NVIDIA 3D Vision Surround — obklopte se třetím rozměrem
i Zdroj: PCTuning.cz
Monitory Článek NVIDIA 3D Vision Surround — obklopte se třetím rozměrem

NVIDIA 3D Vision Surround — obklopte se třetím rozměrem | Kapitola 18

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

7. 7. 2010 01:00 43

Seznam kapitol

1. 3D všude, kam se podíváš 2. 3D Vision Surround — nároky teoreticky i prakticky 3. Jak 3D Vision Surround rozběhat 4. Testovací sestava, metodika, hry 5. Batman Arkham Asylum 6. Call of Duty Modern Warfare 2 7. Colin McRae DiRT 2 8. Crysis 9. Far Cry 2
10. Grand Theft Auto IV Episodes from Liberty City 11. Just Cause 2 12. Need for Speed Shift 13. S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat 14. Serious Sam HD: The Second Encounter 15. Sniper Ghost Warrior 16. Unreal Tournament 3 17. Warhammer 40 000: Dawn of War II 18. Závěr

Podpora tří a více monitorů v podobě ATI Eyefinity je tu s námi už nějaký ten pátek. Od minulého týdne je ale dostupné také řešení NVIDIA 3D Vision Surround. Potřebujete k němu sice dvě GK, ale zase můžete hrát na všech LCD ve 3D! Je to ale k něčemu a je opravdu 3D Surround tak luxusní, jak NVIDIA slibuje? I to prozradí náš velký test.

Reklama
NVIDIA 3D Vision Surround — obklopte se třetím rozměrem
i Zdroj: PCTuning.cz

Jak jsem psal v první kapitole, smyslem NVIDIE nebylo uvést 3D Vision Surround jako technologii konkurující ATI Eyefinity v levném cenovém segmentu (od toho jsou tu jiné technologie), ale představit technologii, která naprosto uchvátí movité hráče hledající luxusní zážitek (nejen) z hraní her se vším všudy. A to se, myslím, NVIDII povedlo se vším všudy. Schválně si nejprve přečtěte, co jsem psal před půl rokem o ATI Eyefinity.

V zásadě to stejné totiž platí i o 3D Vision Surround, je to však ve všech ohledech ještě extrémnější. Nejprve k tomu, co se za půl roku změnilo směrem k lepšímu. S radostí vítám technologii alespoň částečně řešící problém rámečků bezel correction. Tu v dnešní době podporuje jak AMD, tak NVIDIA i když není spásná a ne vždy funguje, je to rozhodně krok správným směrem. Teď už jen udělat displeje s opravdu tenkými rámečky a jeden z problémů bude v zásadě zažehnán. Stejně tak mám z testu pocit, že daleko větší procento her si dokáže dobře poradit s extrémně širokoúhlými poměry stran. Stále je to sice v mnoha hrách problém, na internetu se dají ale najít návody, jak hry na třech LCD v režimu landscape rozjet. Kéž by to tak šlo i nadále a třeba bude podpora více LCD ve hrách za půl roku už samozřejmost. Podporuje to dnes AMD i NVIDIA, tak by to nemusel být problém.

Co se týče oněch zmiňovaných větších extrémů proti Eyefinity, platí to jak pro herní zážitek, tak i pro nároky. Pokud zároveň dobře funguje 3D Vision i širokoúhlé zobrazení, je hraní na 3D Vision Surround neuvěřitelný zážitek. V minulosti jsem byl nadšen z Eyefinity i 3D Vision samostatně a spojené dohromady působí opravdu famózně. Hry jako Batman Arkham Asylum, Need for Speed Shift, GTA Episodes From Liberty City, Serious Sam HD nebo Just Cuase 2 tak dostávají zcela nový rozměr a možná ne jen jeden. Škoda, že nemám na hraní her víc času a je momentálně léto, protože tyhle hry bych si velmi rád pořádně zahrál a užil i několik hodin v kuse.

NVIDIA 3D Vision Surround — obklopte se třetím rozměrem
i Zdroj: PCTuning.cz

Bohužel jak vyplývá z textu výše, ne vždy 3D Vision a Surround fungují dobře a poměrně často se stává, že alespoň jedna z technologií dělá problémy a hraní v 3D Vision Surround je tak de facto nemožné. Platí to z testovaných  her třeba pro Snipera Ghost Warrior, Unreal Tournament 3, Far Cry 2. V Surround režimu se mi pak vůbec nepodařilo rozjet Anno 1404 a nový  Splinter Cell Convition. Nicméně pevně věřím tomu, že podpora her se bude časem lepšit. Jak jsem psal, už během posledního půl roku je vidět pokrok kupředu.

Asi největším problémem 3D Vision Surround jsou ale jeho hardwarové nároky. Už 2D režim je kvůli extrémnímu rozlišení pekelně náročný na výkon grafických karet a 3D zobrazení tyto požadavky ještě násobí. Abyste si v 3D Vision Surround mohli zahrát nové hry, potřebujete ten nejvýkonnější hardware současnosti a k němu ještě tři 3D Vision Ready LCD panely, což také není záležitost za pár stovek. Nejlevnější 3D Vision Surround sestavu i s panely tak pořídíte nejméně okolo sedmdesáti tisíc včetně daně, ale to budete mít hlučné vzduchem chlazené karty GeForce GTX 480 v špatné bedně. Na pěknou sestavu se vším všudy si vyhraďte spíše tak sto tisícikorunových bankovek a to je v dnešní době opravdu extrémní suma. A i u té počítejte s tím, že na plynulé hraní budete muset kromě vyhlazování hran většinou oželet i nějaké ty detaily či snížit rozlišení, já testoval většinou v nativním rozlišení na nejvyšší detaily.

Nadějí do budoucna jsou ale ovladače. Stejně jako se AMD u Eyefinity podařilo časem vychytat spoustu much jako třeba podporu CrossFire, něco podobného by se mohlo stát i u NVIDIE. Přeci jen jsme testovali s prvními beta ovladači a z testů jsou vidět velké propady fps, které by šlo jistě alespoň trochu zmírnit lepší optimalizací. Zejména škálování SLI na třech panelech ještě jistě nebude na té nelepší úrovni.

Sečteno a podtrženo je 3D Vision Surround ta nejextrémnější technologie, kterou jsem kdy testoval. Jde o záležitost pro opravdu movité hráče, kteří si chtějí dopřát trochu luxusu. Já jim to přeji a budoucím majitelům výkonných strojů a tří 3D LCD panelů vcelku závidím. Z té odhadem cca polovině nových her, kde 3D Vision Surround funguje na jedničku, totiž tato technologie dělá jedinečný zážitek, který se nehraje, ale který se prožívá. S tou druhou polovinou je to bohužel horší a Surround nebo 3D budete muset bohužel oželet. Je tu však velká naděje do budoucna, že se situace zlepší.

Co se týče extrémních nároků a nutnosti investice do velmi výkonných a drahých PC, o tom už řeč byla. Kdo má sto tisíc na herní stroj, tomu je také ukradený nějaký účet za elektřinu. Vzhledem k současným teplotám tak jen doporučuji investici do klimatizace, herní počítač se spotřebou okolo 800 W totiž dokáže místnost vytopit rychleji, než si myslíte.

Poděkování

Za zapůjčení celé testovací sestavy včetně monitorů a periferií děkujeme českému zastoupení společnosti NVIDIA.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama