ATI Eyefinity — když jeden ani dva displeje nestačí
i Zdroj: PCTuning.cz
Monitory Článek ATI Eyefinity — když jeden ani dva displeje nestačí

ATI Eyefinity — když jeden ani dva displeje nestačí | Kapitola 3

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

14. 1. 2010 03:00 51

Seznam kapitol

1. ATI Eyefinity — panelů není nikdy dost 2. ATI Eyefinity — jak to funguje 3. ATI Eyefinity v praxi 4. Testovací sestava, metodika, hry 5. Call of Duty Modern Warfare 2 6. Colin McRae DiRT 2 7. Crysis
8. Far Cry 2 9. Half Life 2 Episode Two 10. Operation Flashpoint Dragon Rising 11. S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat 12. Tom Clancys H.A.W.X. 13. Warhammer 40 000 Dawn of War II 14. Závěr

Společně s generací ATI Radeon HD 5000 s podporou DirectX 11 představilo minulý rok AMD ještě jednu novinku. Tou je technologie ATI Eyefinity neboli podpora až šesti monitorů současně na jedné grafické kartě. A protože nám české zastoupení společnosti AMD ochotně zapůjčilo tři stejné 24" LCD, důkladně jsme tuto technologii otestovali.

Reklama
ATI Eyefinity — když jeden ani dva displeje nestačí
i Zdroj: PCTuning.cz

Na práci není prostoru nikdy dost, což platí i pro práci na PC. To je rozhodně největší výhoda ATI Eyefinity. Ve Windows si navíc všechny panely můžete natáčet dle potřeby, výsledný obrazec nemusí mít tvar obdélníku. Na druhou stranu zapomeňte na to, že byste se k panelům chovali jako k jedné velké ploše. Teoreticky to sice jde, ale v praxi je limitace rámečky taková, že se s panely dá pracovat pouze jako s nezávislými plochami.

ATI Eyefinity — když jeden ani dva displeje nestačí
i Zdroj: PCTuning.cz

Co není vhodné na hraní, je vhodné na zábavu. Při té se totiž hraní na obří ploše přímo nabízí. V praxi jsou možné dva režimy: LCD vedle sebe na šířku nebo na výšku (v případě tří panelů). Tím prvním případem jsou panely na šířku, kdy získáte v případě 24" LCD neuvěřitelnou šířku 5760 px. V některých hrách jako je DiRT 2 je pak hraní doslova zážitkem, ale to je spíše výjimka. Jak totiž za chvíli uvidíte, většina her si s rozlišením 5760 × 1200 px (poměr stran 16:3,3) neumí poradit a řeší to po svém, často velmi šíleným způsobem.

ATI Eyefinity — když jeden ani dva displeje nestačí
i Zdroj: PCTuning.cz

Druhým režimem je otočení panelů na výšku. Tím získáte virtuální panel s rozlišením 3600 × 1920 px. I to je šílená plocha, nicméně poměr stran je širokoúhlý jen o něco více než 16:9 (konkrétně cca 16:8,5) a i v případě, že si s tímto poměrem stran hry nedokážou poradit na jedničku, nevypadá hra ani po roztažení obrazu nijak zle. V tomto i předchozím případě však platí, že nároky na výkon grafické karty jsou extrémní a problémem jsou také již několikrát zmiňované rámečky, které často opravdu nepříjemně vadí.

ATI Eyefinity — když jeden ani dva displeje nestačí
i Zdroj: PCTuning.cz

Přidávám ještě jeden screen pro milovníky šíleností. Teoreticky je šest panelů realizovatelných, ovšem prakticky si to nedovedu představit. Jednak jsou tu enormní finanční nároky a nároky na výkon grafických karet, ale hlavně nároky na prostor. Jak jsem psal, na tři 24" panely vedle sebe potřebujete přes metr a půl místa, tato šílenost by navíc měla ještě skoro metr na výšku (výsledná úhlopříčka by byla cca 64,4", tedy 164 cm, rozlišení 5760 × 2400 px, plocha 14 MPx).

ATI Eyefinity — když jeden ani dva displeje nestačí
i Zdroj: PCTuning.cz

Nakonec bych se měl zmínit také o kompatibilitě her. Ta by měla být dle AMD naprosto bezproblémová, vždyť jde jen o trochu jiné rozlišení. Tak úplně bez problémů to však není. Jednak s netradičními poměry stran si neporadí každá hra a některé hry tato rozlišení úplně odmítají. Vůbec se mi Eyefinity nepodařilo rozchodit ve hrách Dragon Age Origins a World in Conflict, byť druhý jmenovaný je dokonce v seznamu vyzkoušených titulů přímo od AMD.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama