Jak vzniká herní myš? 3D tisk a další moderna v akci | Kapitola 3
Seznam kapitol
Navrhnout herní myš, která bude mít světový úspěch – to zní jako nemožný úkol. Ale kdepak, Mionix se dokázal prosadit mezi silnou konkurencí i přesto, že má jen šest zaměstnanců! Jak se jim podařilo vyrobit hned několik úspěšných herních myší a další periferie? My detaily ze zákulisí známe a dnes se s vámi o ně podělíme.
Už víme, čeho chceme dosáhnout a kterým směrem se ubíráme. Co dál? Vzhůru na první návrhy nové myši. Vzhled, tvar a s ním spojená ergonomie jsou jedny z klíčových vlastností myši, možná i ty nejvýznamnější. Začne se tedy skicami „hrubého“ tvaru, které jsou postupně vyhodnocovány a zdokonalovány. To ale nejde dělat donekonečna, v určitém bodě tohoto kreativního procesu je potřeba reálně ověřit navržený design.
Zde nastupuje výroba prvního prototypu, který má k myši hodně daleko, ale poskytne první fyzickou odezvu. Tento prototyp lidé z Mionixu vyrábí z polystyrenu. Je to ruční výroba, která není dokonalá, ale v této fázi stačí. Prvním krokem je vyříznutí předo-zadního profilu pomocí odporového drátu, který polystyrenem projde jako horký nůž máslem (doslova).
Když je tento profil hotový, nastává ta obtížnější část: tvarování myši po jejích stranách. Opět je použit odporový drát pro snadné odřezávání materiálu a dosažení požadovaného tvaru. Výsledek může vypadat až ošklivě nebo hrubě, ale to je jen základ.
Hurá. Máme fyzický model myši. Jak poznáme, že (ne)jde o dobrý tvar? Vezmeme ji do ruky. A co když nesedí? Tady nastává další zajímavá fáze. Abychom přesně poznali, kde a jak moc myš sedí nebo nesedí v ruce, využijeme barvu. Například na tenkou rukavici naneseme barvu a myš uchopíme. Na místech dotyku se barva obtiskne, tam kde se ruka nedotýká se ani barva nenanese. V místech, kde myš tlačí do ruky, bude naneseno více barvy.
Podle výsledků předchozího kroku barvení a dalších testů můžeme postupně tvar myši zdokonalovat. Někdy stačí upravit jen samotný polystyrenový prototyp, jindy je potřeba vyrobit nový. Počet těchto opakování – iterací může být ve stovkách, než je dosaženo dobrého tvaru.