LCD ostřejší než CRT – jak na dokonalý herní monitor
i Zdroj: PCTuning.cz
Monitory Článek LCD ostřejší než CRT – jak na dokonalý herní monitor

LCD ostřejší než CRT – jak na dokonalý herní monitor | Kapitola 6

Pavel Urbánek

Pavel Urbánek

17. 9. 2013 03:00 41

Seznam kapitol

1. Úvod 2. Technologie vs. hráči 3. Bliká nebo nebliká? 4. Lightboost 5. Lightboost 2D hack
6. Výhody a nevýhody Lightboostu 7. Testování a srovnání Lightboost 8. Výběr LCD (nejen) z pohledu hráče 9. Technologie budoucnosti

Není to tak dávno, co jsme zde rozebrali fenomén taktování LCD panelů. Na kvalitních panelech (IPS a PLS) bylo možné dosáhnout vysoké plynulosti až 120 hertzů. Pořád však pohyblivý obraz nebyl tak ostrý jako na obrazovkách CRT. Technologie Lightboost to však od základů změnila – ukážeme si, jak ji využít pro co nejostřejší zobrazení.

Reklama

Nyní se podíváme na jednotlivé pozitivní a negativní aspekty zmiňované technologie. To, že dojde k odstranění motion bluru, tedy rozmazání pohybu bylo zmíněno již několikrát. Současně také dochází k eliminaci dalších nežádoucích artefaktů, jako jsou duchové nebo corony (inverzní duchové), které vznikají prakticky na všech LCD panelech.

(+)

Někdo se možná ptáte, proč je to rozmazání pohybu tak špatné (vždyť některé hry dokonce dovolují zapnout umělý motion blur)? Nelze na tuto problematiku nahlížet černobíle. Rozmazání pohybu vytváří příjemný plynulý dojem například při sledování filmu.

Naopak perfektně ostrý obraz ve hře může poskytnout klíčovou výhodu nad nepřítelem. Stačí si představit situaci, kdy se pohybujete rychle skrz nějaký porost a na běžném LCD máte vše kolem sebe lehce (nebo i více, záleží na rychlosti a konkrétním panelu) neostré. Spatřit nějakou past, ať už minu nebo i maskovaného nepřítele, bude výrazně obtížnější, než pokud budete dostávat dokonale ostré snímky svého okolí.

Další příklad je dokonce ze světa (MMO)RPG her, kde po překonání bosse vypadne hráčům na zem spousta předmětů, některé i velmi cenné. Tím jak je zběsile začnete sbírat, tak se pohybem obraz lehce rozostří a nebudete schopni lehce identifikovat ty opravdu cenné od odpadu. Opět ostrý obraz v pohybu dává velkou výhodu.

LCD ostřejší než CRT – jak na dokonalý herní monitor
i Zdroj: PCTuning.cz

Toto je zavádějící reklama na 120Hz LCD. Takovýto rozdíl jde nicméně docílit pomocí Lightboostu (obraz je i násobně ostřejší než 120Hz, viz testy dále)

Pokud se oprostíme od herního prostředí, tak se nabízí možnost využít ostrého obrazu například pro sledování oblíbeného sportu. Pravděpodobně každý sport na Lightboostu bude vypadat lépe (pokud tedy nesledujete šachy).

Výhody ostrého obrazu nemusí končit jen u konkrétního obsahu, ale mohou být aplikovány i na prostředí plochy a aplikací Windows. Existují například pluginy do prohlížeče Chrome, které umožňují dosáhnout fantasticky plynulého a ostrého skrolování v dokumentech a stránkách.

(-)

Lightboost není ale jen o výhodách. Existuje i černá strana této technologie. V předchozích kapitolách jsme se bavili o problematice blikání CRT a LCD. Zde tyto znalosti zúročíme. Jak bylo řečeno, LCD v podstatě bliká díky použití PWM regulace podsvícení. Tyto frekvence jsou ale relativně vysoké (například 420 Hz), a tím pádem naprosté většině uživatelů vůbec nevadí. Naopak Lightboost poměrně agresivně bliká na frekvenci synchronní s obnovovací frekvencí (100, 110 a 120 Hz). Doba podsvícení je v rámci jednoho cyklu relativně krátká, tudíž je efekt blikání patrný (naprosto triviálně detekovatelný pomocí phantom array). Osobně bych to přirovnal k CRT. Pokud vám vadilo blikání CRT nehledě na frekvenci, tak Lightboost pravděpodobně nebude to pravé. Pokud naopak patříte mezi ty, co při více než 100 Hz na CRT chrochtali blahem, tak Lighboost je krok správným směrem.

LCD ostřejší než CRT – jak na dokonalý herní monitor
i Zdroj: PCTuning.cz

Demonstrace

phantom array. Na levé straně stojí monitor s kontinuálním podsvícením (nebliká), na pravé straně testovaný

ASUS VG248QE s aktivovaným Lightboost. Zatímco nalevo je ruka vidět jako plynule rozmazaná, na pravé straně je vidět patrné vzorkování

Další významné negativum je změna barev a hůře regulovatelná intenzita podsvícení. Při zapnutí Lightboostu dojde k tomu, že se pozmění barevné podání monitoru. Tento problém je relativní, protože jej lze redukovat vhodnou kalibrací, navíc se bavíme o panelech typu TN, které stejně barvy podávají nepříliš věrohodně. Naopak jas monitoru je nyní vázán na nastavení Lightboostu, a tak dosažení zcela konkrétního nastavení může být obtížné nebo i zcela nemožné (zde záleží na výrobci LCD a konkrétním modelu).

Nedostatek také je, že Lightboost funguje pouze na zmíněných frekvencích (100, 110 a 120 Hz). Pokud máte panel, který zvládne 144 Hz, tak bohužel při takové frekvenci není Lightboost dostupný. Zde je ale nutné podotknout, že ostrost dosažená aktivací Lightboostu výrazně převyšuje marginální zisk zvýšením ze 120 na 144 Hz.

V neposlední řadě musíme také myslet na to, že Lightboost pracuje nejlépe, když počet snímků renderovaných za vteřinu (fps) je roven obnovovací frekvenci panelu, tzn. 120Hz -> 120 fps, nebo na výrazně vyšších fps kvůli minimalizaci tearingu. Toto je nevýhoda, potřebujeme opravdu slušnou grafickou kartu (a i procesor) na dosažení takového počtu snímků.

LCD ostřejší než CRT – jak na dokonalý herní monitor
i Zdroj: PCTuning.cz

Pokud budete chtít používat Lightboost naplno, pořiďte si něco podobného (EK sestava s 3× GTX Titan). Pro ty ostatní z nás, kteří oželíme namaxované nastavení her, bude stačit nějaká tak GTX 760 atd.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama