Hlavní stránka Hardware Klávesnice, myši, joy Highendové joysticky: Thrustmaster HOTAS Warthog
Highendové joysticky: Thrustmaster HOTAS Warthog
autor: Jan "Fucida" Schrenk , publikováno 24.1.2018
Highendové joysticky: Thrustmaster HOTAS Warthog

Tak jsem si koupil joystick. Ne ne ne, tohle vášnivý letec nedělá několikrát do roka, ani jednou za rok či za dva. Dobře zvolený knipl může svému majiteli vydržet pět i deset let, dobře zvolený knipl se stane pilotovou prodlouženou rukou, jeho nedílnou součástí. A stane se i hromosvodem vzteku ve chvíli, kdy se nedaří.


Pan nezničitelný

Nezničitelný joystick je oxymorón. Pokud jsem ale kdy o pochybnosti této teze vážně zapřemýšlel, tak to bylo v souvislosti s Warthogem. Tahle páka sice vyžaduje pravidelnější údržbu, čištění ne úplně šťastně řešeného kloubu, mazání tukem…a…a tak vůbec. Jenže ona je v zásadě postavena tak solidně, že nejsou žádnou výjimkou letci, kteří jej mají opravdu osm let. A pokud dodržují základní pravidlo, že kdo maže, ten jede, tak jsou velmi spokojení.

Highendové joysticky: Thrustmaster HOTAS Warthog Highendové joysticky: Thrustmaster HOTAS Warthog Highendové joysticky: Thrustmaster HOTAS Warthog

Rozborka a zborka Prasáka je jednoduchou záležitostí. Veškeré šrouby i jejich závity jsou ocelové. Absolutně tak nemáte pocit, že po pátém rozmontování se to celé rozpadne. Centrální pružina budí dojem solidnosti, nezničitelnosti a brutálního předimenzování ve srovnání s jakoukoliv pružinou, kterou jsem kdy u joysticku viděl. A mohu s potěšením podotknout, že se ke mně nedostal jediný případ vadného kousku, což je vysvědčení fenomenální.

Highendové joysticky: Thrustmaster HOTAS Warthog Highendové joysticky: Thrustmaster HOTAS Warthog Highendové joysticky: Thrustmaster HOTAS Warthog

Ano, Warthog není pro každého, je to pořád páka za cca 5000 korun (+ to samé plynovka). Ano, musíte si k němu pořídit ještě pedály, protože kniply v high-endové kategorii svorně nenabízejí twist. Jenže ano, získáte tím sice ne dokonalý kus HW, ale rozhodně takový, který k dokonalosti nemá daleko. Ovšem pokud se zrovna chystáte prodat svou Felicii, sestru, nebo ledvinu, tak ještě počkejte na druhý díl našeho vyprávění, ve kterém Prasáka vyzve na souboj východní síla v podobě Virpil VPC Mongoos a VKB Gladiator Pro.

Highendové joysticky: Thrustmaster HOTAS Warthog

                                         
Thrustmaster HOTAS Warthog
KLADY Highendové joysticky: Thrustmaster HOTAS Warthog Highendové joysticky: Thrustmaster HOTAS Warthog ZÁPORY
Téměř dokonalá replika A10CSlabší vnitřní mechanika s kulovým uložením
Set joysticku a plynové pákyNutnost pravidelné údržby a mazání
Takřka nezničitelnýBez prodloužení snad až příliš tuhý
Orientační cena s DPH: 10000 Kč


Tagy: thrustmaster  hotas  joystick  simulátory  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
24.1.2018 15:17:10   80.87.220.xxx 10
Extrémní máma by sa hodila, MFG CROSSWIND
24.1.2018 15:51:20   213.211.33.xxx 313
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
24.1.2018 17:20:17   82.114.198.xxx 80
Tento článek je o Joysticku a ne o hře. Nechápu tedy spojitost vašeho příspěvku s tímto článkem. Ale jinak, zkuste zajít na web www.mb2.cz a přihlásit se na místní teamspeak. Tam Vám kluci poradí a vše Vás naučí. Není to tak těžké, jak si myslíte. ;)
24.1.2018 18:08:51   194.228.76.xxx 60
Ono simulátorové létání má opravdu hodně podtypů, které jsou často značně odlišné. Jsou tací, kteří se virtuálně vznášejí ve větroních, další, pro které je radost programovat palubní počítače a letět 8 hodin přes oceán no a pak jiní, kteří si rádi užívají adrenalinu boje. A i ti bojoví se dělí na vrtulníkáře a letadlovce a letadlovci dále na prvoválečné, druhoválečné a poválečné. Všechno má něco do sebe.

Pokud máš létání rád a nechceš 20 minut programovat palubní počítač, zkus nějaká starší letadla, která nic takového neměla. Jsou sice poněkud pomalejší, ale koule mají také .
25.1.2018 18:52:26   85.132.203.xxx 11
Mě se právě líbí tady ty podzvukový nepřetechnizovaný kdy si pilot s letadlem může ještě dělat co chce, ale má to výkon. L-159 nebo to Prase je tak nějak akorát. S dvojplošníkem můžu lítat v google earth. Mrknu na to forum.
24.1.2018 17:23:01   185.61.84.xxx 90
Ahoj, už se těším na recenze těch dvou zbývajících. Trošku mě poslední odstavec připoměl nedávné časy, když jsem vyfasoval služební auto. Své soukromé prodal, pak jsme s manželkou jsme vzali utržený peníz, trošku si připlatili a koupili kolečkový brusle...
Jen teď už není co prodávat .
24.1.2018 19:16:57   109.81.210.xxx 33
Onu posedlost Bf-109/FW-190 nechápu. Moderní páky jsou přece jen ergonomické a tak proč se zabývat nějakými prastarými nacistickými éroplány.... Coby přiznivec světlé strany síly taky nepožaduju repliku páky z Mustanga nebo Spitfiru.Prostě jsou za zenitem...

Jsem zvědavý na recenze dvou zbývajících joyů, jestli se nepletu na ty základy jde namontovat právě páka z Hoga... ale co jsem se díval, tak jsou šíleně drahé a prakticky nedostupné... Jinak Hog je pan páka, v porovnání s Cobrou (pracující na stejném principu) je to nebe a dudy...

Horší je to s těmi simulátory...jak si povzdychl kolega, je to až moc složité.
24.1.2018 19:49:14   82.114.198.xxx 60
Je to holt simulátor. Ovládání je vlastně stejně složité, jako ve skutečném stroji. Jinak by to nemohl být simulátor. Jinak fučida skvěle odpověděl. Ve větroni nemusíte nic programovat.

Ale hádám, že zastáváte historické válečné stroje. Tam máte moc hezky na výběr prakticky ze tří možností.

Maximální možná simulace chování stroje je v DCS:World
Něco mezi je série IL-2
Spíš pro zábavu - WarThunder.

U moderních strojů je to téměř stejné.
Na prvním místě opět DCS.
Na dalším addon do DCS s názvem "Flaming Cliffs 3" nebo podle mě hodně nedoceněná hra "Strike Fighters 2"
No, a dole zase máme H.A.W.X nebo Ace Combat.

Podobně se dá vybírat i z mnoha simulátorů neválečných strojů. Jestli chete více info, nebojte se zeptat.

Vybírat je z čeho, nebojte se. ;)
24.1.2018 19:57:19   194.228.76.xxx 50
Cobra M5 a Warthog mají právě vnitřnosti zcela jiné. Warthog využívá uložení v kulovém kloubu a jedinou pružinu, jak je patrné z fotografií. Vnitřnosti Cobry jsou vidět třeba zde:

https://forum.il2sturmovik.com/uploads/monthly_09_2016/post-12288-0-70359000-1475259841.jpg

Oboje má svá pro a proti, ale citlivost pohybu páky a nezávislé síly na osách X a Y jsou paradoxně spíše na straně relativně levné Cobry. Warthog je naopak mnohem robustnější, má lepší ergonomii, ale na rozdíl od bezúdržbové Cobry je velmi vhodné jej občas vyčistit a promazat.

Kompatibilní je Virpil s Thrustmasterem (v pokračování to bude popsáno). VKB jde vlastní cestou.

No a k té fascinaci Fw 190...trošku se bojím, až v příštím díle narazíš na jeden odstavec, kde se tomuto stroji láskyplně vyznávám
24.1.2018 22:58:08   5.102.48.xxx 21
To mi nedá, protože jsou konstrukčně krásné? Bf109 již od Antonu byl vlastně první zcela moderní konstrukce natolik zdařilý, že ve službě vydržel až do roku 1965 (Buchon). Podobně Fw 190 ve své době, sice né tak dramaticky, ale na to co to éro dokázalo... Ale to přeci není o nacismu. Prostě to byl fantastickej "inženýring". Ale ono když si člověk sedne do kokpitu spita (na Maltě), je to kurva zážitek. A jistá zvědavost v tom hraje roli, jistě že. Ale osobně, je nejkrásnějším koněm MC205 Veltro. Dělm něco pro Daimler a tka jsem se zeptal, že platit nepotřebuju, že mi stačí deputát a to 605 + obal - Veltra
25.1.2018 07:44:53   194.39.218.xxx 40
"Stodevítka" byla významná především v tom, že celkem nekompromisně obětovala vlastnosti do té doby platného vnímání leteckého boje vlastnostem nového vnímání leteckého boje. A to byl celkem paradox, protože nový způsob boje ještě neexistoval a byl vyvinut právě zkušenostmi s Bf 109. Dá se říci, že Bf 109 stál na počátku úplně nové filosofie, která zůstala obecně platná vlastně dodnes.

Tou vlastností byla samozřejmě rychlost. Následující konflikt ukázal, že ten, kdo má rychlost má při vhodném využití taktiky i iniciativu. A kdo má iniciativu, tak si vybírá, kde, kdy a s kým bude bojovat. Z tohoto pohledu Bf 109 představovaly jeden z nejdůležitějších milníků leteckého boje.
25.1.2018 07:06:22   217.31.45.xxx 37
OBERMEIERA STE UZ VYHODILI Z PC TUNUNGU ?
25.1.2018 07:50:32   185.52.172.xxx 31
Ještě jste zapomněli na CH Products, např F16 Fighterstick, v ČR se prodávají
25.1.2018 08:09:26   195.122.195.xxx 41
Nemyslím si, že komerční a celkově zastaralé CH produkty patří mezi kategorii hi-end joysticků. CH se spíše pohybuje na poli průmyslu. Už jenom to, že odmítli vydat nový software a ovladače kompatibilní s Windows 10 podle mě hodně vypovídá o jejich zájmu vyrábět joysticky pro komerční odvětví.
25.1.2018 17:22:30   185.52.172.xxx 10
Měli by být kompatibilní
http://www.ch-hangar.com/hardware/ch-products-and-windows-10-compat ibility/
26.1.2018 05:17:52   195.122.195.xxx 10
Jestli je to prohlášení platné, tak to s ovladači beru zpět. Nicméně ani tak se prostě nemůže rovnat kvalitě zrecenzovaných joysticků. Už jenom kvůli takovým věcem, že namá dvojstupňovou spoušť, není modulární a hlavně ke snímání poloh používá potenciometry, které mají obecně malou přesnost a velmi krátkou životnost. Jediné plus je jeho vnitřní mechanismus, který je prakticky totožný s Ravcore Javelin.
26.1.2018 07:18:54   194.39.218.xxx 10
No, jak jsem zmínil v recenzi: Pro Cougara se vyrábí/vyráběla kompletně jiná mechanika i s Hally - není to "samodomo" řešení. Je možné se na něj dívat jak z pohledu standardní mechaniky a snímání, tak i z pohledu té upgradované.
26.1.2018 11:15:14   195.122.195.xxx 10
Shválně jsem zatrousil po internetu ohledně tohoto CH joysticku. Ano, dá se vylepšit a zaměnit potenciometry za hally, čímž se vyřeší problém s jejich opotřebením. Ovšem je zde ještě jeden problém. Původní A/D převodník má rozlišení pouze 8 bitů na každou osu, což je na dnešní poměry strašně málo. Bylo by třeba vyměnit celou řídící jednotku za jiný mikrořadič, jako je Mjoy nebo Atmega, aby se dalo využít plného potenciálu hallů.
25.1.2018 13:47:02   62.209.192.xxx 60
Vlastním HOTAS Cougar již asi 15 let, kdy jsem ho koupil za 5k z druhé ruky. Odlétal jsem s ním stovky hodin převážně ve Falcon 4.0, později v IL-2. Teď už mě na něj sedá spíše prach a jen občas ho opráším s dětmi ve Wings of Pray. Stále funguje spolehlivě, jen musím aplikovat ruční kalibraci. Je pravda, že je hodně tuhý a citlivost je horší, ale zvykl jsem si. Je legrace sledovat moje předškolní děti, jak musí knipl držet oběma rukama, aby s ním vůbec pohli. Ale už teď jsou pobláznění do létání (létám reálně i na větroních). Tak Cougera třeba využijí ještě i oni.
25.1.2018 16:46:17   93.153.15.xxx 10
Nedávno jsem si pořídil nové pedály a i když mám na joy možnost ovládání plynu, přemýšlím na plynovkou.
Lze Thrustmaster TWCS Throttle libovolně kombinovat i s nářadím od jiných výrobců, nebo to funguje pouze třeba s 16000?
25.1.2018 19:35:59   194.228.76.xxx 20
Funguje to s čímkoliv, má to samostatný USB kabel.
26.1.2018 10:01:49   195.212.29.xxx 10
Ahoj, trošku to bude mimo téma, já vím, ale třeba mi poradíte. Po nějaké době hraní WOWP a WT jsem si říkal, že bych vyzkoušel nějaký simulátor. Měl by někdo z vás doporučení, jakým simulátorem začít (nikdy jsem simulátor přímo nehrál) a jaký entry model joysticku použít? Nechci samozřejmě kupovat joystick za 10.000, když nevím, zda mne to bude bavit. Díky.
26.1.2018 10:24:38   194.39.218.xxx 10
Podle toho, co jsi dosud zkoušel, máš asi blízko k druhé světové?

Ono druhoválečných simulátorů zase není tolik. No a ty hardcore jsou jen tři. Obecně ti doporučím IL-2: Battle of "něco". Jedná se o platformu, kde se válčí zatím jen na východní frontě, ale již v průběhu tohoto roku začnou postupně přibývat západní letadla a pak i bojiště v oblasti Beneluxu. V současnosti nejkomplexnější simulátor. Letové modely a atmosféra letu a boje je perfektní. Některé procesy jsou zdravě zjednodušené, obsluha radiostanic, automatizace například startování motoru (kdy stiskneš tlačítko a celá sekvence už pak cca během minuty proběhne automaticky až po nahození motoru), odjišťování zbraní... Jinak je to ale čistokrevný hardcore simulátor se všemi krásami a omezeními s tím spojenými.

Jako univerzální Entry joystick doporučím Thrustmaster T16000. Dobrá ergonomie, perfektní bezkontaktní snímače, solidní životnost. Jako alternativy Cobra M5 a Ravcore Javelin (ten v ČR distribuuje výhradně CZC).

Když budeš mít nějaké dotazy, tak mi klidně napiš na mail 1stclfucida na seznamu, případně mrkni na české simulátorové druhoválečné centrum vwings.net.
26.1.2018 12:10:11   195.212.29.xxx 10
Děkuji, ten Thurstmaster je v hledáčku, tak to jsem trefil snad dobře. IL-2 jsem chtěl pořídit jako první, přišel mi nejrozumnější, tak jsem se taky snad trefil dobře. Kdyby něco, tak napíšu a moc děkuji
26.1.2018 12:17:38   194.39.218.xxx 20
Nz

U IL-2 "Battle of Cokoliv" je jen potřeba trochu brát zřetel na to Cokoliv. V současnosti vyšly "Stalingrad", "Moskva" a cca do měsíce vyjde "Kubáň". Právě tou se uzavře první éra tohohle simulátoru a konečně bude dokončená offline kampaň do finální podoby, v jaké byla slibována původně. Ale všechno je to jedna platforma, ve které si dokupováním těchto licencí jen odemykáš další a další obsah. Jo, vyjde to na dost peněz :-/

Sám bych asi nejvíce doporučil zakoupit Kubáň, nejkrásnější bojiště a nejpestřejší letadla. Případně Stalingrad a jako poslední prioritu bych bral Moskvu. Ale když tě to chytne, tak stejně brzy budeš mít všechno
26.1.2018 12:47:23   195.212.29.xxx 10
No ještě schválně dotaz, protože tebe to evidentně chytlo, hraješ to jen na joysticku a nebo už jsi ve vyšším levelu další páky, pedálů a podobně?
26.1.2018 12:51:08   194.39.218.xxx 30
Létám odnepaměti, z toho online 17 let

Mám joystick, plynovku, pedály, TrackIR (snímač pohybu hlavy) a vedle kokpitu obrázek Waltera Nowotnyho
26.1.2018 17:24:22   185.61.84.xxx 00
Ahoj, nedávno jsem brouzdal po netu a hledal nějaké srovnání pedálů u nás na trhu. Našel jsem něco od saiteku, thrustmasteru a CH produktu. Na ně by se také nějaká recenze hodila...
26.1.2018 18:00:27   82.114.198.xxx 10
Jo, to jsou běžně dostupné pedály. Mezi ně taky patří pedály od Thrustmasteru. Potom jsou ještě pedály dělané na zakázku. Třeba Happyho pedály nebo MFG Crosswind. Ty mají výhodu v tom, že používají bezkontaktní senzory. Firma VKB také vyrábí pedály. Pedály se většinou liší ve stejných věcech, jako joysticky. Tedy v ergonomii, v použitém materiálu, způsobu snímání polohy, vysťřeďovacím mechanismu a v pohybu po přímce nebo po kružnici.
26.1.2018 18:57:15   194.228.76.xxx 00
Hmm, letecké pedály jsou dost obskurní záležitostí, ale vlastně proč ne . Někam si tu myšlenku založím a až zase na PCT padne tak silná okurková sezóna, že i po leteckých pedálech bude poptávka, tak to napíšu .
26.1.2018 21:07:05   185.61.84.xxx 00
Mě by se to celkem hodilo. Pokud něco sepíšeš, určitě kliknu na přidat premie 0,50 kč...
26.1.2018 21:28:15   82.114.198.xxx 00
Meh, tohle se nedělá pro peníze. ;)
26.1.2018 21:33:13   185.61.84.xxx 00
no pokusil jsem se o vtip, ale asi ne moc obratně
26.1.2018 21:41:38   82.114.198.xxx 00
To je spíš moje chyba.
27.1.2018 13:17:13   185.61.84.xxx 00
Každopádně díky za tipy, Happyho pedály vypadají jako zajímavá věcička.
26.1.2018 17:56:35   93.153.15.xxx 00
Jako kluk jsem četl příběhy a knížky. Samozřejmě Nebeští jezdci, Jak se plaší smrt, Velký cirkus, knížky od Fajtla atd.
Tak nějak jsem si myslel, že ti nejlepší přežili, protože byli nejlepší.
Až později, třeba v IL2 jsem pochopil, že to samozřejmě bylo o nějakých zkušenostech a umu, ale to nejdůležitější bylo "jen" štěstí. Často jen tak letíš a pink, jedna kulka nebo srážka a tma. A to je jenom hra, která se se skutečností nedá vůbec srovnat.
Když byl někdo desetkrát sestřelen a přežil, měl prostě kliku. Mnozí potencialně mnohem lepší letci padli při prvním letu a nedostali šanci.
A mohl bys v připravované sérii článků ukázat svůj kokpit. Co v něm máš a jaký je důvod a tak. Nebo je to vojenské tajemství a nepřítel ho nesmí vidět?
26.1.2018 18:55:15   194.228.76.xxx 10
To, jak přemýšlíš o talentu a smrti dříve, než se stihl projevit, je divočina . Ale já přemýšlel úplně stejně, když jsem si říkal, jestli při stejných výchozích podmínkách bych náhodou nebyl lepší, než Schumacher a že se to nešťastnou shodou okolností svět nikdy nedozví . Ale jsem prej obstojnej skladník

Ad cockpity) Jo, to v tomhle už mě naťukával Vašek Vlček, jestli bych něco takového nechtěl sepsat Můj kokpit je ale krajně nudný, vím o mnohem mnohem zajímavějších. Nicméně je to v mém dlouhodobém plánu seriálu: Ze života exhibujícího letce

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

32 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 16Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.