Saitek X65F Combat Control System – létání bez hranic |
autor: Jan Štěpánek , publikováno 9.8.2010 |
Seznam kapitol |
---|
1. Joystick? Saitek! |
2. Pákový ovladač – co to je? |
3. Trocha historie |
4. X65f - jaký je? |
5. Throttle unit (plynový ovladač) |
6. Samotná páka |
7. Praxe |
8. Závěrečné hodnocení |
Dnešní článek bude pravděpodobně určen především nadšencům vyznávajícím letecké simulátory. Máme tu totiž snad nejvyšší model herního ovladače pro tento segment her od společnosti Saitek – X65F. Co tento velmi zajímavý, i když cenově dost nákladný set umí a neumí? To si ukážeme v dnešním článku. Tedy vítejte v kokpitu!
Já se tímto omlouvám společnosti Saitek, jelikož v úvodu, kdy jsem tento produkt do ruky dostal, byl jsem k němu opravdu velmi skeptický a superlativy typu „revoluční“ jsem opravdu přiřazoval spíše marketingovému oddělení. Nicméně po seznámení se s produktem a po několika hodinách hraní a zvykání si na odlišné ovládání mohu potvrdit – Saitek X65f je opravdu revoluční herní zařízení, které ocení každý, kdo miluje leteckou simulaci. Druhou otázkou je pak ale cena, to je pravda.
Co se týká kvality technického zpracování, tak to je na nejvyšší úrovni, ale na to už jsme u Saiteku samozřejmě za tu dobu zvyklí a u nejvyššího produktu, který je možné zakoupit by bylo asi hodně bláhové očekávat něco jiného. Nicméně trochu bych snad jen ubral ovládacích prvků na obou herních zařízeních, jelikož těch mi připadá opravdu hodně a nemyslím si, že by je někdo použil všechny. Ale kdo se drží hesla: „Raději více než méně“, tak potom toto Saitek dodržel. Kvalitu zpracování pak velmi dobře doplňuji i logicky uspořádaná kabeláž, takže ani zapojení není nijak složité – ba naopak, je naprosto logické.
Podle mého názoru, je právě toto možné považovat za posun vpřed. Pokud totiž přijde nějaký výrobcem s novým joystickem, vždy se jedná pouze o designové nebo jiné dovylepšení předchozí verze, ale X65f je něco jiného – to je nová technologie, nový způsob hry, nový způsob ovládání a to je posun někam jinam. Blíže k realitě!
Hlavní pákou, která asi bude o nákupu rozhodovat, bude pravděpodobně cena. Ten, kdo peníze neřeší, tak už pravděpodobně na stole toto zařízení má, ale možná jen z toho důvodu, že je nejlepší nebo nejdražší. Kdo si tento produkt ale bude chtít koupit z důvodu zvýšení kvality hraní, tak bude rozmýšlet, jestli takovou částku investovat.
Při rozhodování by možná mohla trošku pomoci společnost Alza.cz, která nejenom, že tento produkt dodala k testu, ale navíc v současné době nabízí k tomuto setu ještě třetí ovládací prvek zdarma. Tím jsou letecké pedály Saitek Pro Flight Rudder Pedals. Ty opět jen podtrhnout atmosféru hraní leteckých simulátorů a snad i napomůžou při rozhodování o koupi.
¨
Graf ceny produktu Saitek X65F Control System poskytuje server Heureka.cz
Jen čas navíc ukáže, jak se tato technologie bude chovat po dlouhodobější zátěži, jelikož se opravdu jedná kompletně o jinou konstrukci a možná bych se trošku bál toho, aby tlaková čidla nezačala nabývat na nepřesnosti po nějakém to měsíci či roce. Vždy je to ale o zacházení s ovladačem, takže prosím – hlavně opatrně!
Za zapůjčení tohoto produktu děkujeme společnosti Alza.cz!
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
jim totiž přidělíte jakoukoliv funkci a pak zaujati hrou sáhnete po plynovém ovladači, jsem si takřka jistý, že jeden z nich nechtěně sepnete, což může v nevhodný okamžik způsobit nepříjemnou chybu." Plynová páka, je totiž navržena dle filosofie HOTAS (Hands On Throttle And Stick). To znamená že pilot v průběhu boje nesundavá ruce ani z kniplu ani z plynové páky a vše ovládá právě pomocí tlačítek na obou ovladačích. Z tohoto pohledu je plynová páka v pořádku.
Napriklad il-2 nema moznost pridelit na klapky analogovou osu.
u spojeneckych letadel maji klapky vetsinou polohy combat landing takeoff ..., tak to spapa 4 tlacitka,
ale jak mam u nemeckeho letadla namapovat klapky, kdyz maji byt plynule a analogovou osu nejde nastavit.
Tak to pak spapka 10 tlacitek a nastavuji jen po 10%. Podobne je to s dalsimi nastavenimi....
Stejne tak na ovladani sofistikovanejsi techniky jako je treba tank. Pro ovladani jednotluvych pasu je treba plyn, prava a leva brzda, prava a leva spojka, pripadne brzda a spojka na oba pasy soucasne. A tak se ptam kde to ma clovek brat?
MSFS na tom bude podobne :-) u plynovky jde jen o zvyk, casem kazdy zjisti co je potraba mene ci vice, pripadne nikomu nic nebrani nektery s ovladacich prvku nevyuzit.
- Nejlepsi na trhu.. co to je proboha za reci.. to ze je neco bezkonkurencne nejdrazsi, znamena, ze je to nejlepsi..?
Simulator je odvozen od slova simulace, kopirovani reality.. realita je takova, ze tenhle styl rizeni se v praxi nepouziva porad skoro nikde.. ve vsech letadlech je obyc analog, zadne FF apod. featury v letectvi nejsou.. samozrejme na malych letadlech, kde je rizeni na primo, clovek silu v ruce citi, vsechny pocitacem rizene stroje jsou ale obyc analogy, bez jakychkoli vazeb apod..
Jinymi slovy.. tenhle jostick za svou cenu tedy nabidne jedine.. absolutne nulovou realitu letani..
A nejde o moderni bojove stihacky, jak pise autor.. temi jsou modernizovane stroje poslednich desitek let.. tohle se pouziva opravdu pouze koncepcne u stroju ktere nasazeny pomalu ani nejsou.. do praxe se sune tahle technologie sakra pomalu..
- Nastineni situace o tom, jak Saitek odjakziva vyrabel spickove komponenty a patri tak k nejlepsim.. coze..? Saitek dohanel kvalitu vyroby komercnich produktu sakra dlouho.. nez se dostali tam kde jsou ted, urazili dlouhou cestu.. o tom, ze tam kde jsou ted (tedy spotrebka, stejne jako Logitech) snad potom nebudu ani diskutovat.. od kvalitnich joysticku pro opravdove simulatory tady mame uplne jine vyrobce..
- Tolik ovladacich prvku.. pochybuju ze je nekdo bude pouzivat.. no o tom to je.. recenzi na joystick ma psat nekdo, kdo jostycky opravdu pouziva.. prvku ma i tenhne Saitek malo.. i pitoma propeller cessna ma tech cudliku jako klavesnice..
- No a pak uz snad jen zminka k tomu, jak je dokonaly a uzasne zpracovany a pritom se dozvidame, ze jde o dalsi plastovou hracku, pouze s kovovym plechem okolo zakladny..
Tak ja nevim.. autor si tady odporuje kde muze.. v kazdem pripade.. muj dojem je takovy, ze jde o dalsi bublinu pro majetne, stejne jako v pripade G27 u Logitechu, ktery zacinal na 10k..
Pro zbohatlicke parchanty budiz, ale pro toho, kdo to mysli s litanim opravdu vazne je tohle spise sranda.. viva la Cougar.. ,-)
Čo sa týka joystickov, nejako som nezachytil trend toho žeby sa joystikom nepohybovalo vôbec, podľa mna na pilot v stihačke určite nebude pol dňa štelovať nastavenie citlivosti sily, tlakov a podobných vecí. Jasne, teoreticky si to urobí raz a do každého lietadla s ktorým poletí si to odnesie ako profil na usb
Jinak tlakove snimace by byli revolucni s pouzitim u PC ovladani , kdyby je jiz nenabizel jako doplnek HOTAS COUAR
Taky mě hned zaujalo tlakové ovládání páky, nevím jistě, jestli je přesně toto použito u nových stíhaček, F35? Znalci ať mě opraví. Taky mám dilema, jestli si ho ještě pořídit k X52, ale jsou tu i nějaké hnidy. Podsvícení bych rozhodně uvítal, u X52 se dalo nastavit ve dvou krocích nebo vypnout, modrá barva je v noci naprosto v pohodě. Samozřejmě že je to víc na efekt, ale někdy se to hodí. MFD zmizelo, nebo není jako přídavný panel?
Resp. bych prosím ještě uvítal od recenzenta jestlipak má X65F taky dvoupolohovou hlavní spoušť jako má X52? A další dotaz, nebylo tu zmíněno, jaké panely jsou možné dokoupit a připojit k plynovce, jestli jsou u nich nějaká omezení, co do počtu nebo kombinace atd., to by nám myslím ještě mohlo pomoci v rozhodování. Jinak je recenze pěkná a přínosná. Dekuji.