Hlavní stránka Hardware Monitory, LCD panely ATI Eyefinity — když jeden ani dva displeje nestačí
ATI Eyefinity — když jeden ani dva displeje nestačí
autor: Tomáš Šulc , publikováno 14.1.2010
ATI Eyefinity — když jeden ani dva displeje nestačí

Společně s generací ATI Radeon HD 5000 s podporou DirectX 11 představilo minulý rok AMD ještě jednu novinku. Tou je technologie ATI Eyefinity neboli podpora až šesti monitorů současně na jedné grafické kartě. A protože nám české zastoupení společnosti AMD ochotně zapůjčilo tři stejné 24" LCD, důkladně jsme tuto technologii otestovali.


ATI Eyefinity — když jeden ani dva displeje nestačí

ATI Eyefinity se nedá jednoduše popsat. Na práci je to něco neuvěřitelného. Plocha tří panelu je geniální a pokud si na ně během pár desítek hodin práce zvyknete, těžko si budete ovykat prací s jedním malým LCD, i kdyby mělo třeba 30". Ačkoliv se s Eyefinity kvůli rámečkům v praxi nedá pracovat jako s jedním velkým panelem, jsou jeho možnosti obrovské. Navíc je možné mít některý z panelů na šířku a některý na výšku současně, prostě jak je třeba.

ATI Eyefinity — když jeden ani dva displeje nestačí

Hraní her na mne udělalo stejný efekt jako minulý rok 3D Vision. Na vyzkoušení je to něco famózního. Rozhodně nepřeháním s tvrzením, že z Eyefinity budete uneseni a jak tomu v podobných případech bývá, první večer jsem místo testování jako přikovaný seděl u monitoru a hrál, hrál a hrál. Eyefinity má však také své mouchy a není jich málo. Tou první je kompatibilita her a jejich framerate. Eyefinity sice teoreticky běží v každé hře, praxe je ale trochu jiná a některé hry se s Eyefinity vůbec nerozběhnou. Pokud chcete hrát v rozlišení 5760 × 1200 px, připravte se v téměř každé hře na rozjetý poměr stran nebo jinak deformovaný obraz, díky čemuž si tohoto rozlišení moc neužijete.

ATI Eyefinity — když jeden ani dva displeje nestačí

V rozlišení 3600 × 1920 px je situace výrazně lepší, tento poměr stran už zvládnou dobře zobrazit téměř všechny hry, ve kterých Eyefinity rozjedete a i v tomto rozlišení je hraní obrovským zážitkem. Velkou vadou na kráse jsou však rámečky panelů. Na prostřední fotce z Warhammerem si všimněte blesku mezi levným a prostředním panelem, na fotce nad odstavcem s Operací Flashpoint 2 je zase nečitelný text. Dále je Eyefinity kvůli extrémnímu rozlišení opravdu pekelný žrout výkonu a nepomůže vám ani CrossFire, které funguje výrazně hůř než v běžných rozlišeních (to by se časem mělo zlepšit). Je to zkrátka technologie v plenkách, podobně jako  byla před rokem 3D Vision od NVIDIE. No a pak jsou tu finanční náklady. Na tři kvalitní LCD panely si připravte opravdu hodně peněz a to nemluvím o zbytku jako třeba pekelně výkonný herní počítač.

ATI Eyefinity — když jeden ani dva displeje nestačí

Ačkoliv bych mohl na základě výše psaného ATI Eyefinity poslat do propadliště dějin, neudělám to. Opravdu, ale opravdu se mi totiž tento koncept líbí. Jenom bych prosil společnost AMD, aby udělala následující:

— zajistit podporu u vývojářů her, aby hry optimalizovali pro extrémní poměry stran
— zajistit uvedení Eyefinity monitorů s ultra tenkými rámečky
— optimalizovat ovladače, aby zde fungovalo CrossFire a CrossFireX (2× HD 5970)

Pokud by se totiž tohle AMD povedlo, stal by se z Eyefinity skvost pro majetné. Ano, stále to bude stejně pekelně drahé a koupí si to jeden zákazník z tisíce a stále to bude žrát elektřiny jako ruský nosič jaderných střel nafty, ale hraní na Eyefinity a ten zážitek z toho bude tak úchvatný, že to za to prostě bude stát. Myslím, že by si Radeon a tři monitory poté mohl koupit i Radek Hulán, typický to zástupce cílové skupiny pro Eyefinity. Nuže AMD, myšlenka je perfektní, osud projektu nyní leží ve vašich rukou.

PS. NVIDIA před pár na CES 2009 představila také své "Eyefinity", ovšem s plnou podporou 3D Vision!

Poděkování

Za zapůjčení trojice LCD panelů HP Compaq LA2405wg děkujeme českému zastoupení AMD.

ATI Eyefinity — když jeden ani dva displeje nestačí

Dále děkujeme českému zastoupení společnosti Sapphire, které zapůjčilo grafickou kartu ATI Radeon HD 5970.

ATI Eyefinity — když jeden ani dva displeje nestačí

Dále děkujeme českému zastoupení společnosti Asus, které zapůjčilo grafickou kartu ATI Radeon HD 5870.

ATI Eyefinity — když jeden ani dva displeje nestačí



Tagy: ATI  Eyefinity  3x LCD  multi LCD  5760x1200  3600x1920  recenze  review  test  benchmark  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
14.1.2010 03:58:04   212.80.83.xxx 491
Obraz je u některých her v okrajích deformován proto,že engine používá výřez "kamery" s extrémě krátkým ohniskem.Částečně se dá kompenzovat větším sklonem postranních panelů.
14.1.2010 23:34:46   194.213.42.xxx 31
Jo, ale stejně si moc nepomůžeš... Když posuneš ohnisko, tak budeš mít zase hrozně úzký pohled, něco jako v tom Far Cry a to je taky nepoužitelné... Aby ten obraz nebyl na bocích roztáhlý, museli byste už vidět za sebe, to si pište, že by to vypadalo ještě divněji... Prostě jde o to, že lidské oči prostě mají ten radius něco nmálo přes 180° ale vy ty monitory máte předsebou tak asi v 60° když hodně. To jak píšeš - větší sklon - stejně bude vypadat blbě, musel by to být kruhový oblouk(jakože jsou i takové), který bude ale opravdu ohlý až do těch 180°. Zároveň ale musí být dost velký, abyste se do něj celí vešli a to i tak, ať máte ještě pořád koukatelnou vzdálenost...
15.1.2010 00:03:33   82.17.178.xxx 411
Je to uplne k nicomu ..
Jedine co sa mi vidi je ze na 24'' monitoroch si otocim monitor o 96 stupnov a nemusim skoro scrolovat webove stranky ..
Vobec sa mi nechce pozerat a hrat rozsekanu hru ...
14.1.2010 05:00:11   82.150.166.xxx 254
Paráda,opravdu pěkný článek.Věřim,že některé hry na tom vypadají úžasně a taky bych si to rád zkusil.Moc se mi to líbí.Snad se tahle parádička uchytí a dočkáme se nějakých optimalizovaných her.Každopádně pro někoho to může být přínos i po pracovní stránce.
14.1.2010 06:49:36   62.84.155.xxx 341
když si člověk spočte s jakým rozlišením obrazu grafická karta při 4xAA a výstupu 5760×1200 pracuje, tak ten výkon je úžasný...
děkuji za pěkný článek ;)
14.1.2010 07:20:07   195.49.189.xxx 191
Tuto technologiu som privital velmi rad. Hlavne v praci pouzivam uz dlhsi cas 3x17". Musim mat dve grafiky aby som mal tri vystupy. Takto mi staci jedna a hlavne nemusim sa to vysolit vela ako za matrox. Este keby spravili niaku low end kartu zo 6 vystupmi tak by to bolo super. Na 2D to bohate staci a takto by to nemalo konkurenciu.

Uz len keby spravili monitory bez ramceku
14.1.2010 07:30:12   77.48.125.xxx 170
"divný roztáhnutí" na stranách je způsobený rectlineárním mapováním. Takový jsou už zákony optiky....řešení by bylo, aby hra podporovala cirkulární mapování...tzn začala prohýbat obraz na způsob rybího oka...
14.1.2010 07:32:56   195.5.186.xxx 1215
Perfektní článek! ATI GO!
14.1.2010 07:37:43   78.98.149.xxx 91
Obraz v HAWX pri 5760x1200 je po okrajoch roztiahnutý približne rovnako ako napr. HL2:EP2 - treba si monitory viac naklopiť. Keby okraje zostali neroztiahnuté do proporcií akejsi perspektívy, bolo by to horšie a divné na pohľad...
14.1.2010 07:52:58   89.29.84.xxx 1558
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
14.1.2010 07:56:43   83.240.25.xxx 83
Ahoj, pěkný vážně, ale nebylo by zajímavé použití 20" monitorů s rozlišením 1650x1080? Nebylo by to tak náročné a snad by to mohl splnit kýžený účel
14.1.2010 08:31:49   212.5.195.xxx 160
Vola sa to Field Of View a vacsinou sa to da vyriesiť nastavenim parametra FOV niekde v ini subore hry. Podrobne sa tym zaobera widescreengamingforum.com, tam sa riesila podpora extremnych rozliseni. Hlavne pre Matrix Triple Head co bolo vlastne velmi podobne riesenie vo vysledku ako Infinity už pred pár rokmi. Akurát to stálo tolko ako jeden dnešný radeon. Ešte niečo, ideálne by na takého hranie boli napríklad 3x19 LCD 4:3 s celkový rozlíšením 3840x1024, zohnat 3xLCD s 1600x1200 uz nevidím reálne.
14.1.2010 08:48:41   81.201.60.xxx 50
co treba supreme commander? hra pro vice monitoru jak delana ;)
14.1.2010 09:11:08   90.179.187.xxx 1317
Moc nechápu proč je dobré spojovat 3LCD s ramečky a s cenou 30 000,-, když si mohu propojit PC např 125cm LCD TV ?
14.1.2010 09:13:15   90.179.187.xxx 811
Myslím Full HD 1920x1080. Nebo třeba plazmu 106cm fullHD Panasonic, která stojí 16500,-.
14.1.2010 09:21:44   93.153.6.xxx 713
přesně proto u mě Eyefinity ztrácí smysl...dokud tu nebudou monitory bez rámečků tak pro mě furt bude lepší koupit 108' telku za 20k než 3 monitory za 80k
14.1.2010 13:10:36   213.220.198.xxx 47
ja obecne nechapu v cem je eyefinity ci jak odlisny od zavedenyho reseni se SLI/CF, ty snad neumi provozovat 3 monitory naraz?
14.1.2010 10:57:17   88.208.87.xxx 162
Protože na TV máš obvykle 1920*1080 a takhle uvidíš 3x tolik pixelů.
14.1.2010 12:50:43   90.179.187.xxx 615
A na co ti 3x tolik pixelů? Kromě toho že to je náročné na grafiku? 1920x1080 4AA nebo 8AA, musí být obraz kvalitnější než 3x tolik pixelů?
14.1.2010 12:56:45   90.179.187.xxx 153
Jediné využití vidím na práci CAD, atd.. Kde si na jeden monitor dám výkres, na drůhý panel s nástroji a třetí třeba Outlook nebo firefox, nebo když budu potřebovat roztáhnu si výkres na tři nebo více monitorů. Ale na hry, nechapu přoc? I když se budou výrabět monitory bez rámečku.
14.1.2010 13:20:52   213.220.198.xxx 95
presny, a na to Ti staci druha grafika byt treba do PCIcka...a nemusi se to uvadet jako hustodemonska technologie, tak jak je tohle vsude propagovano
14.1.2010 15:36:13   147.32.122.xxx 152
No a takhle ti staci jedna, a az bude na trhu Six Eyefinity, tak ti na 6 monitoru bude stacit stale jedna grafika... uz vidis ten rozdil? 2 grafiky x 1 grafika (tj. nizsi cena a nizsi spotreba). Tahle hustodemonska technologie je z jednou velkych prednosti drahych profi Matrox grafickych karet, to ze to ATI bude nabizet za lidskou cenu je ohromne plus, to ze ty to nechapes z toho nedela o nic mensi vec.
14.1.2010 15:52:34   213.220.198.xxx 49
chapu, a stojim si za tim ze je to prehypovano, 3-6 monitoru vyuzije jeden clovek z tisicovky, z ktery si o tom ovsem kazdej nepovinne precte z kazdyho druhyho slajdu k petkovejm radeonum. Dve grafiky nemusej byt nutne drazsi ani s vyssim odberem nez jedna. tot vse
14.1.2010 14:52:18   82.114.222.xxx 64
Pokud budeš na ty 3 monitory poušťed jen klasický výhled dopředu pak samozřejmě stačí jen jedna rovná obrazovka. Ale když budeš chtít třeba výhled z bočních okýnek auta. Pořád lepší než ten monitor do půlkruhu.
14.1.2010 15:20:27   88.103.177.xxx 513
Pokud budu chtít trochu prostorového zobrazení nepořídím si tři monitory, ale Nvidia 3D Vision.
14.1.2010 15:31:39   88.103.177.xxx 817
Panebože až teď jsem si všiml té ankety. Takže podle vás je lepší tři monitory min za 30 000,- než Nvidia 3D Vision za 11 000,- (brýle a monitor). 3D Vision jsem na vlastní oči neviděl (zkoušel jsem VIDIA 3D Vision™ Discover), ale chodím do Cinestaru na 3D filmy, a jestli se 3D Vision trochu přiblíží tomu kinu, tak nechápu jak můžete tak blbě hlasovat. Až se začnou prodávat 120Hz LCD TV s úhlopříčkou 105cm a více tak to teprve bude to pravé. Ale tři monitory jsem si k PC mohl připojit už min. 3-4 roky zpět.
14.1.2010 15:33:29   147.32.122.xxx 173
Zamenujes iluzi 3D obrazu za prostorovy vyhled. Jablka a hrusky.
14.1.2010 09:23:19   192.44.136.xxx 40
Skoda ze widescreengaming tu testovane este nebolo predtym (mozno ze si to iba nepamatam).
Su tu aj ine varianty. Mohli by ste pripravit clanok a +/- vsetkych.

Ja mam doma HD5750 s GF7300(pciex1 mod) na 2x17"CRT a 1x24"LCD. Pouzivam to na LFS a RBR. Nepouzivam Eyefinity. Bolo lahsie si kupit este jeden stary monitor a pohrat si s softth od kegetys. Lacne a sikovne riesenie.

Pcie1x mod: http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=88791
14.1.2010 10:50:30   213.211.33.xxx 150
Tahle věta mě dostala:
"Myslím, že by si Radeon a tři monitory poté mohl koupit i Radek Hulán, typický to zástupce cílové skupiny pro Eyefinity."

Myslím že zmíněný člověk považuje produkty AMD za vhodné pro uhrovité puberťáky, takže to s tou cílovou skoupinou nebude tak horké
14.1.2010 10:56:22   88.208.87.xxx 71
Umí Eyefinity kompenzovat rámečky LCD tak, že by prostě kus obrazu vynechalo a obraz by pak byl jako kdybych se díval přes mříže ? Zvláště do her by to bylo takhle vhodnější, protože by se nenarušoval prostor.
14.1.2010 15:38:29   147.32.122.xxx 52
Umi nebo by melo umet (mozna na tom teprve pracujou v driverech) ted si nejsem uplne jisty, ale jinak ano... je to vec, ktera se k Eyefinity vaze.
14.1.2010 11:05:30   146.102.50.xxx 32
rnb napsal:
Umí Eyefinity kompenzovat rámečky LCD tak, že by prostě kus obrazu vynechalo a obraz by pak byl jako kdybych se díval přes mříže ? Zvláště do her by to bylo takhle vhodnější, protože by se nenarušoval prostor.

nebo naopak....by ti to uřízlo mušku atp...a pak bys netrefil ani vrata od stodoly ;-)(v případě FPS)...tadyto řešení by podle mě nebylo ideální....zvlášť, když to není zas tak výrazné "narušení prostoru" a je spousta jinejch vlivů, které zkreslujou ten obraz víc ... ;-)
14.1.2010 15:51:03   88.208.87.xxx 61
V mé oblíbené hře je muška přesně uprostřed obrazu a dále jsou hry, kde muška není vůbec.
14.1.2010 11:15:48   192.44.136.xxx 50
rnb napsal:
Umí Eyefinity kompenzovat rámečky LCD tak, že by prostě kus obrazu vynechalo a obraz by pak byl jako kdybych se díval přes mříže ? Zvláště do her by to bylo takhle vhodnější, protože by se nenarušoval prostor.


Ty asi mas na mysli "bezel management". Nuz zatial toto Eyefinity nevie, ale maju to plane riesit. Bezel management funguje na digital th2go od matroxu a na SoftTH od Kegetys.

check: youtube.com/watch?v=ZxRRA-aGHBI
14.1.2010 15:46:57   88.208.87.xxx 20
Jo to je přesně ono, díky.
14.1.2010 11:19:14   93.91.49.xxx 60
V tom výčtu testovanejch her se mi fakt líbí ten Fallout 2 Nevím, jestli bych to chtěl vůbec vidět.
14.1.2010 11:47:37   89.24.234.xxx 90
jumpEEEr napsal:
přesně proto u mě Eyefinity ztrácí smysl...dokud tu nebudou monitory bez rámečků tak pro mě furt bude lepší koupit 108' telku za 20k než 3 monitory za 80k


U her to tak samozrejme je. Ikdyz i tady si dokazu predstavit vyjimky. Na praci je to ale jednoznacne skvele reseni. Obrovske tabulky, spousty otevrenych dokumentu vedle sebe. Kdo jednou zkusi, nechce jinak. Ani ty ramecky moc neprekazi. Na praci neni televize uplne vhodna z duvodu rozliseni. Ty pixely jsou proste obrovske a navic tu televizi clovek neohne, kdezto monitory lze natocit tak, aby vsechny smerovali k uzivateli.
14.1.2010 12:01:04   80.87.222.xxx 15
Nepaci sa mi ako ATI (AMD) mierne zavadza s tymi prezentacnymi screenmi, kde maju ramceky v mieste stratu monitorov sirku 1x (akoby ramceky splynuli). Ako je vsak na realnej fotke vidiet (napr. ta s Flashpointom), ramceky zaberaju sirku 2x, co je naozaj hnusne. Keby naozaj zaberali iba 1x ako napr. na tom screene s DIRTom, bolo by to uz velmi prijatelne.
14.1.2010 13:33:40   213.29.21.xxx 60
greybear napsal:
Vola sa to Field Of View a vacsinou sa to da vyriesiť nastavenim parametra FOV niekde v ini subore hry. Podrobne sa tym zaobera widescreengamingforum.com, tam sa riesila podpora extremnych rozliseni. Hlavne pre Matrix Triple Head co bolo vlastne velmi podobne riesenie vo vysledku ako Infinity už pred pár rokmi. Akurát to stálo tolko ako jeden dnešný radeon. Ešte niečo, ideálne by na takého hranie boli napríklad 3x19 LCD 4:3 s celkový rozlíšením 3840x1024, zohnat 3xLCD s 1600x1200 uz nevidím reálne.


Přesně tak. Toto mě napadlo hned při dementování recenzentem špatného širokoúhlého vzhledu. Po změně rozlišení to chtělo také upravit FOV v dané hře. Na to recenzent asi ani nepomyslel.
14.1.2010 16:39:40   81.90.161.xxx 50
Mám v pc ATI v5700 fireGL s jedním DVI a 2 DisplayPort tak mi to nedá. Podporuje také Eyeinfinity?
14.1.2010 17:14:43   62.209.222.xxx 50
Citace:
"Ačkoliv se s Eyefinity kvůli rámečkům v praxi nedá pracovat jako s jedním velkým panelem, jsou jeho možnosti obrovské."

Ale dá. Já používám běžně Excelovou tabulku roztáhlou na 2 monitory. Chce to jen udržovat kraj buněk na přechodu rámečků.
14.1.2010 18:38:41   213.220.230.xxx 20
Já dva monitory využívám bez nějakého Eyefinity
A tedy spojovat je na jeden vy se mi nechtělo...ty rámečky jsou hrozná prasárna i na ploše a v Excelu nebo Wordu...ve hrách a filmech budou ještě větší...je dobře, že s tím AMD přišlo, a nyní i že nVidia bude podporovat 3D na třech monitorech, ale dokud se nebudou dělat hry, které se s tím poperou a potřebné monitory, tak je to skoro k ničemu a všechno kolem je jen neskutečný hype.
Až bude u her si člověk moci zadat jaký chce FOV, poměr strana a rozlišení, poštelovat 3D nastavení a nebudou mu překážet rámečky, tak pak budu souhlasit, že to jsou revoluční technologie, zatím je to jen takový prototyp
14.1.2010 19:33:14   94.241.70.xxx 40
jak je možné, že Nova má ve svém newsroomu stěnu o desítkách lcd /či plazma?/ pamelů bez rámečků Případně jakou technologii používali dosavaď když Eyefinity neexistovalo Dík
14.1.2010 22:02:42   88.100.230.xxx 60
Mají rámečky, ale jsou jenom pár milimetrů široký. Oni totiž používají průmyslové LCD PANELY. Je to to samý jako LCD monitor, akorát si ho představte bez toho fajnovýho plastu okolo a přizpůsobenou skořepinu kolem LCD.
15.1.2010 06:56:44   195.113.135.xxx 40
Zajímalo by mne, jak by tato technilogie vypadala za pomocí projektorů. Eliminace rámečků by byla úplná
18.1.2010 14:08:19   62.209.192.xxx 12
no tak jeste sehnat projektor na takovyhle rozliseni, nejsem si jistej ale videl sem zatim nejvic fullHD a vic ani tuk
15.1.2010 07:09:31   195.113.135.xxx 30
Zajímalo by mne, jak by tato technilogie vypadala za pomocí projektorů. Eliminace rámečků by byla úplná, a úhlopříčka se spotřebou obrovské Pokud by se někdo pustil do podobného projektu, 3, 6 či 24 projektorů, jistě by byla spousta zájemců ohledně výsledků. Už aby byly levné a dostupné OLED.
15.1.2010 09:23:17   213.220.230.xxx 10
Myslím, že něco podobného prezentovala nVidia na to své 3D Vision Surround, nebo jak tomu nadává, na třech projektorech, byl tam docela problém s překryvem okrajů...
Bude to chtít nějaké rozkládací a skládácí obrazovky, pak to bude vypadat jako jedna velká:-)
15.1.2010 19:14:53   195.168.126.xxx 41
K tým rámčekom na ktoré sa tu všetci sťažujú, ja by som to až tak čierne nevidel, v aute máte stlpiky karosérie, v lietadle rám kabíny a nikomu to nevadí, ramčeky monitorom fungujú podobne, človek si zvykne a ked potrebuje vidiet za rámček, proste pohne myšou alebo veselou tyčkou
Určite to nie je na všetky typy hier, ale na autá, letecké simulátory a aj FPS je to super proste mám výhľad aj do strán. Osobne z toho mám lepší zážitok ako z dnes toľko propagovaného pseudo 3D. Z tých červeno modrých mazaníc sa mi robí zle aj v kine. Imax tieť nič moc väčšinou mám pocit že je to znásilnenie očí.
Podstatne radšej by som videl keby konečne firmy venovali energiu na vývoj poriadnych okuliarov, predsa dnes dať dokopy dva poriadne OLED display plus snímač pohybu ako je TrackIR by nemal byť až taký problém, proste niečo ako bola svojo času VFX helma. Do toho doplniť 3D by už bola malina.
16.1.2010 15:53:15   89.102.10.xxx 12
"Co se hrou udělalo toto rozlišení lze jen těžko nějak smysluplně popsat, posuďte sami." ....no tak z téhle věty úplně nemůžu, málem jsem se sesunul smíchy ze židle xD. Jinak velmi pěkný a podařený článek....
24.1.2010 13:32:18   90.177.74.xxx 22
stačila by na hraní SAPPHIRE HD 5850, 1GB DDR5 aby se rozjeli 3 monitory?

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

102 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 47.8Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.