Hlavní stránka Hardware Klávesnice, myši, joy Saitek X65F Combat Control System – létání bez hranic
Saitek X65F Combat Control System – létání bez hranic
autor: Jan Štěpánek , publikováno 9.8.2010
Saitek X65F Combat Control System – létání bez hranic

Dnešní článek bude pravděpodobně určen především nadšencům vyznávajícím letecké simulátory. Máme tu totiž snad nejvyšší model herního ovladače pro tento segment her od společnosti Saitek – X65F. Co tento velmi zajímavý, i když cenově dost nákladný set umí a neumí? To si ukážeme v dnešním článku. Tedy vítejte v kokpitu!


Já si pro účel této teoretické polemiky dovolím citovat z Wikipedie. Podle ní je joystick, tedy česky „pákový ovladač“ vstupní zařízení, používané zejména k interakci s počítačem. Základním dílem je tyčka upevněná kolmo do vodorovné podložky. Vychýlení tyčky vyvolá odpovídající pohyb objektu na obrazovce. Některé moderní joysticky jsou vybaveny několika tlačítky a doplňkovými ovládacími prvky s programovatelnou funkcí. Ovládání pomocí joysticku se užívá zejména při hraní počítačových her a videoher, například u leteckých simulátorů se ovládání letadla velmi přibližuje skutečnosti. 

Saitek X65F Combat Control System – létání bez hranic

Významné neherní uplatnění v praxi nalezly joysticky v ovládání průmyslových strojů jako jeřábů, robotů, letadel a raket. Miniaturní joysticky ovládané palcem nalezly uplatnění ve spotřební elektronice, jako jsou mobilní telefony.

Saitek X65F Combat Control System – létání bez hranic

Joysticky se rozdělují na:

  • digitální (zvané také neproporcionální) – indikuje sepnutí v jednom ze čtyř nebo osmi směrů
  • analogové (zvané také proporcionální) – směr a velikost výchylky je určena více podrobně

Proporcionální joysticky umožňují odečítat směr a velikost výchylky páčky. Neproporcionální, užívané dříve zejména u osmibitových mikropočítačů, se v dnešní době používají ve spotřební elektronice, odečítají pouze směr nikoliv výchylku.

Saitek X65F Combat Control System – létání bez hranic

Co se týká připojení k počítači, tak dříve se nezahrál nikdo, kdo neměl na svém stroji speciální port označovaný jako „gameport“ (takový ten širší žlutý), podobně jako u dalších herních zařízení. Dnes se již využívá výhradně sběrnice USB, podobně jako u ostatních periferií, takže už není problém joystick připojit vlastně k jakémukoliv PC či notebooku.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
36 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 14.8Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.