Hlavní stránka Hardware Grafické karty Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
autor: Lukáš Fiala , publikováno 28.8.2007
Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách


Grafické čipy řady GeForce 8 a Radeon HD2000 přinesly světu nové algoritmy vyhlazování hran a opět dokonalejší anizotropní filtrování. V dnešním článku se zaměříme zejména na kvalitu antialiasingu u dvou low-endových modelů od obou výrobců a také na jeho použitelnost ve starších hrách, které reprezentují Half-Life 2 a Far Cry. Zároveň uděláme malé srovnání celkem čtyř karet od Sapphire, MSI a Leadteku.


Jak jsem již předeslal v první kapitole, kromě teoretických testů se zběžně podíváme také na to, jak to vypadá ve hrách, kde by karty měly mít dostatečnou výkonovou rezervu pro vyšší režimy AA. Podívejme se tedy na screenshoty z Half-Life 2. (Velké náhledy jsou ve formátu PNG, přibližná velikost 1MB).

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách   Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
bez AA, Radeon HD2400Pro / GeForce 8500GT

Na prvních dvou obrázcích si můžete všimnout, že každá karta renderuje obraz trochu jinak. Na Radeonu HD2400Pro jsou budovy v dálce tmavší, poslední ze čtyř stromů nahoře je méně zřetelně vidět a HUD je světlejší. Na Radeonu X1900XT vypadá obraz stejně, jako na GeForce, s výjimkou drátů v dálce, na těch je ale rozdíl vidět až při zapnutém vyhlazování.

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách   Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
2x box (RV610) / 2x (G86)

2xAA s box filtrem má viditelné nedostatky na obou kartách, celkově na mě ale lépe působí screenshot z GeForce 8500GT. Na Radeonu HD2400Pro má vzdálenější ze dvou opřených prken nehezký okraj ze světlých pixelů. Také zábradlí působí na GeForce uhlazenějším dojmem a lépe vypadají i dráty v dálce.

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách   Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
4x (R580) / 4x (G86)

Co jsem u minulé dvojice obrázků vytýkal Radeonu, nyní vytýkám GeForce - tedy okraj druhého prkna. S elektrickým vedením v dálce si však opět lépe poradila GeForce.

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách   Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
4x narrow-tent / 6x wide-tent

Half-Life 2 potvrdil, co už jsem konstatoval u FSAA Testeru. Tedy, že tent filtry sice přináší o něco lepší kvalitu obrazu, ale neřeší největší nedostatky módů s box filtry, a také že wide-tent filtry nepřináší viditelné zlepšení oproti narrow-tent filtrům. Mírné rozmazání dělá dojem lepšího vyhlazení, avšak zuby, které nechává 2xAA s box filtrem, nezmizely. Tent filtry navíc rozostřují textury (viz sloup vpravo) a v HL2 se rozmazání projevuje i na HUD. O něco lépe vypadají stromy a dráty. To je vám ovšem platné, jako mrtvému zimník, neboť přesně pro tyto případy máte k dispozici adaptivní antialiasing.

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách   Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
6x Sparse (R580) / 8x CSAA (G86)

Na základě výsledků z FSAA Testeru jsem režim 6x Sparse označil za kvalitnější, než 8x CSAA. Platí to i v Half-Life 2, 8x CSAA má problémy s naším starým známým prknem a se zapuštěnými sloupy ve zdi napravo v dálce. Staré známé dráty opět lépe vykresluje nVidia, nicméně mód 6x na Radeonu v tomto ohledu přinesl viditelné zlepšení oproti režimu 4x.

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách   Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
6x narrow-tent / 8x wide-tent

Druhá várka režimů s tent filtry, tentokrát 6x a 8x, které používají 4 vzorky na pixel. Vyhlazení je lepší, než u 8x CSAA, na překonání poctivých 6 vzorků u režimu 6x Sparse to ale stále nestačí.

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách   Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
8xQ CSAA / 16x CSAA

Nyní je řada na GeForce a jejích režimech CSAA. Mód 8xQ zde soupeří na ostří nože s 6x Sparse, ale i přes mírné klopýtnutí o prkno je 8xQ vítězem. Co se týče módu 16x, který používá dvojnásobek vzorků, ten je paradoxně horší, než 8xQ. Hrana prkna sice vypadá o něco lépe, ale vzdálený konec zdi vpravo je viditelně hůře vyhlazen.

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
16xQ CSAA

16xQ CSAA je opět jasným vítězem. Prkno i zeď vpravo jsou zvládnuté na výbornou.

Jako poslední srovnáme adaptivní antialiasing. ATi nabízí v ovladačích 2 nastavení, výkon nebo kvalita. Vzhledem k tomu, že adaptivní AA u ATi je realizováno přes algoritmus EATM (Enhanced Alpha to Mask), který není příliš náročný na výkon, rozhodl jsem se nastavení "Performance" ani nezkoušet. Ovládací panel nVidie mne zaujal více. nVidia nabízí taktéž dvě možnosti, a to adaptivní MultiSampling a adaptivní SuperSampling. První zmíněný ale vykazuje pouze minimální zlepšení kvality obrazu, pokud vůbec nějaké, a i rozdíl ve výkonu od vypnutého AdAA je v rozsahu statistické chyby, jak se přesvědčíme později. SuperSampling však funguje, jak má:

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách   Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
4x box (RV610) / 4x (G86)
4xAF, adaptivní AA vypnuto
Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách   Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách
4x box + AdAA "Quality" (RV610) / 4x + adaptivní SuperSampling (G86)
4xAF

ATi si lépe poradila se svodidly vpravo, stožár vysokého napětí vlevo naopak vypadá o něco lépe v podání nVidie. Zde je to tedy fifty-fifty.

Nyní se pojďme podívat, kolik výkonu nás zapnutí antialiasingu bude stát. Nenechte se zmýlit vysokými hodnotami framerate u Half-Life 2, měřil jsem v poměrně dost nenáročném úseku, takže grafy nejsou věrným odrazem výkonu v této hře. Radeon X1900XT jsem do testů výkonu nezařadil, jelikož jde o kartu jiné váhové kategorie (a hlavně jiné výkonové kategorie) a výsledky by nebyly příliš relevantní. Testy propadů s AA byly prováděny s 4x anizotropní filtrací, a to z prostého důvodu - pokud není dost výkonu alespoň pro 4xAF, nemá smysl vyhlazování hran vůbec zapínat. Měřit budeme v Half-Life 2 a Far Cry.

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách

U Radeonu HD2400Pro jsem se zaměřil na tři režimy, které používají 4 vzorky na pixel, tedy 4x box, 6x narrow-tent a 8x wide-tent. Výsledky kopírují zkoumání kvality - narrow-tent filtr, který oproti box filtru přináší viditelné zlepšení, se patřičně projeví i na výkonu a naopak wide-tent filtr, který je od narrow-tent filtru rozpoznatelný pouze podle většího bluru, neužírá žádný výkon navíc. V Half-Life 2 i Far Cry je ovšem vidět, že zapnutí AA má na Radeonu skutečně drtivý dopad na framerate (můžeme pouze spekulovat, zdali je to vina shader resolve, nebo pomalých pamětí). Krom toho, karta nedokáže rozhýbat Far Cry ve vysokých detailech ani bez vyhlazování. Na střední detaily už Radeon podává víceméně hratelná FPS, ale i tak jsem poměrně zklamán. Co se Far Cry týče, vám pravděpodobně lepší požitek ze hry poskytne Radeon 9600, nemluvě o řadě 9800.

Výsledky z Half-Life 2 na GeForce 8500GT si místy poněkud protiřečí, například mód 4x je podezřele pomalý a rozdíly mezi jednotlivými režimy jsou vůbec takové nejasné. Ve Far Cry jsou však propady s jednotlivými módy CSAA zřetelné. Všimněte si, že 8xQ je ve skutečnosti náročnější, než 16x.

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách

Radeon HD2400Pro, GeForce 8500GT a kvalita obrazu ve starších hrách

Transparentní AA se v Half-Life 2 nepředře, ovšem v husté vegetaci ve Far Cry se jeho zapnutí na výsledném výkonu podepíše - tedy pokud mluvíme o SuperSamplingu, který se narozdíl od MS projeví i na kvalitě obrazu.

Poznatky z této kapitoly opět krátce shrnu:

  • Vyšší režimy Custom Sampling AA, konkrétně 8x a 16x, ani v praktických testech nezapřely, že jsou poněkud ošizené, díky čemuž je mód 16x kvalitou přibližně srovnatelný s 6x Sparse. Na druhou stranu si ale tyto režimy vezmou rozumné procento výkonu a možnosti AA na GeForce jsou vskutku široké, takže si určitě vyberete, ať už potřebujete dobrý kompromis mezi kvalitou a výkonem nebo nekompromisní kvalitu.
  • Není divu, že ATi na Radeonech HD2400Pro zablokovala vyšší režimy AA; i ty odemčené totiž trpí velkými propady výkonu. Architektura čipu není pro starší hry vhodná - pro tyto účely vám nejlépe poslouží dobová grafická karta, pokud však požadujete také podporu DirectX 10, akceleraci videa a nízkou spotřebu, bez obav můžete sáhnout po kartě z rodiny GeForce 8.


 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
235 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 105.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.