radeon-hd2400pro-geforce-8500gt-a-kvalita-obrazu-ve-starsich-hrach
Hardware Článek Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách | Kapitola 6

Lukáš Fiala

Lukáš Fiala

28. 8. 2007 01:00 39

Seznam kapitol

1. Prologue 2. Vánoce (aneb rozbalujeme dárečky) 3. Testovací sestava 4. Teoretické testy AntiAliasingu
5. Praktické testy AA 6. Anizotropní filtrování 7. Přímé srovnání a poznatky z užívání 8. Závěr a hodnocení karet

Grafické čipy řady GeForce 8 a Radeon HD2000 přinesly světu nové algoritmy vyhlazování hran a opět dokonalejší anizotropní filtrování. V dnešním článku se zaměříme zejména na kvalitu antialiasingu u dvou low-endových modelů od obou výrobců a také na jeho použitelnost ve starších hrách, které reprezentují Half-Life 2 a Far Cry. Zároveň uděláme malé srovnání celkem čtyř karet od Sapphire, MSI a Leadteku.

Reklama

Filtrace textur je jednou z nejdůležitějších proměnných udávajících výslednou kvalitu obrazu. Anizotropní filtrace má pochopitelně i negativní dopad na výkon, takže se v minulosti vymýšlela různá kompromisní řešení. Jistě znáte úhlově optimalizované anizo, které prováděly Radeony 9500-X850 a GeForce 6/7. Tato technika spočívala v tom, že filtrování v plné kvalitě bylo použito pouze na textury pod nejčastějšími úhly a na zbytek se aplikovalo filtrování v nižší kvalitě. Za účelem zvýšení výkonu se vymýšlely také různé podvody, o kterých by mohla vyprávět hlavně nVidia. Radeony řady X1000 a GeForce 8 ale přinesly anizotropní filtraci bez výrazných úhlových optimalizací a švindlů.

Pojďme se nyní podívat na teoretické testy z 3DMarku05. Velké obrázky jsou ve formátu PNG a jejich velikost je kolem 600kB.

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
i Zdroj: PCTuning.cz
Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
i Zdroj: PCTuning.cz
  
16xHQ-AF (R580) / 16xAF (RV610)

U Radeonů rodiny X1000 máte v ovladačích na výběr mezi standardním (úhlově optimalizovaným) anizem a tzv. HQ-AF, tedy anizem bez úhlových optimalizací. Na Radeonech HD2000 tato volba není, HQ-AF se používá vždy. Jak sami vidíte, určité optimalizace zde stále jsou, a to u obou Radeonů. Zdá se, že Radeon HD2400Pro má o něco plynulejší přechody mezi jednotlivými úrovněmi detailů mip-map, ale rozdíl je to vskutku subtilní.

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
i Zdroj: PCTuning.cz
Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
i Zdroj: PCTuning.cz
  
16xAF (G86) / 16xAF s optimalizacemi (G86)

GeForce 8500GT s nastavením na maximální možnou kvalitu (vlevo) podává opravdu pěkný výsledek. Úhlové optimalizace jsou menší, než u Radeonů. Vpravo vidíte výsledek, když se v ovladačích zapnou všechny možné optimalizace anizotropního a trilineárního filtrování a kvalita se nastaví na nejnižší. To je samozřejmě extrém, původní nastavení v ovladačích je někde blíže prvnímu obrázku. U ATi je v ovladačích standardně nastavena nejvyšší možná kvalita, takže pro testování jsem i na kartách nVidie zvolil nastavení nejlepší kvality.

Narozdíl od testů antialiasingu, kde byly rozdíly mezi jednotlivými režimy viditelné takřka na první pohled, u AF jsem rozdíly hledal jen velmi těžko. Zkoumat obrázky dlouhé minuty za použití zvětšovacích nástrojů by nemělo smysl, protože pokud rozdíl není vidět hned, v zápalu hry jej těžko postřehnete. K následujícím screenshotům z Half-Life 2 tedy není moc co komentovat. Velké obrázky mají kolem jednoho megabajtu. Vlevo Radeon HD2400Pro, vpravo GeForce 8500GT.

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
i Zdroj: PCTuning.cz
Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
i Zdroj: PCTuning.cz
  
trilinerání filtrování


Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
i Zdroj: PCTuning.cz
Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
i Zdroj: PCTuning.cz
  
4xAF


Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
i Zdroj: PCTuning.cz
Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
i Zdroj: PCTuning.cz
  
8xAF


Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
i Zdroj: PCTuning.cz
Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
i Zdroj: PCTuning.cz
  
16xAF

Jak sami vidíte, rozdíly, pokud nějaké jsou, prakticky nelze zpozorovat. Raději se pojďme podívat, jak anizotropní filtrování zahýbe s výkonem.

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
i Zdroj: PCTuning.cz

Anizotropní filtrace na Radeonu HD2400Pro si něco z výkonu ukousne, ale nevypadá to nijak drasticky.

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
i Zdroj: PCTuning.cz

Jelikož i Radeon podával docela vysoké FPS, rozhodl jsem se u GeForce nastavit rozlišení 1280x1024. I zde je vidět, že anizo není zadarmo, ale propady jsou velmi nízké. Co na to Far Cry?

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
i Zdroj: PCTuning.cz

Far Cry ukazuje jasné stupínky, ovšem i zde je vidět, že propady s vysokými úrovněmi AF nezruinují framerate ani u low-endové karty.

Závěry z této kapitoly tedy zní:

  • Radeony HD2000 i GeForce 8 nabízejí kvalitní anizotropní filtraci.
  • AF se nemusíte bát zapnout ani na low-endové kartě. Rozdíl v kvalitě obrazu je radikální, rozdíl ve výkonu nikoliv.
Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama