Belkin Nostromo n52te - hrdý nástupce | Kapitola 3
Seznam kapitol
Legenda, která neumírá. Ano, i tak by se dal popsat jeden z nejpopulárnějších "gamepadů" dnešní doby. Ani tak však společnost Belkin neponechala nic náhodě a svěřila vývoj nového modelu zkušenějším - firmě Razer. Jak si druhá generace legendárního Nostroma vede v praxi se dozvíte v dnešní recenzi.
Belkin ve spolupráci s Razerem odvedl v oblasti ergonomického zpracování skutečně slušný kus práce. Zdánlivě vypracované křivky disponují však i některými slabšími stránkami, o níž se za okamžik samozřejmě zmíníme. V první řadě se totiž podíváme, čím se vlastně tato mini herní klávesnice liší od té klasické "velké".
V celkovém provedení ovladače se velmi výrazně odráží práce Razeru.
Za nejzákladnější prvek ergonomie budeme považovat podložku pod dlaň. Svým specifickým tvarem by měla přesně kopírovat křivku naší dlaně. Zápěstí si opřeme v dolní vyhloubené části, zatímco zbytek dlaně až po klouby bude zaujímat místo na vyvýšeném "kopečku", který tak celou podpěrku ukončuje. Veškerou ohebnost prstů pak máme k dispozici u ovládání čtrnácti nastavitelných kláves a skrolovacího kolečka.
Podpěrka pod dlaň přesně kopíruje posazení zápěstí vzhledem k pohodlnému ovládání hlavních tlačítek.
Zapomenout ovšem nesmíme ani na palec, jehož kloub ještě stále zapadá do vyhloubené prohlubně podpěrky. To nám zaručuje jeho absolutní ohebnost ve všech fyzicky zvládnutelných úhlech (hranice možnosti kloubu palce). Palec tak ovládá hned 3 základní prvky. V první řadě se jedná o černý kulatý knoflík umístěný hned nad malým joystickem. Tomu je v továrním nastavení přidělena funkce pravého ALT. Dále palcem ovládáme již výše zmíněný osmisměrný joystick (jinak zvaný také jako d-pad). V poslední řadě nám palec slouží k ovládání jednoho z asi nejdůležitějších prvků - SPACE neboli mezerník.
Na tvarování a úhly zasazení hlavních makro tlačítek je třeba si zvykat.
Ovládání d-padu je však docela sporné, a to zejména v případě, kdy máme zájem ovládat palcem i mezerník. Pokud si totiž polohu naší dlaně na podpěrce předimenzujeme k pohodlnému ovládání d-padu, může se lehce stát, že na mezerník prostě jen tak nedošáhneme. Ano, ačkoliv jsem výše zmiňoval, že s palcem můžeme využít celý jeho ohebný úhel, řeč byla o krajních hranicích. Problém zkonkretizuji. Chceme-li d-pad ovládat skutečně pohodlně - resp. tak aby polštářek palce zaujímal většinu plochy horní čepičky joysticku - je nutné posazení zápěstí v prohlubni podložky mírně předimenzovat. To však způsobí, že mezerníku se už budeme moci dotknout jen kloubem palce a už ne zdaleka s takovou citlivostí. Samozřejmě jde i o záležitost zvyku a proporce naší dlaně. Tento problém bych proto příliš nerozmazával.
Umístění d-padu a mezerníku je nešťastné a ergonomicky zmatené.
V poslední řadě je třeba zmínit posazení a celkové tvary hlavních čtrnácti kláves, o jejichž ovládání se starají zbylé čtyři prsty. Budu stručný, celkové rozmístění i tvary tlačítek jsou celkem vyhovující. Hlavní čtveřice kláves nejčastěji užívaná jako WASD by však mohla být alespoň trošku výše nadsazená nebo přinejmenším povrchově odlišená. Ne zrovna málokrát se totiž stane, že se při rychlé akční hře poslepu netrefíte přímo na tuto důležitou čtveřici, ale o jednu klávesu se posunete. Jak už jsem výše zmiňoval, i tyto drobnosti jsou záležitostí zvyku, myslím si však, že by bylo dobré něco takového do příště vyladit.
Musím však pochválit skrolovací tlačítko, jehož poloha a celkové provedení prošlo od minulé verze skutečně znatelným pokrokem. Stále je však jeho umístění poměrně nepraktické. Mnohem rychlejší, praktičtější a pohodlnější je použít skrolovací tlačítko na myši.