Thrustmaster Pendular Rudder – kovářské veledílo | Kapitola 2
Seznam kapitol
Dnes se v testu podíváme na něco skutečně speciálního. Na to, aby si člověk pořídil k počítači letecké pedály v ceně ojeté Felicie, musí být tak trochu blázen. Ale Thrustmaster má nás, blázny, naštěstí rád, a tak nám podobné specialitky čas od času dopřeje.
Na počátku (ne)byl Flyer 1
Historie moderního letectví, tedy snahy dostat na nebe předměty těžší vzduchu, sahá do hloubi 19. století. Zpočátku letouny měly jen křídlo a horizontální stabilizátor. Později aviatičtí průkopníci zjistili, že je vhodné na stroj umístit i nějakou formu vertikálního stabilizátoru, který umravňoval ona zosobnění leteckého nadšení v horizontální rovině. A ještě o něco později (vlastně jen docela krátce před vzletem Flyeru 1) chytré hlavy zjistily, že je možné na stabilizátor umístit kormidlo a přidat tak do řízení další osu. A jsme u jádra věci: Pedály v letadle slouží primárně k ovládání kormidla na směrovém stabilizátoru. Pokud pilot sešlápne nohou pravý pedál, tak se kormidlo vychýlí vpravo a celé letadlo začne zatáčet směrem doprava. Zároveň aerodynamické síly zajistí, že stroj začne i klonit. Tak moment! Pozorný čtenář už tuší. Neklonilo letadlo i vychýlení kniplu? Přesně tak. Jenže zatímco kloněním kniplu stroj začne primárně klonit a až v důsledku „trochu“ zatáčet, tak vykopnutím nohy začne primárně zatáčet a až sekundárně „trochu“ klonit.
Jen koordinací nohou a rukou může pilot svůj stroj řídit skutečně jemně a přesně. Ano, během dlouhého letu k cíli sice může aviatik dát svým nohám odpočinout a stroj ovládat více či méně čistě jen rukama, ale jakmile přijde boj, potřeba jakékoliv jemnější pilotáže, nebo třeba vzlet a přistání, bude nohama často dosti zuřivě kopat.
Nohama pilot dolaďuje čistotu zatáčky. Udržuje tzv. kuličku uprostřed své dráhy, čímž zajistí optimální obtékání letadla. Vyrovnává moment vzniklý otáčením vrtule. Uvádí letadlo do vývrtky a zase ho z ní vyvádí ven. Na zemi řídí zatáčení. Při cílení jemně dolaďuje pozici nepřítele v reflexním zaměřovači, aby v kritickou chvíli stiskl spouště svých zbraní. Prostě a jednoduše pedály jsou kriticky důležité pro plnohodnotné řízení jakéhokoliv letadla. A ještě jedno vysvětlení na závěr: Zatímco automobilové pedály tisknete nezávisle na sobě a můžete tak sešlápnout všechny tři najednou, tak ty letecké chodí proti sobě. Pokud vyšlápnete pravý, tak levý naopak ustupuje vzad a naopak.