupné také. Zde už vyvstává první problém.

Cena

. Ta je poměrně vysoká (což jde zase pochopit, když je na kartě osazené FPGA a

vývoj celého modulu

taky musel něco stát) plus dochází k „vyhození“ stávajícího modulu v monitoru. Čísla se liší, ale je možné že by samotná karta mohla stát i okolo 4000 Kč. To je už solidní částka. 144Hz monitor s kartou zabudovanou by měl stát 400–500 dolarů. To u nás vyjde zhruba na 10 až 14 tisíc, což taky není nic veselého, obzvlášť když vezmete v potaz, že kupujete TN panel s „pouze“ FullHD rozlišením.

Aby G-Sync pracoval správně, musí být splněno několik podmínek. Například režim fullscreen je u některých her problematický.
i Zdroj: PCTuning.cz
Aby G-Sync pracoval správně, musí být splněno několik podmínek. Například režim fullscreen je u některých her problematický.

Když překousneme vysokou cenu za novinku a omezený výběr panelů (aktuálně pouze jeden jediný), tak můžeme narazit na další problém. Mnoho z nás by muselo provést upgrade grafické karty na jádro

Kepler

, konkrétně vše od GTX 660 Ti nahoru. Teorie, že G-Sync poskytne plynulost i majitelům slabších strojů, tedy zatím platná není.

G-Sync sám o sobě může produkovat skvělý obraz a plynulost. Na následující problém však narazili už „markeťáci“ z nVidie –

jak demonstrovat

tuto novinku široké veřejnosti? V době, kdy videorecenze, streamování a další nahrávané aktivity jsou stále populárnější, G-Sync tvrdě naráží na

fixní nahrávací frekvence

kamer a záznamových karet/zařízení. A i kdybychom tedy dokázali nahrávat variabilně v synchronizaci s obrazem, tak jak přehrajeme tento obsah na běžných obrazovkách, jak jej budeme nahrávat na

YouTube

nebo třeba

Twitch

? To jsou zatím poměrně palčivé otázky, které G-Sync (i FreeSync) vyřazují z použití v určitých oblastech – alespoň zatím.

Hry a variabilní obnovovací frekvence

Variabilní frekvence přináší problém i do světa software. Ten totiž žil tak dlouho v představě jediného paradigmatu neměnných obnovovacích frekvencí, že se jim i snažil jít vstříc a přizpůsobit se, respektive nedostatky nějak kompenzovat. Pokud takovýto software (typicky se to týká některých her a přehrávačů) budete provozovat na „perfektním“ monitoru s G-Sync, budete zažívat horší

lagy a cukání

, než člověk na monitoru za pár korun z bazaru. Zde není vina pochopitelně na straně nVidie, ale ani u vývojářů, protože ti s něčím jako je G-Sync nebo FreeSync prostě nepočítali.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama