LCD ostřejší než CRT – jak na dokonalý herní monitor
i Zdroj: PCTuning.cz
Monitory Článek LCD ostřejší než CRT – jak na dokonalý herní monitor

LCD ostřejší než CRT – jak na dokonalý herní monitor | Kapitola 4

Pavel Urbánek

Pavel Urbánek

17. 9. 2013 03:00 41

Seznam kapitol

1. Úvod 2. Technologie vs. hráči 3. Bliká nebo nebliká? 4. Lightboost 5. Lightboost 2D hack
6. Výhody a nevýhody Lightboostu 7. Testování a srovnání Lightboost 8. Výběr LCD (nejen) z pohledu hráče 9. Technologie budoucnosti

Není to tak dávno, co jsme zde rozebrali fenomén taktování LCD panelů. Na kvalitních panelech (IPS a PLS) bylo možné dosáhnout vysoké plynulosti až 120 hertzů. Pořád však pohyblivý obraz nebyl tak ostrý jako na obrazovkách CRT. Technologie Lightboost to však od základů změnila – ukážeme si, jak ji využít pro co nejostřejší zobrazení.

Reklama

Konečně, přes širší úvod se dostáváme k jádru věci. A přece ještě trochu toho 3D kontextu. Lightboost není primárně určen pro hardcore hráče, kteří chtějí prožívat hry na LCD stejně jako na CRT. Lightboost je technologie, která je součástí většího balíku, který se jmenuje nVidia 3D Vision 2.

LCD ostřejší než CRT – jak na dokonalý herní monitor
i Zdroj: PCTuning.cz

Zobrazení 3D obsahu na 120Hz monitorech je realizováno pomocí dvou prostorově posunutých projekcí scény střídavě do sudých a lichých snímků. Pomocí speciálních brýlí pak dojde k rozdělení těchto 120 Hz do dvou kanálů pro každé oko zvlášť. Brýle to zajišťují synchronizovaným zatmíváním pravé a levé čočky. Vybavení, které tuto funkčnost poskytuje, je onen zmíněný nVidia 3D Vision (kit).

Jedním z neduhů zatmívací technologie je fakt, že polovina intenzity podsvícení je ztracena. Když se k tomu přičte ještě ne zcela „čiré“ sklo brýlí, tak dojde k nepříjemnému potemnění obrazu. Na to si stěžovali (mimo jiné) mnozí uživatelé 3D Vision brýlí. nVidia nespí a přišla s řadou inovací, které jsou shrnuty v nové verzi 3D Vision 2. Jedná se o například o pohodlnější brýle, širší pozorovací úhly a pro nás významný Lightboost.

Jak tedy samotný Lightboost funguje? Už víme, že monitor reguluje podsvícení skrze PWM, takže si nebude těžké představit, že samotné PWM synchronizujeme s obnovovací frekvencí panelu (např. 120 Hz). Dále pak podsvícení sepneme jen v případě celého vykresleného snímku, kde už byly dokončeny všechny přechody tekutých krystalů. Podsvícení pracuje na 100 %, ale jen po krátkou dobu.

LCD ostřejší než CRT – jak na dokonalý herní monitor
i Zdroj: PCTuning.cz

Takto propaguje nVidia Ligthboost. Ve 3D je obraz sledovaný přes zatmívací brýle mnohem jasnější (nicméně se stále nevyrovná pohledu bez brýlí)

Pro 3D zobrazení přináší Lightboost tři výhody. První z nich je eliminace efektu „crosstalk“, kdy dochází k prolínání obrazu mezi pravým a levým kanálem. U původní technologie bylo obtížné perfektně synchronizovat 3D brýle se zobrazeným obsahem a navíc byly přítomny ne zcela dokončené přechody. Druhá výhoda je zvýšení jasu při použití 3D brýlí. Třetí ale nejvýznamnější přínos spočívá v odstranění „motion blurr“ – rozmazaní obrazu. Je to dáno tím, že snímek je podsvícen jen v době, kdy je kompletní a neobsahuje artefakty z předchozího snímku. Přechody se dějí doslova ve tmě.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama