Hlavní stránka Hardware Klávesnice, myši, joy Highendové joysticky: Virpil VPC Mongoost T50 a VKB Gladiator
Highendové joysticky: Virpil VPC Mongoost T50 a VKB Gladiator
autor: Jan "Fucida" Schrenk , publikováno 29.1.2018
Highendové joysticky: Virpil VPC Mongoost T50 a VKB Gladiator

Dlouhé roky v simulátorovém světě high end představovala jediná páka. Minule recenzovaný Thrustmaster HOTAS Warthog. Jenže časy se mění a stejně, jako dochází k velkému oživení na poli samotných simulátorů, tak Prasákovi roste zdatná konkurence, třeba v podobě Virpila anebo VKB Gladiator PRO Mk.II. Uspěla? Hádejte


Dokonalá mechanika i další pasti

V balení joystick dorazí rozmontovaný. Zvlášť základna a zvlášť páka (tu je mimochodem možné připevnit pod různými směrovými úhly, takže ji můžete více či méně vybočit směrem vlevo a upravit tak její ergonomii). Na vrchní straně základny nepřehlédnete šest inbusových šroubů, které zde nejsou pro okrasu, ale pro znásobení zážitku. Již při demontáži vás pravděpodobně napadne, že jejich montáž do plastového vršku základny není ideálním řešením a že zde by se hodil kov. Když už pro nic jiného, tak proto, že se jedná o část, kterou můžete za roky používání demontovat častěji. Při pořizování fotografií do této recenze jsem si všiml, jak jsou plasty po čtvrtém rozmontování už unavené a při dotahování jsem jeden z nich utáhl natolik, že celé oplastování v daném místě ruplo a šroub se zabořil až do základny. Cynicky si říkám, že mi jich zbývá ještě pět. Prakticky ale bude potřeba vzít šrouby s širokou hlavou, které celý spodek přichytí dostatečně zeširoka, aby jim nehrozil tento osud. Nebude to tak hezké, ale bezpečné a funkční ano. Nicméně u hračky za osm litrů nic moc zjištění.

Highendové joysticky: Virpil VPC Mongoost T50 a VKB Gladiator

Po vymontování můžete lehce (!) povytáhnout střed a ten malý poklad se na vás usměje v celé kráse. Ostatně vidíte jej z okolních fotografií sami. Jak vačky, tak i pružiny jsou vyměnitelné. Pružiny ve čtyřech silách označených jako 10, 20, 30 a 40 (ke kniplu dostanete čtyřikrát od každé), vačky je pak možné namontovat dvě. Základní označená číslicí 10, druhá nese na svém rytí 30. Desítkové vačky takříkajíc „netvoří střed“ a vy při výchylce páky téměř nepoznáte, že přes něj přecházíte. Takto podobně je to i ve skutečném letadle. Tam se vám střed většinou tvoří aerodynamicky, tedy díky tlaku na kormidla. I když je pravda, že některé stroje používají i pružiny a samozřejmě existuje ohromné množství strojů, s posilovači, kde jsou síly tvořené zcela uměle. Nicméně pokud vám tato „jemná“ konfigurace nevyhovujete a střed chcete, nebo potřebujete cítit, tak jednoduše namontujete vačky druhé a získáte tak knipl se středem naopak velmi výrazným.

Highendové joysticky: Virpil VPC Mongoost T50 a VKB GladiatorHighendové joysticky: Virpil VPC Mongoost T50 a VKB GladiatorHighendové joysticky: Virpil VPC Mongoost T50 a VKB Gladiator

Pokud máte zájem, tak vám nic nebrání si na každou osu umístit různou pružinu a dosáhnout tak různé tuhosti na výškovce a na křidélkách. Například oba hlavní stíhací typy Luftwaffe, tedy Messerschmitt Bf 109 i Focke-Wulf Fw 190, vykazovaly výrazně nižší síly na křidélkách než na výškovce. Podobně můžete uvažovat i v tom smyslu, že si právě na výškovku dáte větší síly jednoduše z toho důvodu, abyste za páku příliš netrhli a svému křídlu tak buď neutrhli proudění, nebo – pokud byste letěli příliš rychle, tak abyste svému stroji neurvali celé křídlo.

Highendové joysticky: Virpil VPC Mongoost T50 a VKB Gladiator

Přestože jsem mechanikou Gladiatoru v principu nadšen, další negativní poznámku s ní související si odpustit nemohu. Vodiče, které základnu a páku spojují, jsou opravdu velmi krátké. Není asi potřeba si příliš domýšlet, co by se téhle extrémně drahé páce stalo, pokud byste si při výměně pružin a vaček nepočínali v rukavičkách, ale zatáhli za ni více, než by bylo zdrávo. Pokud je jejich délka důsledkem šetření, pak tohle ušetření dvou centů proběhlo na ne příliš vhodném místě.

Vzhůru!

Jak se s tím ale opravdu létá? Hodně jinak než s čímkoliv, co jsem kdy držel. Extrémní lehkost okolo středu, nádherně vyrovnané síly, absolutní plynulost, přesnost. Na druhou stranu ergonomie je všechno, jen ne úplně dokonalá. Ač je hmotnost základny solidní, tak by při použití nejtužších pružin nevadilo mít základnu ještě o půl kila těžší. Takhle může mít tendenci při prudším pohybu trochu odskočit. No anebo základnu přimontujete ještě k nějaké další desce a tím hmotnost zvýšíte.

Highendové joysticky: Virpil VPC Mongoost T50 a VKB GladiatorHighendové joysticky: Virpil VPC Mongoost T50 a VKB GladiatorHighendové joysticky: Virpil VPC Mongoost T50 a VKB GladiatorHighendové joysticky: Virpil VPC Mongoost T50 a VKB Gladiator

Tak abychom to shrnuli: Musíte dávat pozor na vodiče. Musíte dávat pozor na šrouby a ideálně je vyměnit. Přední tlačítko je efektní, ale ne efektivní, ergonomie je přinejlepším průměrná a do ksichtu vám září rudá dioda. A přesto všechno jsem ani na okamžik netoužil mít na stole cokoliv jiného, než je tahle páka. Je to stylovka přesně pro fanatiky, jako jsem já. Můžeme jen doufat, že ve své třetí generaci bude již skutečně odladěná a všechna tahle ALE nebudou platit. Šťastnou ruku, hodně štěstí a čistou šestku!

                                         
Virpil VPC T-50 Mongoose
KLADY Highendové joysticky: Virpil VPC Mongoost T50 a VKB GladiatorHighendové joysticky: Virpil VPC Mongoost T50 a VKB Gladiator ZÁPORY
Vynikající mechanikaObtížné použití při instalaci na stole, nutnost konzole
Optimalizace pro instalaci v konzolích a použití s prodlouženou pákouSložitější upravování nastavení
Bezúdržbový 
Orientační cena s DPH včetně dopravy: 8500 Kč
                                          
VKB Gladiator PRO Mk.II
KLADY Highendové joysticky: Virpil VPC Mongoost T50 a VKB GladiatorHighendové joysticky: Virpil VPC Mongoost T50 a VKB Gladiator ZÁPORY
Vynikající mechanikaKrátké dráty uvnitř
Dokonalá mechanika se snadnou customizacíNevhodné šrouby a v některých místech příliš tenké plasty
Vynikající pohybErgonomie rozhodně není dokonalá
Orientační cena s DPH včetně dopravy: 8000 Kč


Tagy: joystick  simulátory  vkb  vpc  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
29.1.2018 10:19:55   62.77.119.xxx 00
Čistě ze zájmu - netestoval autor i něco pro space simy, typu E? O něčem uvažuju (asi HOTAS), ale nevím do čeho přesně jít, doma mám jen Logitech Extreme 3D Pro pro nějaké to casual lítání.
29.1.2018 11:16:26   195.122.195.xxx 00
Osobně s tím nemám moc zkušenost, ale z toho, co jsem se na internetu dozvěděl, tak na vesmírné létání se spíš než HOTAS hodí 2 joysticky. Tuto možnost nabízí Vipril a Thrustmaster T16000M. Virpil je ovšem dost drahé řešení. Zapomněl jsem uvést cenu, ale kompletní balení páky, základny, nástavců, montážních konzolí, poštovného, CLO a DPH mě vyšlo na necelých 15 korun. T16000M se prodává i po jednotlivých dílech. Takže není problém zakoupit 2 páky a druhou překonfigurovat na leváka.
29.1.2018 11:18:13   195.122.195.xxx 01
Pro doplnění, zde je odkaz na ono duo od thrustmasteru:
http://www.thrustmaster.com/en_US/products/t16000m-fcs-space-sim-duo
29.1.2018 18:16:17   93.153.15.xxx 20
Opět recenze pro někoho, jako jsem já. Přečetl jsem si ji se zájmem a oběma pilotům děkuji za poznatky.
Opravdu jen škoda, že i ostatní výrobci kašlou na letce a nenabízejí FF. Ten pohyb kolem středu, v závislosti na rychlosti letu, je s FF fakt mnohem příjemnější a ať už vačky nebo pružiny a ladění horem dolem do zblbnutí, je to pořád něco, co nemá mechanicky v klacku co dělat a FF to už dávno (v minulém století) vyřešilo elegantněji.
Ale to je tak nějak: R.I.P FF.

Ovšem úvaha o znovuobnovení výroby FW a "kdy muži byli pravými muži a ženy ..." mě dostala.
29.1.2018 18:33:26   82.114.198.xxx 10
Možná, ale jenom opravdu možná se něco chystá. Ať už byl FFB jakýkoliv, nikdo jej nedokázal udělat lépe, než jaký byl v páce MS Sidewinder Force Feedback 2. Ale možná se časem snad zadaří, a něco se objeví. Jedna taková maličká firma totiž vymýšlí páku s FFB poháněnou trochu jiným principem.
https://youtu.be/X1BKkZs3DvA
29.1.2018 21:49:17   185.140.245.xxx 00
Ona je to celé taková trochu úzkoprofilová záležitost . Ale jsme s Jaromírem rádi, že se text líbil a pobavil .
1.2.2018 06:55:44   212.89.235.xxx 20
Možno na prvý pohľad, ale je nás určite dosť tých (najmä starších) ktorý nejaký joy mali/majú a nejaký simulátor raz v živote hrali a určite by si to radi skúsili znovu. Svojho času som hrával prvý Il-2 (pred tým ešte nejaké arcády), len vtedy neboli dostatočne výkonné PC až taká bežná vec. Teraz by som to skúsil znovu, len by to chcelo nejaké rady ako začať. Nenapísal by si článok ako začať, resp. čo nainštalovať a čo hrať. Kúpil som Il-1946, ale tuším že bude potrebné kopec patchov doinštalovať. Da sa niekde hrať aj multiplayer? Zišla by sa nejaká osveta.
1.2.2018 08:24:16   85.207.72.xxx 10
Osobně jsem minulý týden zakoupil přes heureku IL2 battle of Stalingrad za 399,-. Je tam omezený počet letadel oproti deluxe verzi, ale nízká cena. Když jsem vlezl na multiplayer, tak tam bylo plno lidí. 1946 je výborně popsaná na wings.net co se týče doinstalací. Na multiplayera jsem tam létal přes hyperlobby. Jinak taky osobně tápu v mnoha položkách nastavení - palivové směsi, úhel vrtule atd... Kdyby bylo někde popsáno detailně nastavení co k čemu slouží, moc bych to ocenil.
1.2.2018 10:29:37   195.122.195.xxx 00
Na to je možná lepší zajít na vwings.net nebo na mb.cz na teamspeak, kde to kluci vysvětlí. Tady v chatu je to rozhodně na vícestránkový článek. Jedině zatrousit na internet a najít si o tom nějaké informace. Nemusí to být přímo z IL2, protože tyto informace jsou více méně všeobecné pro všechny letadla s válcovými motory.
1.2.2018 10:31:23   195.122.195.xxx 00
Jenom oprava druhého odkazu: mb2.cz
1.2.2018 12:56:53   194.39.218.xxx 20
PCT není úplně web o letadlech. Čas od času tady zmínit, že se něco děje, nebo že vyšel nový joystick, to určitě není od věci. Ale extrémně úzkoprofilové články na téma "jak ukrotit letecký 12-válec" jsou už zaměřené prostě příliš jinam.

Jak naznačuje Jaromír: Centrum československého bojového virtuálního létání je na tzv. Světě virtuálních křídel, http://vwings.net (mimochodem to je taky mé dítě :-D). Případně se s dotazem můžete obrátit přímo na mě (1stclfucida -at- seznam.cz). Zvláště v případě, že byste měli zájem o online boje v řadách Luftwaffe, tak budu moc rád, když se ozvete. Ale samozřejmě jsem k dispozici i na dotazy "Co je to palivová směs a jak se správně reguluje".
1.2.2018 15:15:06   185.61.84.xxx 11
Nejdřív se musím trošku zlepšit než vlezu do online hry. Tak pokud budu mít pocit, že už by to šlo, tak se ozvu. Zatím potrénuju sólo, prostuduju web a pokusím se sestrojit si TrackIR dle Jaromírova odkazu (o tomhle jsem do teď vůbec nevěděl a moc mě to láká), díky
2.2.2018 17:02:01   93.153.15.xxx 00
Hezký a poklidný sim je i Falcon 4.0, resp. jeho vymazlenější verze od fans Falcon BMS 4.33. https://www.bmsforum.org/forum/content.php
Na Falcon 4.0 byla kdysi i knížka v češtině, včetně základů vzdušného boje a jak vůbec létat a proč to letí když to zrovna nepadá. Koukám do ní a má 346 stránek.
Pro BMS 4.33 jsou manuály v angličtině, ale spíše je to k tomu původnímu manuálu rozšíření původního starého simu o lepší možnost ovládání a přidání detailů, takže jazyk by neměl být překážkou. 3D plně klikatelný kokpit, více zbraní atd.
Grafika je taky lepší než v roce 1999 nebo kdy originál vznikl, ale samozřejmě, i kdyby se autoři stavěli na hlavu, hra je 20 let stará a grafická vylepšení mají svůj limit.
Hodně se toho nechá nastavit a může to být klidně hardcore, nebo taky jen velmi jednoduchá hra, podobná leteckému simu.
Jestli budete startovat s mrtvým letadlem, trochu si po kokpitu poklikáte, ale klidně lze startovat až z prahu dráhy kdy jsou všechny systémy už funkční. Samozřejmostí je možnost nesmrtelnosti, zjednodušeného radaru a ani nevím jaké další úlevy.
Možná pro začátečníky s něčím modernějším to může být vhodná volba.
2.2.2018 17:03:16   93.153.15.xxx 00
Pardon, to mělo být o schod dole pro luboslav101
2.2.2018 21:56:32   82.114.198.xxx 00
Na gog.com je za celkem pakatel k zakoupení francishe Falcona. V balíku je taky skvěle propracované instruktážní video o BFM, boji BVR i WVR. Jediná nevýhoda je ta, že je to anglicky.

Jiank stále je ještě funkční, ikdyž prastará a mrtvá česká stránka: www.falcon-4.com - kde jsou komplet české návody a popisky k cvičným misím ve Falconovi.
2.2.2018 07:32:47   212.89.235.xxx 10
Toto presne je potrebné, niekam nasmerovať, aby sa ľudia dozvedeli čo kúpiť, čo nainštalovať a čo je zbytočné a slepá cesta. A ké hry sa vlastne hrávajú? Il-2 ktorá verzia?
napr. o nejakom DCS:World som tu ja počul prvý krát.
Ako to vlastne funguje na WW2 leteckej scéne? lietajú sa len nejaké dogfighty/deathmatch alebo sa lietajú celé misie?
2.2.2018 08:25:23   85.207.72.xxx 10
DCS si můžeš zadarmo stáhnout na steamu. Akorát je k dispozici jen jedno letadlo, ostatní jsou pak formou placeného přídavku. Co se týče IL2, tak doporučuju pročíst vwings.net či asfaltoví holubi. Co se týče IL2 s těch novějších mám IL2 cliff of dover blitz a IL2 batle of Stalingrad. Ten Stalingrad je dle mého názoru mnohem lepší a objevil jsem tam i možnost řídit 2 tanky, ale to je jen tak na přilepšenou..
2.2.2018 13:12:02   195.122.195.xxx 10
DCS je aktuálně nejvíce "hardcore" letecký simulátor různé soudobé i historické vojenské techniky. Dá se rozdělit podle obsahu na obsah placený a zdarma a podle techniky na "moderní" a historické legendy. Ovšem na WWII souboje se podle mě stále spíše hodí IL2:BoX, protože DCS ještě stále není tak dobrý, aby dostatečně dobře nasimuloval atmosféru druhé světové války. DCS je o co nejvěrnější simulaci chování stroje, co se nejen letových vlastností týče, ale i jeho systémů, keré jsou ve většině placených addonů nasimulované do nejvyšších možných detailů. Viz třeba zde relativně krátký návod na start letounu přímé vzdušné podpory A-10C, který má "jenom" 600 stránek v manuálu: https://youtu.be/-WyYA0pjUKw
31.1.2018 14:41:47   185.61.84.xxx 10
Ahoj, pěkná recenze, teď už jen šetřit. Chtěl bych se optat, zda tu někdo má zkušenosti s trackIR. Jaký je vlastně rozdil mezi trackIR 5 a verzí pro. Že je to diodách vím, ale myslím tím v konfortu hraní a funkčnosti?
31.1.2018 17:37:28   82.114.198.xxx 10
Ahoj. Výhodou této klipsy je, že IR diody mají mnohem vyšší intenzitu jasu, než odražené záření IR diod, které jsou instalovány v kameře. Díky tomu TrackIR funguje lépe v prosluňených dnech.

A teď k tomu, na co jsi se ptal.
Ne, nijak to neomezuje. Možná jenom káblík, ale pokud máš i náhlavní soupravu na káblíku, tak ti to vadit nebude. Nevýhoda je vysoká cena. To je lepší si vyrobit vlastní, který tě nebude stát 500 korun, ale 50 korun. IR diody stojí 5kč. Potom je stačí jenom správně zapojit, připevnit k vlastnoručně vyrobenému držátku. Ideální je si je vyrobit napájené baterkou - tedy bezdrátové

Tady je návod na kopletní freetrack (alternativa TrackIR za cca 200kč), ale je tam i návod na vlastní klipsu

https://youtu.be/sUmUnXBnoaU
31.1.2018 18:57:59   194.228.76.xxx 41
Shodou okolností i na tohle téma aktuálně chystám pro PCT článek. Na Headtracking .
31.1.2018 19:45:03   93.99.78.xxx 10
Ja pouzivam EDtracker neposkytuje plnych 6 stupnov volnosti ale na druhej strane je lacny.
http://www.edtracker.co.uk/shop/products

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

24 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 11.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.