Hlavní stránka Hardware Grafické karty Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
autor: Lukáš Fiala , publikováno 28.8.2007
Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách


Grafické čipy řady GeForce 8 a Radeon HD2000 přinesly světu nové algoritmy vyhlazování hran a opět dokonalejší anizotropní filtrování. V dnešním článku se zaměříme zejména na kvalitu antialiasingu u dvou low-endových modelů od obou výrobců a také na jeho použitelnost ve starších hrách, které reprezentují Half-Life 2 a Far Cry. Zároveň uděláme malé srovnání celkem čtyř karet od Sapphire, MSI a Leadteku.


Filtrace textur je jednou z nejdůležitějších proměnných udávajících výslednou kvalitu obrazu. Anizotropní filtrace má pochopitelně i negativní dopad na výkon, takže se v minulosti vymýšlela různá kompromisní řešení. Jistě znáte úhlově optimalizované anizo, které prováděly Radeony 9500-X850 a GeForce 6/7. Tato technika spočívala v tom, že filtrování v plné kvalitě bylo použito pouze na textury pod nejčastějšími úhly a na zbytek se aplikovalo filtrování v nižší kvalitě. Za účelem zvýšení výkonu se vymýšlely také různé podvody, o kterých by mohla vyprávět hlavně nVidia. Radeony řady X1000 a GeForce 8 ale přinesly anizotropní filtraci bez výrazných úhlových optimalizací a švindlů.

Pojďme se nyní podívat na teoretické testy z 3DMarku05. Velké obrázky jsou ve formátu PNG a jejich velikost je kolem 600kB.

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách   Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
16xHQ-AF (R580) / 16xAF (RV610)

U Radeonů rodiny X1000 máte v ovladačích na výběr mezi standardním (úhlově optimalizovaným) anizem a tzv. HQ-AF, tedy anizem bez úhlových optimalizací. Na Radeonech HD2000 tato volba není, HQ-AF se používá vždy. Jak sami vidíte, určité optimalizace zde stále jsou, a to u obou Radeonů. Zdá se, že Radeon HD2400Pro má o něco plynulejší přechody mezi jednotlivými úrovněmi detailů mip-map, ale rozdíl je to vskutku subtilní.

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách   Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
16xAF (G86) / 16xAF s optimalizacemi (G86)

GeForce 8500GT s nastavením na maximální možnou kvalitu (vlevo) podává opravdu pěkný výsledek. Úhlové optimalizace jsou menší, než u Radeonů. Vpravo vidíte výsledek, když se v ovladačích zapnou všechny možné optimalizace anizotropního a trilineárního filtrování a kvalita se nastaví na nejnižší. To je samozřejmě extrém, původní nastavení v ovladačích je někde blíže prvnímu obrázku. U ATi je v ovladačích standardně nastavena nejvyšší možná kvalita, takže pro testování jsem i na kartách nVidie zvolil nastavení nejlepší kvality.

Narozdíl od testů antialiasingu, kde byly rozdíly mezi jednotlivými režimy viditelné takřka na první pohled, u AF jsem rozdíly hledal jen velmi těžko. Zkoumat obrázky dlouhé minuty za použití zvětšovacích nástrojů by nemělo smysl, protože pokud rozdíl není vidět hned, v zápalu hry jej těžko postřehnete. K následujícím screenshotům z Half-Life 2 tedy není moc co komentovat. Velké obrázky mají kolem jednoho megabajtu. Vlevo Radeon HD2400Pro, vpravo GeForce 8500GT.

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách   Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
trilinerání filtrování

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách   Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
4xAF

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách   Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
8xAF

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách   Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
16xAF

Jak sami vidíte, rozdíly, pokud nějaké jsou, prakticky nelze zpozorovat. Raději se pojďme podívat, jak anizotropní filtrování zahýbe s výkonem.

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách

Anizotropní filtrace na Radeonu HD2400Pro si něco z výkonu ukousne, ale nevypadá to nijak drasticky.

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách

Jelikož i Radeon podával docela vysoké FPS, rozhodl jsem se u GeForce nastavit rozlišení 1280x1024. I zde je vidět, že anizo není zadarmo, ale propady jsou velmi nízké. Co na to Far Cry?

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách

Far Cry ukazuje jasné stupínky, ovšem i zde je vidět, že propady s vysokými úrovněmi AF nezruinují framerate ani u low-endové karty.

Závěry z této kapitoly tedy zní:

  • Radeony HD2000 i GeForce 8 nabízejí kvalitní anizotropní filtraci.
  • AF se nemusíte bát zapnout ani na low-endové kartě. Rozdíl v kvalitě obrazu je radikální, rozdíl ve výkonu nikoliv.


 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
235 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 105.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.