Taktujeme LCD monitor – získejte 130Hz ostrý obraz |
autor: Pavel Urbánek , publikováno 21.5.2013 |
Seznam kapitol |
---|
1. Úvod |
2. 120Hz LCD tu ale jsou již dlouho! |
3. LCD OC |
4. Přenosová rychlost DVI |
5. Dostupné panely |
6. Potenciální problémy |
7. Závěr |
Taktování procesorů nebo grafických karet je dnes naprosto běžná věc, výrobci to často dělají i za nás. Zato takové přetaktování LCD, to je novinka. která se pomalu dostává do podvědomí tuningové komunity. V zahraničí se už těší velké oblibě, u nás se možná rozjede po tomto článku. O co vlastně jde a proč se tím vůbec zabývat?
Za slušný peníz dostanete něco, co si prostě u nás nekoupíte. Kombinace vysokého rozlišení 2560×1440 bodů, a solidního panelu s výrazně lepšími barvami než má TN je možné pořídit, ale cena nebude nízká. Apple Cinema používající identický panel stojí okolo 25 000Kč (pochopitelně kvalita provedení celého LCD je někde jinde).
Podání barev na QNIX je neporovnatelné s TN
Co je ale naprostý zlom, je možnost přetaktovat si monitor na frekvence výrazně převyšující 100 Hz. Dostáváme tak do rukou univerzální zařízení, které je více než vhodné jak na hry, tak na filmy, ale i na nějaké základní grafické práce. Nedostatkem jsou potenciální závady na panelu, jako jsou vadné pixely nebo BLB a nekvalitní zpracování podstavce. Jejich riziko a důsledky lze však minimalizovat a dostat se k perfektnímu stavu.
Pohled z boku – vynikající obraz i při pohledu ze stran
Pohled shora
Pohled zespodu. Opět naprosto neporovnatelné s TN panely, na těch by barvy dávno přešly do inverze
Určitě jste poznali, že jsem nadšený pro tyto novinky, takže vás nepřekvapí moje subjektivní zhodnocení a doporučení těchto displejů. Sám jsem měl štěstí na kousek bez mrtvých bodů a s uniformním podsvícením (po vyladění). Jediný nedostatek shledávám v lesklém povrchu. Lze sehnat však i varianty s matným povrchem, jsou jen o něco dražší.
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
No jsem rád že jsem sám už dřív přišel na to jak přetaktovat svůj monitor aspoň na 75Hz a funkčně. Na 60HZ už bych koukat nemohl. Díky tomuhle článku se to dozvědí i ostatní, bohužel těch, co maj extra monitor se super elektronikou pude asi spočítat na prstech jedný ruky...
Problem je v ludskom hadrvaru, ktory zachitava 10snimkov/s preto v kinach premietaju 24 snimkov/s co bohate staci pre ludske oko. Nebol by som proti keby ebolucia ludskeho oka bola na vysej urovni, ze by som videl 7 farieb nie len tri alebo zachitaval vacsie svetelne spektrum nielen 3,8-7,5, alebo ze by oko zachitavalo viac snimkov ako 10 za sekundu
No vidíte, nepokryl jsem všechny aspekty, na tohle jsem zapoměl.
Situace je taková, že ty monitory od Yamakasi (catleap q270) lidi mají přetaktovaný několik měsíců v kuse a zatím neznám případ, že by odešly.
U těch QNIXu je ta doba zatím krátká, ale také není znám případ, že by se to odpálilo přetaktováním. Jediné, co by mohlo nastat, že to nebude žít tak dlouho, ale to zatím není ověřené ani vyvrácené.
Shrnul bych to tak, že riziko existuje, ale je velmi malé.
K poškození dochází především zvyšováním napětí a v závislosti na tom se zvyšují i proudy. V součástkách pak dochází při vyšším napětím k průrazům a při vyšších proudech ke spečení.
Při změnách frekvence samozřejmě také dochází ke změnám zvláště s ohledem na proudy, ale nebývá to tak razantní (bavíme se pořád o zařízeních typu monitor, zapomeňte na CPU/GPU, to je jiná káva). Změny frekvencí většinou vyvolávají chyby ve zpracování informací, kdy HW není již schopen tak rychle reagovat a tedy správně zpracovávat. Zde by bylo nebezpečí např., kdy při přetaktovaném zařízení budete toto zařízení nějak aktualizovat (firmware) a v při dané aktualizaci se díky přetaktování chybně zapíše (i) část, která je nezbytná pro samotnou aktualizaci. Tím si zničíte možnost opravy FW pomocí aktualizace.
Není to ale tak černé, neviděl jsem, že by monitor byl zničen nastavením takových frekvencí. Nicméně to neznamená, že to není možné.
Důležité také je, že OC lcd je mířeno na ty korejské modely, co to zvládnou, ne na běžné modely, které k tomu nemají elektroniku, nebo jsou přímo omezeny.
Nastavením vyšší frekvence na jednom starším lcd se prostě nic nezobrazí. Na dalším se zase vypsala zpráva "out of range".
Určitě ano, ale jen o pár Hz (např 60->67 atd)
Od tohodle clanku jsem cekal vic nez jen jednoduche nastaveni v extrnim programku. Nejaky test a overeni jestli to funguje. Test stylu nedela to artefakty moc o tom ze panel opravdu bezi na 120hz nevypovida.
Navíc tento článek zde není pro dokazování a přesvědčování, že to "jede" na 120 Hz, naopak se jedná o stručný úvod do problematiky, které se zde doposud nevěnovala moc pozornost.
Pokud chcete ověření, tak navíc hned v úvodu jsou tři snímky, které jsou pořízeny na přetaktovaném a nepřetaktovaném monitoru a demostrují rozdíl plynulosti.
V neposlední řadě, pokud někdo poskytne na měření nějakou slow-motion kameru, tak rozšířím článek o další informace.
http://3dvision-blog.com/8841-review-of-the-viewsonic-v3 d241wm-led-3d-capable-monitor/
Co se týče té odezvy, tak TN je lepší. IPS/PLS jsou pomalejší.
ALE
jak bylo napsáno, tak i přechod z 60 na 120 Hz je obrovský skok, co se týče plynulosti a i odezvy (častější snímky, častěji nová informace - zjednodušeně)
Dále ke grafickému výkonu. Pokud chcete 120 fps na QHD a vysoké detaily, tak to si musíte koupit něco pořádného. Většinou ale hráči v online hrách volí nízká nastavení pro max. fps. Třeba taková zrůdnost jako 1280x720 nebo i méně je poměrně častá u "pro" hráčů. Pak už je jedno, jestli je monitor HD nebo 4K.
Velmi zajímavý, pro mě osobně zcela novinka, kéž by bylo víc takových článků
Články o konci PC a otom, že Apple je nejlepší mě také unavují, tohle je příjemná změna.
Další věc je, že při přetaktování může docházet k tzv. frame skipping, česky přeskakování snímků. Jínými slovy obraz je stejně 60 Hz, i když GK krmí 120ti.
Jaké používáte rozhraní? OC šlo jen na DVI.
http://pctforum.tyden.cz/viewtopic.php?p=8381341#p8381341
Ano, existuje Google. Ale ne kazdy obycejny ctenar umi anglicky a ma naladu a chut hledat.
Samozrejme muzeme vest diskuzi na tema "obycejny ctenar". Zastavam vsak nazor, ze lepsi by bylo opravdu zminit tech par modelu pretakovatelnych matnych LCD.
Inac z toho popisu nie je jasne, ci HD4870 je podporovana tym patchom alebo nie.. je tam zmienka iba o HD4850..
Pozorovacie uhly na monitore ja osobne fakt neriešim, to nie je mobil alebo TV že na to občas pozerám zo strán či nebodaj zhora/zdola (pričom minimálne na tom mojom sú pozorovacie uhly výrazne lepšie ako na starom notebooku, aj TN panely sa vyvíjajú a idú kvalitou hore), ale uznávam že niekomu na tom môže záležať.
Čo ma zaujíma najviac sú input lag a odozva pixelov týchto monitorov, či sú skutočne porovnateľne rýchle ako 120Hz TN monitory. Rýchlosť odozvy a kvalitu overdrive veľmi dobre ukáže aktívne 3D (pri slabej odozve alebo nekvalitnom overdrive vzniká viditeľný ghosting), takže ak máte tú možnosť môžte to skúsiť otestovať takto aj bez rýchlej kamery. Tu je príklad takej recenzie:
http://3dvision-blog.com/8841-review-of-the-viewsonic-v3 d241wm-led-3d-capable-monitor/
________________________________________
Je mi jasné že dostanu monoho mínusek od lidí kteří tomu zde nerozumí ale píšou své chytrosti no...
frekvence monitorů je u nás 50Hz a zbytek je dopočítání impulsů a to vám obraz nevylepší !!! Jde o kombinaci více faktorů jako je odezva/typ panelu/velikost bodu/rozlišení a možností obrazového čipu.
Článek je opět napsán dost amatérsky a hodně mate lidi kteří neví o co Go !
Na závěr co lze okem poznat je rozhodně odezva u LCD monitorů která pokud je více než 8ms pro hraní je už hodně rušivá i když pro ty kdo pracují s fotkami stále dostatečná.
Ale existuju uz aj v skutocnosti PAL 60-> 60FPS
Na filmy to staci uplne..
Co sa hier tyka, tak 60FPS => 60Hz tiez staci..viac vidno ale nie moc..
Dolezity je IBA input lag...
8ms? To su maximalne IPS panely.. TNka mavaju GTG 2ms... A okrem toho... skutocny lag je okolo 20ms aj u spickovych panelov...
Plazmy su 60Hz so specialnymi upravami a dopocitavanim okolo 200-400Hz, ale rychlost panelov byva dvojnasobna.. 400-800Hz.. okolo 0,001ms trva zmena stavu plazmy..
Díky za super článek, doufám že se této problematice budete věnovat i nadále!
Takže proto někteří OC nadšenci nenastavují například 110 Hz, pokud se jim nepodaří dosáhnout 120, ale 96 Hz pro windows a 110 Hz pro hry.
Jak se mám te prokleté tabulky zbavit?
Zvysit Hz sa da pri Intel grafikach cez nastavenia:
http://imgupload.sk/images/h/i/hingyfowoixa05usm7zy.jpg
http://imgupload.sk/viewer.php?file=hingyfowoixa05usm7zy.jpg
Pridajte sem edit...
Ja neviem co sa vam zda na tom nenormalne.
Uz mam niekolko rokov LCD Samsung 2233rz/120Hz, vidiet na tom takmer kazdu zmenu taktu, alebo zmenu teploty co i len o 1 stupen.
Fakta jsou nekompromisní, člověk nad 30FPS nerozlišuje barvy a u 50FPS končí schopnost tyčinek (černobílé vidění, změna kontrastu, tedy pohyb), což si můžete ověřit na blikání zářivek (pohledem koutkem oka americké zářivky neblikají, ty české trochu ano. Rozdíl 10Hz).
Proto tyto včeličky, když se nezdolně snaží přesvědčit "blbečky", že je v tom zásadní rozdíl používají vysoce kontrastní objekty (kurzor myši na jednolitém pozadí, nerealistický, schematický a vysocekontrastní míč na bohatém barevném pozadí...) na vysoce barevných pozadích k demonstracím. Jinak by to totiž nebylo vidět. Tedy za předpokladu, že jste člověk a ne včela se složeným okem.
Problém je, že žádná střílečka nekombinuje vysoce kontrastní dynamické objekty s nízkokontrastním statickým pozadím. Oboje má zhruba podobný kontrast a tedy oboje hezky splývá nezávisle na 60 či 120 Hz. Ostatně, obnovovací frekvence, která je rychlejší než Fall latence panelu nemá logicky valný význam.
Ale je téměř jisté, že včeličky mezi námi si to nenechají vymluvit. Stejně jako psi mezi námi si nenechají vymluvit, že jejich skutečný sluchový rozsah je 20Hz-20kHz a sluchátka Sennheiser HD 800 s rozsahem 6-50000Hz pro ně mají stejný význam, jako ortopedické běžecké boty pro paraplegika.
Na druhou stranu, kdyby se lidé spokojili s technikou, která je na hraně jejich skutečných schopností, tak kdo by živil firmy, které vyrábí ty Hi-všechno blbosti za stokrát přemrštěný ceny, že jo
Ale jak říkám, když někdo z včeliček namáčkne na stopkách 1,6 setiny sekundy, tak zavřu hubu a kleknu před jeho schopností na kolena.
1. Čo sa teoretickej časti týka, je tam priamo napísané že ide o vnímanie spojitosti, že je iné pre priamy pohľad a periférne videnie a ide o potláčanie javu (blikania) mozgom, taktiež záleží od intenzity svetla. Nikde tam nie je napísané, že človek nedokáže rozoznať rozdiel medzi 50Hz, 60Hz, 100Hz... akurát že od 50Hz už bude jav vnímať ako spojitý a nie ako blikajúcu diódu. Každý čo mal doma CRT vie že ani 60Hz nie je zárukou "neblikania". Podobne od určitej vlnovej dĺžky dokážem vnímať že daná farba je červená, to však neznamená že od seba nerozoznám rôzne mierne odlišné odtiene červenej. Hodnota 20ms spomínaná pri tých 50Hz nesúvisí s ničím (zaujímalo by ma ako sa k nej dopracovali), hovorí len o "lagu" "oko - spracovanie informácie v mozgu", nehovorí nič o tom v akých najmenších intervaloch dokáže mozog informácie spracovávať (a už vôbec nie v akých najmenších intervaloch ich dokážeme vedome či podvedome vnímať).
2. Nie je tam výsledok meraní nejakej referenčnej vzorky ľudí, iba návod ako meranie vykonať.
3. A čo je podstatnejšie, meria sa citlivosť na zmeny jasu diódy, čo je jedna konkrétna oblasť vnímania odlišná od napr. vnímania pohybu či zmien vo farbách.
Záver:
Vyskúšaj, uvidíš. Rozdiel je viditeľný už pri pohybe kurzoru myši či presúvaní okien po ploche Windows.
27" ASUS VK278Q
Ovela lepsie je to pri 1000fps ingame, kedy je 125Hz obraz na LCD plasticky, jednoliaty, ostry aj pri rychlich otockac.
Fakta jsou nekompromisní, člověk nad 30FPS nerozlišuje barvy a u 50FPS končí schopnost tyčinek (černobílé vidění, změna kontrastu, tedy pohyb),
aaa, zase dalsi inquisitor ktery nezna problematiku, a mysli si ze 24fps v RL a pro sledovani filmu je stejne jako 24 FPS ve hre
27" ASUS VK278Q
Motion blur tusim bolo v UT3, ale som si ho nezapinal, len co to tusim zralo vykon. Nakonec som to ako aj UT2004, Q3live prestal hrat prave pre nizke ingame fps.
Warsow je schupa a potrebuje optik fiber, inak sa to neda ani hrat, leda tak offline.
Tie cipy nie su robene na vyssie Hz.
Stalo sa mi ked som jeden monitor pri instalovani noveho ovladaca musel vzdy prepnut zo 60 na 75Hz a monitor sa odpalil.
Clo a dph jsem doufám pořešil, ale uvidíme.
Kvalita, záruka, doprava atd. záleží hodně na prodejci.
V článku je uvedeno, že autor vyřešil BLB po svém. Můžu se zeptat jak?
Jinak než "Tape Modem"?
To je pekné, ale:
1. Čo sa teoretickej časti týka, je tam priamo napísané že ide o vnímanie spojitosti, že je iné pre priamy pohľad a periférne videnie a ide o potláčanie javu (blikania) mozgom, taktiež záleží od intenzity svetla. Nikde tam nie je napísané, že človek nedokáže rozoznať rozdiel medzi 50Hz, 60Hz, 100Hz... akurát že od 50Hz už bude jav vnímať ako spojitý a nie ako blikajúcu diódu. Každý čo mal doma CRT vie že ani 60Hz nie je zárukou "neblikania". Podobne od určitej vlnovej dĺžky dokážem vnímať že daná farba je červená, to však neznamená že od seba nerozoznám rôzne mierne odlišné odtiene červenej. Hodnota 20ms spomínaná pri tých 50Hz nesúvisí s ničím (zaujímalo by ma ako sa k nej dopracovali), hovorí len o "lagu" "oko - spracovanie informácie v mozgu", nehovorí nič o tom v akých najmenších intervaloch dokáže mozog informácie spracovávať (a už vôbec nie v akých najmenších intervaloch ich dokážeme vedome či podvedome vnímať).
2. Nie je tam výsledok meraní nejakej referenčnej vzorky ľudí, iba návod ako meranie vykonať.
3. A čo je podstatnejšie, meria sa citlivosť na zmeny jasu diódy, čo je jedna konkrétna oblasť vnímania odlišná od napr. vnímania pohybu či zmien vo farbách.
Záver:
Vyskúšaj, uvidíš. Rozdiel je viditeľný už pri pohybe kurzoru myši či presúvaní okien po ploche Windows.
http://www.amazon.com/Evolution-2560x1440-samsung-Monitor-Perfect/dp/B00CAKD6LI/ref=sr_1_8?ie=UTF8&qid=1369234150&sr=8-8&keywords=QNIX+QX+2710
Fakta jsou nekompromisní, člověk nad 30FPS nerozlišuje barvy a u 50FPS končí schopnost tyčinek (černobílé vidění, změna kontrastu, tedy pohyb),
aaa, zase dalsi inquisitor ktery nezna problematiku, a mysli si ze 24fps v RL a pro sledovani filmu je stejne jako 24 FPS ve hre
Na rozdíl od zdejších internetových odborníků jsem na středí škole v biologii dával pozor a naše učitelka byla pes. Takže si jisté věci pamatuji a znám je podstatně lépe než zdejší "hi-fi" odpad.
Dtto u sluchu všichni odborníci se shodnou, že mladé (v podstatě ještě dětské) ucho slyší maximálně 16-22000Hz (jedná se o výmečné jedince s geniálním hudebním sluchem), ale 40ti letý "hi-fi expert" mi bude tvrdit, že mu chybí v komprimovaném formátu ořezané frekvence 18kHz. Ve skutečnosti tou dobou slyší pendrek, protože si posloucháním hlasité hudby uši odrovnal, ale i kdyby ne, tak bude rád, když uslyší 50-12000Hz.
Nejsem "Inkvizitor" (proč anglismy?)
A osobně mně u schopností člověka netrápí využití paobrazu filmaři, ale fyzikální omezení fotoreceptorů lidského oka:
>
Co se týče zvuku, jde to taky snadno poznat, prostě si pustíš testovací soubor a když při 30 Hz přestaneš slyšet, tak tam holt končí tvé vnímání. Žádná věda.
Abych se přiznal patřím do tábora "60Hz stačí na vše", ale nehraju online hry plně chápu někoho kdo chce 120Hz.
Ale proč se to prostě nevyrábí? V případě TV dokonce ani neexistuje kabel který by to rozumné přenesl. PC má dualDVI, ale u TV je HDMI 1.4 které umí 1280x720 / 120Hz nebo 1920x1080 / 48Hz. Víc ani ň. Vycházím z hodnot pro 3D zobrazení. No v tomhle byly CRT opravdu dále.
Proč se nevyrábí 120 Hz IPS ve QHD? Asi není tak velký zájem o panely za 20k a navíc jsou tyto hodnoty i mimo většinu standardů.
Ďalším problémom môže byť rýchlosť, aj najrýchlejšie TN panely nie sú za každých okolností schopné spoľahlivo a bez vedľajších efektov tak rýchlo meniť farby pixelov, keďže niektoré prechody trvajú dlhšie ako iné (z čoho vyplýva ghosting pri 3D) a pri IPS to bude IMHO horšie keďže sú pomalšie. Pýtať 1000+€ za taký monitor sa neodvážia a za menej sa im to neoplatí.
wow
crushed blacks alebo je dost zle nastavena brightness
http://www.amazon.com/Comprehensive-Cable-X3V-DVI6-DVI-D-Dual/dp/B0010CSDM4/ref=sr_1_3?s=electronics&ie=UTF8&qid=1369325379&s r=1-3&keywords=DVI-D+%28Dual+Link%29+24awg
Nebylo by možno ten Váš postup více popsat? Děkuji.
HP EliteBook 8540p
A tyhle 3d brýle pro monitory se 100HZ a více půjdou zase na odbyt: http://www.czc.cz/edimensional-e-d-wired-glases/51257/produkt?q-category-id=0242hem1g2gt99p18p5q3m98a8
To nemate spetku sebereflexe? Kdyz necemu plne nerozumim, tak si prece uvedomuji, ze tomu plne nerozumim a neroztrubuju sve bludy pred lepe informovanymi! To je nejaka forma masochismu?
Tzn hlavně žádné změny, tzn zachovat konstantní prostředí.
Ještě kdysi u CRT jsem se honil za frekvencí a kontrastem, ale dnes, jde primárně o to pohodlí.
Tzn v případě LCD jde o jeho rychlost na úrovni pixelu tzn přechod mezi jednotlivejma stavama a konstantní prostředí v celé místnosti. Samotná obnovovací frekvence je spíš pro moje oko důležitá ta konstantnost. Tzn 60HZ je pro mne přirozené jak na práci tak na hry. Používám v pracovně sekundární zdroj světla velké svítivosti - prakticky stejný princip jako trubky podsvecující LCD, tzn celá místnost vyzařuje zhruba stejně jako monitory a oko netrpí když přechází mezi monitory, místností a třeba papírem když si dělám nějaký poznámky.
Stejně tak TV v pracovně. Měl jsem starou TV, ale musel jsem ji vyměnit za stejné LCD jako mám pracovní monitory , protože přechod oka z LCD na TV bylo utrpením.
Tzn až budu přecházet na LED monitor budu muset změnit i nasvětlení místnosti.
Třeba rád koukám na filmy a TV mám plasmu. Pro běžné sledování TV mám parametry TV nastavený dost podobně jako zbytek zobrazovačů v domácnosti.
Pro filmy v HD mám nastavenej dynamickej kontras a vsechny ty vychytávky co TV nabízí, ale oku trvá cca tak 10-20 minut oku než si zvykne na jinou frekvenci a kontras a svítivost. Tzn když jdu se koukat na film, tak si nejdřive pustím něco neutrálního v nastavení pro to sledování Filmu a pak až ten film. A koukání na něco ve Stereu, to už je opravdu mega přípravnej proces. To je pro oko mega změna.
Příště až budu měnit zobrazování na práci, vyměním i TV a vše ostatní. Aby to bylo vše max stejné.
skusal som i iny zdroj,i hdmi, ciara uz je tam nastalo.
Preci jen ta cena nekde 6400czk vcetne postovneho do CR! Ted sam vybiram monitor, moc se me to libi i clanek co tady je
I kdyz prodejce dava cca 1rok zaruku, komu se bude chtet platit zpet postovne?