Hlavní stránka Hardware Klávesnice, myši, joy Headtracking: jak se rozhlížet virtuální realitě navzdory
Headtracking: jak se rozhlížet virtuální realitě navzdory
autor: Jan "Fucida" Schrenk , publikováno 14.2.2018
Headtracking: jak se rozhlížet virtuální realitě navzdory

V herním světě máme několik jistot. Na ovládání stříleček jen těžko vymyslíme něco efektivnějšího než myš. Vysoká FPS nikdy nebudou na škodu. A budoucnost patří virtuální realitě. Jenže my zatím žijeme tak nějak… ehm… dnes. Jestli vám současné brýle pro VR nevyhovují, je jiná možnost, jak se ve hrách rozhlížet pohybem hlavy…


Jak se s tím jezdí či létá?

Ten sraz virtuálních letců kdesi na severní Moravě nebude nikdy zapomenut. Nebylo to jen kvůli tomu, že Dazz usnul ve skříni na oblečení a půl dne pak chodil s ramínkem na šaty otisknutým na obličeji. Není to ani kvůli tomu, že velký Jígr chrápal tak, že jsme nemohli spát ani o neuvěřitelné tři stěny dále. A není to ani kvůli obligátním desítkám litrů tvrdého alkoholu, které jsme tam požili. Nezapomenutelné bylo především to, že právě tam většina z nás poprvé vyzkoušela TrackIR. Zvyknout si na něj před zraky desítek dalších kluků bylo extrémní a mě tato první zkušenost jednoznačně odradila. Absolutně jsem nedokázal koordinovat pohyb očí a hlavy poněkud nezvyklým způsobem. Bylo těžké se najednou za kniplem divoce nekroutit a vůbec přestat dělat nepřístojnosti. Až o řadu let později jsem dal celé věci šanci, vylomil onen zmíněný IR filtr a postavil si Freetrack. No a znovu následovala ne úplně dobrá skutečnost, která neodpovídala mým tehdejším schopnostem při rozhlížení se „prsty po numerické klávesnici“. Utekla další voda, příchod podpory tzv. 6DOF (6 degrees of freedom – pohyb ve všech šesti osách) do mého oblíbeného Šturmoviku a já tehdy už najisto kupoval TrackIR s tím, že se to prostě musím naučit, protože na klávesnici se v šesti osách rozhlížet aspoň trošku ergonomicky nedalo.

Začátky s TIRem byly krušné. Sestřelů ubylo, ale zase jsem pocítil silnější atmosféru. On ten pocit, kdy se za stolem přikrčíte stejně, jako váš virtuální panák na monitoru a přikloníte tak svou hlavu blíže k zaměřovači, tak tenhle pocit je vážně velmi silný. Na TrackIR jsem si zvykal dlouho. Podobnou jistotu jako s prsty jsem ve výkonovém online létání začal cítit po více než roce. Přesto jsem ale investice nelitoval, protože ony pocity prostě najednou byly někde jinde. Křivky sice ještě čas od času upravuji i dnes, ale s divokým laděním prvních týdnů a měsíců se to absolutně nedá srovnat.

Po takhle dlouhé době při použití TrackIRu vůbec nevnímám, že se má reálná hlava oproti té virtuální otáčí výrazně méně. Mozek si na to prostě zvykne a je to pro vás naprosto pohodlné a hlavně přirozené. TrackIr navíc funguje perfektně, takže jej klidně jen jednou za večer po nasazení headsetu stiskem tlačítka vycentrujete a pak už se o něj vůbec nestaráte. Naprosto přirozeně budete přecházet i mezi jednotlivými podporovanými tituly a je tak jedno, z jaké éry vaše letadla pochází, nebo zda zrovna vezete v EuroTruck simulátoru náklad napříč Evropou. Stejně tak je fuk, jestli běháte v ARMA, nebo sedíte ve formuli 1. Všude vám dá TrackIR nejen náskok před ostatními, ale zaručí vám i zcela jiné vtažení do hry.

Jistě, stále je to něco jiného, než VR, jenže tady vás netrápí ani nevolnost (i když někoho občas trochu ano), ani šílená cena v kombinaci s velekrvavými HW nároky, ani dle mého názoru velmi diskutabilní zobrazovací schopnosti VR.

Proč vznikl tento článek?

Nechápejte jej jako snahu propagovat jakousi polomrtvou platformu hodící se pouze pro letecké simulátory, ale spíše jako jakési ukázání cesty pro zájemce, kterým se třeba zamlouvá myšlenka VR, ale vidí v ní stejné nedostatky, jaké cítím i já. TrackIR a především pak Opentrack/Freetrack vám doslova za pár korun poskytnou nejen silnější zážitek, ale v mnoha hrách i zajistí nemalou konkurenční výhodu. Sice se s ním budete sžívat déle, než s VR, ale domnívám se, že v současnosti se toto sžívání ještě velmi, velmi vyplatí. Protože než se VR dostane do podoby, která by se nám opravdu bez výhrad líbila, tak v potoce uteče ještě mnoho, mnoho, mnoho vody.



Tagy: freetrack  opentrack  trackir  oculus  htc vive  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
14.2.2018 10:42:59   77.111.244.xxx 101
...osobne me stve, ze se vymysleji ruzny chujoviny, ktery nejsou vubec vyladeny apod. Posledni pouzitelna technologie v tomhle ohledu je nekolik let stary 3D Vision 2 bryle od nVidie! K cemu jsou tyhle tezky, nevychytany a na HW narocny VR, kdyz je jejich vyuziti minimalni. Vcera vysel Kingdom come Deliverance a behem nekolika hodin byl na svete patch pro moje 3D bryle, takze parim na projektoru o uhlopricce 3 metry tuhle vec ve 3D a je to mazec, hlavne souboje! Ano, neotaci se se mnou svet tam kam koukam, ale to me netankuje a neobira o skvely 3D zazitek. Celkove me VR zklamalo na plne case. Moje 3D bryle vazi 50 gramu, mam podporu 600+ hernich titulu a podpora NOVYCH AAA titulu je v radech dnu (nebo hodin). Neboli me z toho hlava, nemusim mit mega drahy HW, aby to bezelo jakztakz plynule a mam 3D zazitek zadara bez priplatku za VR verzi?! Kdo neveri at jde na http://helixmod.blogspot.com a pote na ebay a poridi si bryle s monitorem/projektorem za par supu...
14.2.2018 10:47:45   77.111.244.xxx 40
+ zde je zmineny patch a dalsi veci v progressu.. https://forums.geforce.com/default/board/49/3d-vision/

Jinak koho by to zajimalo. Naklady na 3D bryle od Nvidie + 3D FullHD projektoru byly celkem krasnych 8000 Kc! ;-) Sice starsi veci, ale staci to pro porovnani cen s VR, nehlede na to, ze projektor najde vic vyuziti nez nejaky VR, ktery v jeden moment pouziva jeden clovek...
14.2.2018 12:13:59   188.120.207.xxx 43
V podstate souhlas, akorat cena slusneho projektoru (pokud nechcete starou polovypalenou sunku) je uplne v jine relaci.
16.2.2018 08:50:20   77.111.244.xxx 10
Ta vypalena sunka, kterou jsem koupil stala 5000 Kc a lampa mela najeto jen 650 hodin! Projektor je FullHD + podpora 3D. Cena v obchode cca 3x nasobek. Ano, mam to bez zaruky, ale za ty penize me to netankuje.
16.2.2018 13:27:27   84.242.67.xxx 00
Taky jsem to měl podobně, akorát bez 3D, pak jsem si pořídil z druhý ruky za 20k JVC LCOS a je to úplně někde jinde, černá je tam černá a kontrast jak prase, skus si to u svýho, zatemni mistnost, pusť černou plochu a strč do dráhy projektoru ruku, pokud je kvalitní, tak nebude vidět žádný, nebo pouze minimální stín na plátně.
Jinak trackir taky používám, nemám takový prostor, abych mohl lítat na projektoru.
14.2.2018 13:52:15   91.220.237.xxx 12
Mozno sa toho dost zmenilo, ale cca 5 rokov do zadu som skusal hrat Batmana v 3D a absolutne ma to neoslovilo.
16.2.2018 08:53:23   77.111.244.xxx 00
Nechci byt skarohlid, ale 3D je opravdu dobry a zalezi hodne na kvalite podpory. Nastesti helixmod zasobuji lidi, kteri si s upravou dost vyhrajou a spousta titulu pak skvele vypada. Uprimne uz bych nikdy nehral nic ve 2D krom online strilecek apod. Vtahne vas to a zazitek ze hry je uplne nekde jinde. Dokonce me mrzi, ze jsem uz nektery hry dohral ve 2D...
14.2.2018 13:37:28   85.207.72.xxx 10
Zdravím, má tu někdo zkušenost s tvorbou freetracku? Včera mi konečně došly diody s odporem, kamerku už mám, tak snad se mi to povede rozchodit. Můžu se jen optat, jak poznám na IR diodách SHF 485P anodu od katody? Jedna nožička je delší, dle návodu asi anoda. Někde jsem ale četl, že to může být i obráceně. Pokud je zapojím naopak nebudou jen svítit nebo je rovnou pošlu do koše? Jinak jsem kamerku zkoušel ještě s facetracknoir. Naorozdíl od verze s diodama jsem musel mít v místnosti velké světlo, ale pro hraní jsem to nedokázal odladit a bylo to nepoužitelné. Má někdo zkušenosti i s tímto?
14.2.2018 13:56:53   194.39.218.xxx 20
Co jsem koukal do datasheetu, tak pokud tuhle diodu nepřipojíš přímo do zásuvky, tak bys ji propálit neměl . Prostě vyzkoušej v jakém směru bude zářit a bude to OK.

Obecně s facetrackem úplně dobrou zkušenost nikdo z mé blízkosti nezískal. Všichni používají Opetrack/Freetrack/TrackIR.
14.2.2018 16:57:01   82.202.69.xxx 10
Kde je zmínka o EDTrackeru? Je levnější a mnohem přesnější než "optické" varianty a má již dokonce i bezdrátovou verzi. Je lehonký. CO víc si přát?
14.2.2018 18:07:03   194.39.218.xxx 10
Neznal jsem, ale po chvilce gůglení se zdá, že to je jen 3DOF? Pletu se, nebo už existuje 6DOF verze?
16.2.2018 09:13:23   194.228.23.xxx 00
Má to gyroskop, ne kompas, takže ano 3DOF, tzn omezený. Někde to nevadí, někomu to může chybět. Nicméně řešení bude těžší než tři reflexní nálepky na kousku plechu jako u pasivního TIR a ten aktivní taky není nejako těžky, originál ProClip je poměrně robustní oproti některým samo domo řešením.

EDTracker má aktuálně na webu podporu 13 her, sice píší že to může fungovat se vším podporujícím TrackIR nebo FreeTrack protokol skrze OpenTrack...

Upřímně, jasně jde to, ale... na TrackIR je super to že ho člověk zastrčí do USB, nainstaluje a zapne SW a když si vystačí s default profilem, tak to vše funguje a do TrackIR programu nemusím vůbec lézt.

Navíc je to DIY
14.2.2018 17:55:49   85.10.50.xxx 00
K rastru na hranici postřehnutelnosti to budou nejméně dvě desetiletí. Uplatnění v multiplayeru ale může najít už dnes, v 6DoF indoor fps - ty dnes ale nejsou kdovíjak populární (bohužel).
18.2.2018 17:30:01   82.114.198.xxx 00
Za mě, co se VR týče, tak ikdyž jsem žádný nevyzkoušel, myslím si, že takový třeba 30" 2k monitor s TrackIR je stále lešpí, než zatím nedostatečně dokonalé VR. Problém totiž je v tom, že ne každý produkt je optimalizován pro VR, ikdyž jej podporuje. Dá se to částečně kompenzovat použitím virtuální plochy. Třeba přes program TriDef VR. Někdo tu zmiňoval 3D brýle. Jenomže s nimi se člověk nerozhlédne. Jedině opět s kombinací nějakého head trackingu. Hlavní výhodou Head trackingu pro mě je vyšší přirozenost rozhlížení, mnohem rychlejší a přesnější, než pomocí myši nebo pozičního kloboučku. Dává to tak trochu větší pocit svobody a navíc se mi díky tomu na joysticku uvolnil poziční klobouček, který nyní používám na trim. Jsou ale simulátory, kde jsem se s TrackIRem nestotožnil. Jedním z nich je FSX nebo X-plane 11, kde ve velkých orlech tento systém kvůli velikosti kokpitu moc nefunguje. Tam je podle mě mnohem lepší si před-uložit pohledy a pak se do nich prostě a jednodušše přepínat.
14.2.2018 18:20:06   93.153.15.xxx 00
Ty okamžiky zuřivosti, když není vidět za rám kabiny.
V SP IL2 to snad hra dělala schválně. Obzvláště většinu verzí FW-190 s rámem přes třetinu obrazovky jsem nerad lítal. Jakmile vstoupíš do obratové kružnice cíle, zmizí za rámem a okamžitě zahájí obrat jinam tak šikovně, že často někam zmizí. S tímhle je to paráda.
A jinak to VR, asi to jednou bude super věc. V některých případech bude problém interface.
14.2.2018 18:52:35   78.102.129.xxx 10
TIR mám ve verzi 4 již několik let pro letecké simulátory, chvíli trvalo najít si právě vhodnou míru akcelerace a mrtvé zóny ve které nereaguje.

Vřele doporučuji provozovat to s větší obrazovkou. Měl jsem 29" ultrawide a právě to držení očí na monitoru spojené s pohybem hlavy mi moc nesedělo, dal jsem na stůl 40" TV (víc se mi tam nevejde navíc na to často koukám jen ze 70-80 cm, takže ani víc není vhodné), pokud to člověk bude provozovat z krátké vzdálenosti tak ať jednoznačně volí 4k. FHD je z třičtvrtě metru fakt hrůza na té uhlopříčce. Aspoň pro simulátory to 4k není nic s čím by si karty jako GTX1080 či GTX1080Ti neporadily a vzhledem k ceně dalších doplňků k těm simulátorům to ani není, v SW do toho člověk dá mnohdy násobně více než do high end mašiny.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

18 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.