Hlavní stránka Hardware Grafické karty Integrované grafické akcelerátory - srovnávací test
Integrované grafické akcelerátory - srovnávací test
autor: Tomáš Šulc , publikováno 27.11.2007
Integrované grafické akcelerátory - srovnávací test

Existuje mnoho lidí, kteří si chtějí pořídit nový počítač a zvažují, zda zvolit desku s integrovanou grafickou kartou nebo ne. Důvodů bývá hned několik. Buď hraní her není jejich hlavním cílem nebo chtějí ušetřit, ale jednou za čas by si rádi něco zahráli. Další chtějí mít zálohu pro případ, že by jim externí grafika odešla a v neposlední řadě o koupi uvažují ti, co jsou limitováni penězi a při upgradu si plnohodnotnou kartu prostě nemohou dovolit. Ale vyplatí se těch několik stokorun šetřit? Na to se podíváme v dnešním článku.


Metodika

Integrované grafické akcelerátory - srovnávací test

Výkon integrovaných grafických karet jsem testoval z několika hledisek. Prvním byl jejich 3D výkon. Ten jsem zjišťoval v několika benchmarcích, které vždy běžely na defaultní nastavení v defaultním rozlišení. Testoval jsem všechny čipy a karty s jedinou výjimkou, kterou byl 3DMark 06, kde jsem testoval pouze čipy, které podporují DirectX 9.0c nebo 10. Čipy s podporou pouze DirectX 9.0b sice lze v tomto programu testovat také, ale výsledné skóre je pak sníženo neschopností karet rozjet některé testy a tím se výsledky stanou neporovnatelnými.

Asi nejzajímavější skupinou testů byly počítačové hry, které jsem ještě specificky rozdělil. Testoval jsem totiž skupinu her nových jako Company of Heroes atd. a skupinu her starších kupříkladu Serious Sam 2. Každou hru jsem navíc testoval ve 2 různých nastaveních.

Jako první jsem zvolil rozlišení 1280x1024, 1xAA 0xAF a nejvyšší možná úroveň detailů. Toto nastavení pro zjištění výkonu samotných grafických čipů tak, aby se do výsledku co nejméně projevovala frekvence procesoru a vliv ostatních komponent.

Dalším bylo rozlišení 1024x768, 1xAA, 0xAF a střední detaily. To z důvodu, že většina her při nejvyšším možném nastavení neběžela plynule a chtěli jsme zjistit, zda si s daným čipem hru zahrajete při ořezaných detailech a sníženém rozlišení. Při nízkých detailech však většina her vypadá vyloženě odpudivě a fps už roste méně, proto ony střední detaily a rozlišení 1024x768.

A konečně posledními testy je akcelerace videa. Zde jsem použil několik různých kódování HD videa v kvalitě 1080p a zkoumal jsem, zda grafický čip dokáže odlehčit procesoru a část videa dekódovat sám. Měřil jsem tedy vytížení procesoru.

Na závěr přidám seznam testů:

Benchmarky
3DMark 03
3DMark 05
3DMark 06

nové počítačové hry
Company of Heores
Need for Speed: ProStreet
Test Drive Unlimited
Half Life 2 Episode Two

starší počítačové hry
Far Cry
Serious Sam 2
F.E.A.R.
Flatout 2
The Elder Scrolls IV: Oblivion

filmové trailery rozlišení 1080p (1920x1080)
kódování AVC1
kódování MP42
kódování WMV3

Testovací sestava

Protože jsem testoval mnoho různých desek pro Intel i AMD, musel jsem také zvolit 2 různé testovací procesory. Těmi se staly modely Intel Core 2 Duo E2180 a AMD Athlon 64 X2 BE-2350, které by si měly být výkonově velmi blízké a cenově přicházejí pro majitele těchto desek v úvahu. V testech zatížení procesoru při přehrávání videa jsem oba procesory podtaktoval na 1GHz, aby byly rozdíly lépe viditelné.

 Jako operační paměti jsem použil 2GB Corsair XMS2 800MHz CL5 a jako systémový pevný disk posloužil Samsung HD302KJ. Celý počítač pak byl napájen zdrojem Cooler Master eXtreme Power 380W, který na tento typ sestav plně dostačuje.

Při testování grafických karet jsem použil vlastní desku Asus P5K a jako procesor posloužil již zmiňovaný Intel Core 2 Duo E2180. Ještě dodám, že všechny testy proběhly pod 32bitovou verzí operačního systému Windows XP.

Integrované grafické akcelerátory - srovnávací test



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
539 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 255.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.