radeon-hd-2900xt-directx-10-v-podani-amd-ati
Hardware Článek Radeon HD 2900XT - DirectX 10 v podání AMD / ATi

Radeon HD 2900XT - DirectX 10 v podání AMD / ATi | Kapitola 3

Petr Štefek a Jiří Souček

Petr Štefek a Jiří Souček

18. 5. 2007 01:00 192

Seznam kapitol

1. Story of ATi, AMD a R600 2. Architektura stručně 3. Historie 4. Dispatch-procesor, Tesselator a Ring-bus 5. Shader Core - výpočetní jednotky 6. Texturing Engine a filtrace textur
7. Anti-Aliasing a Render Back-End (/ROPs) 8. Avivo HD: High-Definition video na PC 9. Sapphire Radeon HD2900XT 10. Testy 11. Závěr

Po letech a s několikaměsíčním zpožděním firma ATi (pardon, vlastně AMD) konečně vydává dlouho očekávaný čip R600 v podobě grafické karty Radeon HD 2900 XT. Pokud váš zajímá historický vývoj, architektura čipu, technologické novinky, souvislost se zmíněným projektem R400 a také samozřejmě testy výkonu, stačí pokračovat ve čtení dnešního článku...

Reklama
Radeon HD 2900XT - DirectX 10 v podání AMD / ATi
i Zdroj: PCTuning.cz


ATi Radeon 9700 - léto 2002

Ještě před vydáním Radeonu 9700 (R300) v létě 2002 začala ATi pracovat na novém projektu, R400 (již z této doby pocházejí patenty některých technologií, které spatřily světlo PC světa právě až s vydáním R600). Tehdy měla být R400 klasicky další generací grafických karet. Vše probíhalo vcelku "standardně", většina týmu pracovala na R400, menší část (z většiny "původní" inženýři ATi) připravila R350 (Radeon 9800), aby byl na trhu produkt, než bude R400 dokončena.

Pro případ, že by R400 měla skluz, se ještě připravoval čip nazvaný R380 (Radeon 9900), který byl dalším vylepšením R350 (R9800). Měl nést stále 8 pixel pipelines, ale opět vylepšených a navíc díky lepšímu výrobnímu procesu i skoro o čtvrtinu vyšší frekvenci.

Jenže nVidii extrémně tlačila nepovedená generace GeForce FX, a protože ATi věděla, že nVidia velmi rychle chystá vydání nového produktu (NV40/GeForce 6800) a R400 není a nebude včas hotová (nemluvě o její obrovské komplexnosti, pro kterou nebyl žádný tehdy dostupný výrobní proces adekvátní), musela změnit plány. R400 (unifikovaný čip s podporou SM3.0) byla odložena, místo R380 byla přepracována na R420 (zdvojnásoben počet pixel pipelines). Namísto R380 (Radeonu 9900) byla vydána narychlo připravená R360 (Radeon 9800XT).

ATi Radeon 9800XT - podzim 2003
i Zdroj: PCTuning.cz
ATi Radeon 9800XT - podzim 2003

Ve vývoji R400 nebylo přímo pokračováno - byly využity technologie a poznatky získané při jejím návrhu a dále vývoj pokračoval pod označením R500. Nakonec se ale ukázalo, že by R500 v rámci PC trhů příliš předběhla dobu a její technologie by se nedočkaly využití za dobu její životnosti, takže byl její základ upraven a použit jako čip Xenos pro konzoli Microsoft Xbox360.

Radeon HD 2900XT - DirectX 10 v podání AMD / ATi
i Zdroj: PCTuning.cz


ATi Radeon X800XT-PE - jaro 2004

Vývoj dalšího grafického čipu pro PC tak proběhl zčásti jako fúze (upravených) výpočetních jednotek R300/R420 a architektury R400/R500/Xenosu, tedy rozdělení původně spjatých výpočetních jednotek + jejich řízení dispatch procesorem (R520/X1800). To vedlo ke zvýšení efektivity na jednu výpočetní jednotku, neboť např. texturovací jednotky mohly běžet poměrně nezávisle na pixel shaderech a trávit méně času vzájemným čekáním. Díky oddělení výpočetních jednotek z fixní pixel pipeline bylo možné přidávat v násobcích i jednotlivé typy výpočetních jednotek, aniž by bylo nutné dělat změny v architektuře čipu.

Radeon HD 2900XT - DirectX 10 v podání AMD / ATi
i Zdroj: PCTuning.cz


ATi Radeon X1800XT - podzim 2005

Takto došlo ke vzniku velmi úspěšného R580 / Radeonu X1900. Architektura R5xx umožnila ztrojnásobení počtu výpočetních (pixel shader) jednotek a ztrojnásobení register arrays jen za cenu 20% navýšení plochy čipu.

Mezitím byl konečně dokončen návrh čipu R600. Je velmi pravděpodobné, že hrubý návrh byl hotový ještě před vydáním R580, jenže kámen úrazu byla velikost čipu, na kterou žádný dostupný výrobní proces nestačil. Akceptovatelné minimum byl tedy 80nm výrobní proces, konkrétně "výkonná" varianta. Společnost TSMC, u které ATi své čipy vyrábí, očekávala nasazení "levného" 80nm procesu na jaro 2006 a "výkonného" na léto.

Radeon HD 2900XT - DirectX 10 v podání AMD / ATi
i Zdroj: PCTuning.cz


ATi Radeon X1950XTX - léto 2006

Pro případ, že by došlo ke zpoždění ze strany TSMC a "výkonný" proces by nezvládal udržet tak komplexní čip (jakým byl R600 se svými 720 milióny tranzistory) na potřebné frekvenci, ATi chystala 80nm verzi R580 nazvanou R590, která by nabídla vyšší frekvence a rychlé GDDR4 paměti. Situace s 80nm procesem se ale ukázala jako ještě horší, než kdo čekal. Nejen, že "výkonný proces v létě nedosahoval kvalit potřebných pro R600, ale dokonce nebyl ani tak daleko, aby zvládnul R590. Nakonec to dopadlo tak, že až do konce léta nebyl použitelný ani "levný" 80nm proces pro mainstreamové čipy, které se tak posunuly na přelom léta/podzimu, ačkoli měly být původně vydána již na jaře. Místo R590 tedy vyšel R580+ (Radeon X1950XTX) s lepším chladičem a rychlejšími pamětmi..

Když už se konečně situace s výrobním procesem začala zlepšovat, přišla další změna - AMD koupilo ATi a následná "škatulata hejbejte se" pramenící ze sloučení obou gigantů posunula možné vydání o několik dalších měsíců. Další zdržení znamenal koncem zimy čínský nový rok, který je na východě slaven nicneděláním, tudíž vydat jakýkoli produkt během tohoto období není již z principu možné.

ATi Radeon HD2900XT -současnost
i Zdroj: PCTuning.cz
ATi Radeon HD2900XT -současnost

Další nepříjemnou zprávou pro ATi (vlastně již AMD) byl odklad a zpoždění prakticky všech plánovaný DX10 herních titulů, na kterých by mohla předvést nové technologie a výkon. Jak jsem již zmiňoval, čip byl po všech stránkách navrhován pro požadavky DX10 a to poměrně na úkor DX9 (viz např. texturovací procesory). V DX9 tedy nemohl excelovat a DX10 aplikace byly daleko. Tento fakt se zřejmě stal jedním z důvodů pro další odklad dlouho očekávané novinky.

Vývoj a přípravy R600 neprovázelo mnoho štěstí a nešťastně náhody se jen kupily (osobně mi tato situace trochu připomíná projekt Rampage od 3Dfx)

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama