Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách | Kapitola 8
Seznam kapitol
Grafické čipy řady GeForce 8 a Radeon HD2000 přinesly světu nové algoritmy vyhlazování hran a opět dokonalejší anizotropní filtrování. V dnešním článku se zaměříme zejména na kvalitu antialiasingu u dvou low-endových modelů od obou výrobců a také na jeho použitelnost ve starších hrách, které reprezentují Half-Life 2 a Far Cry. Zároveň uděláme malé srovnání celkem čtyř karet od Sapphire, MSI a Leadteku.
Teď asi čekáte, že vytáhnu z rukávu nějaké univerzální moudro, ale nejspíš vás zklamu - pokud jste pozorně četli předchozí kapitoly článku, nic převratného se zde nedozvíte.
GeForce 8500GT je mezi testovanými kartami jednoznačným vítězem, co se týče kvality obrazu. Pochvalu zaslouží zejména módy 8xQ a 16xQ, který nepřekonal ani jeden z Radeonů. Výtky naopak mám k nižším režimům, konkrétně 2x, 4x a 8x, které jsou viditelně horší, než módy 2x, 4x a 6x Sparse na ATi. Celkově ale GeForce nabízí kvalitní antialiasing i anizotropní filtrování bez drastických propadů výkonu. Je škoda, že jsem neměl šanci GeForce 8500GT porovnat s jejím přímým konkurentem, Radeonem HD2600Pro (obě karty se prodávají za ceny od 1900 Kč s daní). Podle nedávné recenze na PCTuningu je Radeon HD2600Pro v nízkých režimech AA výkonnější a předpokládám, že narozdíl od modelu HD2400Pro se pochlubí plným arzenálem režimů vyhlazování hran a filtrů.
Radeon HD2400Pro je poněkud rozporuplnou kartou. Na jednu stranu jde o velmi levný model, dá se sehnat už od 1100 Kč s daní, na druhou stranu mne Radeon nepřesvědčil ani výkonem, ani očesanými možnostmi kvality obrazu. Vyvstává otázka, co vlastně uživatelé od takto levných karet požadují. Pokud chcete hrát starší hry a užít si přitom kvalitu obrazu, pro kterou vaší staré grafické kartě scházel výkon nebo technologie, pak Radeon HD2400Pro nelze doporučit - kromě již zmíněných omezených možností AA jsou dalším problémem také velké propady výkonu s antialiasingem, ať už za ně vděčíme úzké paměťové sběrnici nebo shader-assisted AA resolve. Pokud to s hraním her myslíte vážně, porozhlédněte se raději po dražších kartách, které také nabídnou lepší poměr cena/výkon.
A jak je to vlastně s těmi tent filtry? Je to slepá vývojová větev stejně jako režim Quincunx na GeForce 3, nebo schůdná cesta do budoucna? I přes zjevné nedostatky tent filtrů, zejména viditelné rozmazávání textur, si myslím, že je to cesta, kudy se v budoucnu bude antialiasing ubírat. Jak jste totiž mohli sami vidět na screenshotech pořízených na GeForce 8500GT, počet vzorků u box filtru nelze navyšovat donekonečna - mezi 8 a 16 vzorky totiž zdaleka není tak velký rozdíl v kvalitě obrazu, jaký pozorujeme při srovnání AA se 4 a 8 vzorky. Zároveň jsem ale přesvědčen, že užití tent filtrů nemá velký smysl u nízkého počtu vzorků na pixel. Jak jste totiž také měli šanci sami vidět, box filtr se 6 vzorky (6x Sparse) kvalitou překoná jakýkoliv tent filtr, kde z původního pixelu pocházejí pouze 4 vzorky.
Nyní stručně k jednotlivým kartám.
MSI RX2400PRO-TD256EH sice někoho může zaujmout svým nízkým profilem, celkově mne však karta zklamala chudým příslušenstvím a pod-taktovaným jádrem (i když chyba v detekci taktů druhý problém účinně odbourala).
Sapphire Radeon HD2400Pro ničím vyloženě neurazil ani nenadchl. Jeho hlavní zbraní je cena, která je v průměru nižší než u karet od jiných výrobců.
MSI NX8500GT-TD256EZ potěšila pasivním chlazením, které v těchto cenových hladinách není takovou samozřejmostí, jako u Radeonů HD2400Pro. I přes mírný tovární overclocking ale celkově karta zapadá do šedého průměru.
Leadtek WinFast PX8500GT TDH si zaslouží pozornost za zvýšený takt jádra a také bohaté příslušenství, které obsahuje hru Joint Task Force. Poněkud zklamán jsem byl z aktivního chladiče. Ale jsem zvyklý na tiché větráky od Arctic Coolingu a otevřená case také udělá své, takže nepochybuji o tom, že většina z vás bude ochotna nedostatek v podobě hluku přejít.
Za zapůjčení grafických karet děkujeme společnosti BGS LEVI.